En independent klokkereise. Only dead fish go with the flow:)

Medlem
25. feb. 2018
Innlegg
598
Sted
Norge
Inspirert av @johage @roanje @Heftos, @Edzilla og @SimSVa (og mange flere) tenkte jeg å dele min indie klokkereise med dere.

Håpet og målet mitt er at andre blir oppmerksomme på en helt ny verden av fantastiske klokker og horologi som finnes bare man velger å se litt forbi "mainstream" som rolex, tudor, patek etc og å oppfordre til at man heller følger hjertet og sin egen smak , mer enn det som er populært og hype.

Jeg er relativt ny i klokkeverden og prøver å bygge opp en liten samling av sære og utradisjonelle indie klokker som jeg identifiserer meg med, som sier noe om meg og som jeg synes er ufattelige kule og vakre i mine øyne. Tror nok betegnelsen #ikkeforalle vil være nokså passende:)
I tillegg vil jeg forsøke å komme innom hvorfor valget falt på indie, min samle-strategi, tankeprosessen bak valg av klokke(r) og sikker mye mer. Sharing is caring.

Først litt om meg. Verdt å nevne at jeg har svært tynne handledd på 15 cm og at min instaprofil er @dr.skinnywrist. Følg meg gjerne.
Jeg har hele livet vært sykelig opptatt av reising, ekspedisjoner og eventyr. I tillegg har jeg vært så heldig i å kunne få jobbe innen dette feltet som en del av mitt yrke. For meg har hele livet handlet om "work for travel". Jeg har alltid vært interessert i klokker men aldri vært hektet.... før nå. Har ofte gått mine egne veier og sitatet i overskriften har vært mitt mantra når slike valg har blitt tatt.

Del 1. Min første klokke:
I slutten av tenårene fikk jeg av en eller annen grunn ideen om at jeg skulle ha meg en rå klokke, hva en det betyr og planen for min første klokke ble laget. Jeg skulle ikke ha en klokke før jeg hadde råd til drømmeklokka og etter mye research falt valget på Panerai luminor Marina (Dette måtte vel ha vært i ca år 2000). En klokke ingen eller svært få i Norge kjente til på dette tidspunktet ( tror jeg). 6 år senere, etter mye sparing og etter min første lønnsutbetaling gikk jeg til innkjøp av en PAM 104. Min første klokke var endelig på plass!
Dette var min eneste klokke helt frem til jeg i 2017 solgte den etter et tilbud som jeg da syntes var for godt til å si nei til.
En ny langsiktig plan ble laget og denne gangen falt valget på Patek Philippe 5711. Jeg fikk satt meg opp på venteliste hos Urmaker Bjerke og sparingen startet.
Fortsettelsen følger.....
 
Redigert:
Inspirert av @johage @roanj @Heftos, @Edzilla og @simsv (og mange flere) tenkte jeg å dele min indie klokkereise med dere.
Hvorfor indie, min samle-strategi, tankeprosessen bak valg av klokke(r) og sikker mye mer. Sharing is caring:)

Først litt om meg. Verdt å nevne at jeg har svært tynne handledd på 15 cm og at min instaprofil er @dr.skinnywrist. Følg meg gjerne.

Jeg har hele livet vært sykelig opptatt av reising, ekspedisjoner og eventyr. I tillegg har jeg vært så heldig i å kunne få jobbe innen dette feltet som en del av mitt yrke. For meg har hele livet handlet om "work for travel". Jeg har alltid vært interessert i klokker men aldri vært hektet.... før nå. Har ofte gått mine egne veier og sitatet i overskriften har vært mitt mantra når slike valg har blitt tatt.

