Dykking for en newbie.

Utligning er somregel ikke problem for folk flest.

Ja, du bør ha full dykkerkurs for å dykke på 10m. Det er faktisk 100% trykkforskjell fra overflaten og ned til 10m (1 bar på overflaten, 2 bar på 10m). Så lenge man puster gass under vann skal man ha kursing.

Du er jo såpass heldig som bor i Oslo og har Norges beste dykkesenter i nabolaget. Jeg hadde ikke vært i tvil hadde jeg vært deg. Jeg ville tatt GUE Rec1 gjennom Fue.no (Oceanic Tech AS). GUE har den beste utdanningen innenfor sportsdykking (recreational / technical diving) i verden.

Jeg har enda ikke fått noen gode argumenter for å ikke ta utdanningen hos GUE mtp sikkerhet og kvalitet. Det krever mer av eleven, og er ingen dans på roser, men til gjengjeld har du lagt grunnlag for å kunne dykke på en sikker måte.

Jeg tok selv PADI OWD og AOWD gjennom PADI, og har mistet all respekt for organisasjonen. Jeg kan idag ikke anbefale PADI med god samvittighet.

Jeg postet et innlegg i dykking-tråden hvor jeg skrev litt av GUE sin filosofi, og prøvde å skille noen få viktige ulikheter mellom GUE og andre organisasjoner som PADI og CMAS. De aller fleste tekniske utdannings-organisasjoner har idag adoptert deler av DIR-filosofien som GUE laget.

+ 1 000 000 :D:D

Dykking er for skummelt til at man kan være "non-chalant" i holdningen til det.. Når jeg tok PADI var jeg veldig skuffet over teorien. Det var rett og slett dårlig synes jeg.. Men eneste grunnen til at jeg syntes det var at jeg hadde litt kjennskap til det fra før. For en som er helt grønn er det helt sikkert godt som gull..

Heldigvis tok Nemo, hvor jeg ble kurset, det igjen på den praktiske delen. Men hos et dykkesenter som er dårlig på begge deler er det ikke trygt tørr jeg nesten å påstå :(

Hehe. Dette er ikke ment som anbefaling til trådstarter, men kan ikke la være å poste litt OT. Jeg er rimelig langt unna rådene som er her.

Jeg har ikke dykkerlappen, jeg har aldri åpnet en bok om dykking. Jeg dykker bare når jeg er på ferie, og da går jeg inn i nærmeste dykkesjappe og leier meg utstyr og en instruktør