Min første klokke:
I slutten av tenårene fikk jeg av en eller annen grunn ideen om at jeg skulle ha meg en rå klokke, hva en det betyr. Jeg har alltid, som person, i interesser, og i livet ellers , ikke hatt noen problemer med å gå andre veier en alle andre. Planen for min første klokke ble laget. Jeg skulle ikke ha en klokke før jeg hadde råd til drømmeklokka. Etter mye research falt valget på Panerai luminor Marina (Dette måtte vel ha vært i ca år 2000) En klokke ingen eller svært få i Norge kjente til på dette tidspunktet ( tror jeg). 6 år senere, etter mye sparing og etter min første lønnsutbetaling gikk jeg til innkjøp av en PAM 104. Min første klokke!
Dette var min eneste klokke helt frem til jeg i 2017 solgte den etter et tilbud som jeg da syntes var for godt til å si nei til. En ny langsiktig plan ble laget og denne gangen falt valget på Patek Philippe 5711. Jeg fikk satt meg opp på venteliste hos Urmaker Bjerke og sparingen startet.
Fortsettelsen følger.....
Gleder meg til fortsettelsen!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Del 2 (Oris)Historien forts....
I påvente av å få Patek 5711 ( om mange år) klarer jeg ikke denne gangen å være uten klokke så jeg begynner jakten på en "venteklokke". Kriteriene er at den må være en beater og som tåler svømming. Etter et hyggelig besøk hos Tom og urmaker Thorbjørnsen faller valget på en Oris Aquis Source of life limited edt. Rett og slett fordi klokken og skiven, i mine øyne, var aldeles nydelig og passet perfekt til formålet.
Fortsatt vil jeg på dette tidspunktet påstå at jeg ikke var spesielt klokkeinteressert og brukte null tid eller tankevirksomhet rundt klokker. Klokke ble kun sett på som nødvendig mtp på praktikalitet.
Noen bilder av min andre klokke:
 
Redigert:
77C33FB5-40E3-4BEC-AC26-AD8A08BD038D.jpeg
9F9B2027-7558-474F-9DA4-2CF2071C7D3E.jpeg
 
Del 3 ( Von Doren) . Historien fortsetter....
Vi nærmer oss 2018. Jeg har falt for ideen og liker designet til den nye Von Doren Grandmaster Mark 2 og bestiller meg en dressklokke. Heldig som jeg er, vinner jeg en loddtrekning av Oyvind Von Doren på facebook og blir tildelt produksjonsnr 1 og er superfornøyd med dette. På dette tidspunktet tenkte jeg at nok fikk være nok mtp på klokker og at dette var slik det skulle være til 5711 kom en gang i fremtiden.
AADE8BCB-3C6A-4BA0-B4D3-2B1BFD575A37.jpeg
DEB868F4-2F4B-4DD9-B462-F4DBA9EE8306.jpeg
 
Redigert:
Del 4 ( H. Moser) Historien forts...
2019 kom jeg over bilder av en fantastisk klokke på IG. Klokken traff meg rett i hjertet. En fantastisk, nydelig og minimalistisk skive uten navn eller indekser. Skiven hadde en nydelig blå-grønn fumee som ser ut som vannet i en tropisk blå lagune. Som nevnt tidligere har jeg til nå i livet vært sykelig opptatt av reiser og dykking og da spesielt til tropiske strøk. Følte at min identitet og mine interesser var pakket inn i en klokke og jeg var solgt! Endeavour centre seconds blue lagoon, er en limitert ( 50) konsept utgave og jeg begynte å lese meg opp og ble mer og mer overbevist om at dette var klokken for meg. Sendte Moser en mail med forespørsel men fikk beskjed om at modellen var utsolgt.
3 mnd senere fikk jeg en mail fra Moser om at Tidemann i Oslo skulle bli forhandler og at de ville få en av disse modellene inn og dersom jeg ønsket det kunne jeg få første prioritet på denne. Takket umiddelbart ja og noen mnd senere var jeg den stolte eier.

Litt om klokken:
Moser er sjeldne og de produserer ikke mer en ca 1200 klokker i året. Klokken er i 18k rødt gull måler 40 mm og har en lekker alligator-rem.
Uret drives Moser sitt egenproduserte urverk «HMC 200 Automatic Calibre». Dette er et automatisk urverk med en gangreserve på ca. 70 timer.

Edit: I et clubhouse intervju med CEO Edouard Meyland nå nylig ble han spurt om hvilken klokke som han mente var den viktigste og mest betydningsfulle klokken for Moser som de hadde produsert. Til det svarte han at for ham var det moser endeavour centre seconds concept blue lagoon. Han forklarte videre at det var denne som gav dem gjennombruddet og startet reisen med fumee skiven som har gjort de så populære. Også det at skiven på denne var uten logo noe som tidligere var ansett som uhørt i klokkeverdenen. Han mente at dette var modellen som virkelig satte de på kartet.
Herrlig å vite at akkurat denne modellen har en slik viktig historisk betydning noe som for meg bare gjør den enda mer fantastisk.


BD1A1D20-D8C0-443E-95A5-8F34DD77CC5B.jpeg
7CA2A7B8-CCDE-496F-89F0-7C40042BDF32.jpeg
20088937-68BF-47F5-A499-0F607DECD353.jpeg
7E332155-E844-4605-8F74-274711759572.jpeg
14EB0D1E-3DEE-4BAB-8D43-F0C1E9FED028.jpeg
BD81EDFA-DBFE-44FC-B4A6-9ED2C10F7F08.jpeg
 
Redigert:
Beklager min trege fremdrift her men etter at jeg falt ned i kaninhullet må jeg jo ta alle ekstra vakter som finnes, ha 2 ekstra jobber samt blidgjøre kone, unger og i tillegg håndtere vår syke hund.....

Reisen forts....
Del 5 ( Drømmen om 5711 faller i grus og min Independent oppdagelse ( bestilling av Dracula)
Nå kommet til 2020 og jeg elsker min Moser blue lagoon og bruker den stort sett daglig. Som nevt i begynnelsen av tråden bestilte jeg en 5711 i 2017 hos Bjerke. Tok derfor en tlf for å høre hvordan jeg lå an på ventelisten da det nå hadde gått 3 år. Til min store forskrekkelse fant jeg ut at jeg ikke stod på noen liste ( de hadde ikke overført meg fra manuell til digital liste da de endret system sitt (sikkert fordi jeg ikke hadde noen kundeforhold). De hadde ikke informert meg om dette og jeg ble veldig fornærmet da jeg etter avtale med de fløy ens ærend til Bjerke for å bestille den tilbake i 2017. Så skuffet av Bjerke og litt penger på klokke-spare kontoen begynte jeg å være litt mer aktiv på internett og spesielt IG. Koronaen kom brått på her i Norge det ble mye jobbing, veldig mye.....
Skikkelig sliten etter mange tunge og lange dager med vakt og med mye triste skjebner er jeg utslitt og tom...
Setter meg ned for å surfe litt på nettet. Det er da jeg tilfeldigvis kommer over en snutt om Konstantin Chaykin og hans dracula klokke.
Hva er dette for noe galskap? Jeg elsker det. Humøret blir brått endret og jeg sitter der og bare smiler fra øre til øre. Den får frem en emosjonell lykke respons hos meg som er vanskelig å beskrive. Men det var akkurat det jeg trengte ( og sikkert verden også i disse korona tider) Uansett... dagene gikk og jeg klarte ikke glemme denne og hver gang jeg så den måtte jeg smile. Jeg begynte å lese meg opp på Chaykin og kom over forhandleren for Europa https://www.thelimitededition.co.uk/. Begynte å følge de på IG og begynte å høre på deres IG streamer rundt Independents. Kan virkelig anbefales. Pietro er en fantastisk fin fyr med ekte lidenskap for klokker og independents. Verdt å følge.

Jeg stod og så dypt ned i kaninhullet....
Plutstelig før jeg viste det brukte jeg all fritid på å lese meg opp om klokker, AHCI ( https://www.ahci.ch/) og independents osv...
Det er jo en hel verden der som jeg ikke viste eksisterte. Masse sinnsykt fine klokker som var helt forskjellig fra det jeg var vant til. Kunstverk i all sin prakt. Klokker som var skapt for hånd og med lidenskap.
Nå var min lidenskapen tent! Endelig fant jeg kunstverk av klokker som gav meg en emosjonell respons og som ikke mange andre har på armen samt klokker som viser tiden på utradisjonelt vis....
Og apropo utradisjonelt...tilbake til Dracula....
Pietro ( hos thelimitededition) kunne skaffe meg en ny night Dracula som er limitert til kun 13 eksemplarer. Klokken har en utradisjonell måte å vise tiden på. I tillegg har den månefase, dag og natt indikator ( hoggtennene som kommer frem om natten) samt kraftig lumen.
Jeg tok sats og hoppet ned i kanin hullet, la ned depositum og bestilte. Levering planlagt sommer 2021. Galskap, ren og skjær galskap......
En lidenskap ble født og jeg falt langt ned i hullet....

Dracula og Chaykin:






20346782-E9AC-46DE-94FE-EC81877C07F5.jpeg
 
Redigert:
Beklager min trege fremdrift her men etter at jeg falt ned i kaninhullet må jeg jo ta alle ekstra vakter som finnes, ha 2 ekstra jobber samt blidgjøre kone, unger og i tillegg håndtere vår syke hund.....

Reisen forts....
Del 5 ( Drømmen om 5711 faller i grus og min Independent oppdagelse ( bestilling av Dracula)
Nå kommet til 2020 og jeg elsker min Moser blue lagoon og bruker den stort sett daglig. Som nevt i begynnelsen av tråden bestilte jeg en 5711 i 2017 hos Bjerke. Tok derfor en tlf for å høre hvordan jeg lå an på ventelisten da det nå hadde gått 3 år. Til min store forskrekkelse fant jeg ut at jeg ikke stod på noen liste ( de hadde ikke overført meg fra manuell til digital liste da de endret system sitt (sikkert fordi jeg ikke hadde noen kundeforhold). De hadde ikke informert meg om dette og jeg ble veldig fornærmet da jeg etter avtale med de fløy ens ærend til Bjerke for å bestille den tilbake i 2017. Så skuffet av Bjerke og litt penger på klokke-spare kontoen begynte jeg å være litt mer aktiv på internett og spesielt IG. Koronaen kom brått på her i Norge det ble mye jobbing, veldig mye.....
Skikkelig sliten etter mange tunge og lange dager med vakt og med mye triste skjebner er jeg utslitt og tom...
Setter meg ned for å surfe litt på nettet. Det er da jeg tilfeldigvis kommer over en snutt om Konstantin Chaykin og hans dracula klokke.
Hva er dette for noe galskap? Jeg elsker det. Humøret blir brått endret og jeg sitter der og bare smiler fra øre til øre. Den får frem en emosjonell lykke respons hos meg som er vanskelig å beskrive. Men det var akkurat det jeg trengte ( og sikkert verden også i disse korona tider) Uansett... dagene gikk og jeg klarte ikke glemme denne og hver gang jeg så den måtte jeg smile. Jeg begynte å lese meg opp på Chaykin og kom over forhandleren for Europa https://www.thelimitededition.co.uk/. Begynte å følge de på IG og begynte å høre på deres IG streamer rundt Independents. Kan virkelig anbefales. Pietro er en fantastisk fin fyr med ekte lidenskap for klokker og independents. Verdt å følge.

Jeg stod og så dypt ned i kaninhullet....
Plutstelig før jeg viste det brukte jeg all fritid på å lese meg opp om klokker, AHCI ( https://www.ahci.ch/) og independents osv...
Det er jo en hel verden der som jeg ikke viste eksisterte. Masse sinnsykt fine klokker som var helt forskjellig fra det jeg var vant til. Kunstverk i all sin prakt. Klokker som var skapt for hånd og med lidenskap.
Nå var min lidenskapen tent! Endelig fant jeg kunstverk av klokker som gav meg en emosjonell respons og som ikke mange andre har på armen samt klokker som viser tiden på utradisjonelt vis....
Og apropo utradisjonelt...tilbake til Dracula....
Pietro ( hos thelimitededition) kunne skaffe meg en ny night Dracula som er limitert til kun 13 eksemplarer. Klokken har en utradisjonell måte å vise tiden på. I tillegg har den månefase, dag og natt indikator ( hoggtennene som kommer frem om natten) samt kraftig lumen.
Jeg tok sats og hoppet ned i kanin hullet, la ned depositum og bestilte. Levering planlagt sommer 2021. Galskap, ren og skjær galskap......
En lidenskap ble født og jeg falt langt ned i hullet....

Dracula og Chaykin:






Vis vedlegg 239197

For en rå klokke dette er :D Vet at de neste kommer på listen/i historien her, heller ikke vil skuffe :p
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Veldig kult. Indies er tingen, ja. Ulempen er at det er mer pes å få dem på service. Men så mye mer spennende :) Hvordan er kvalitetsfølelsen på Dracula?
(Off-topic: hva er et kaninhull? Bor i byen ...)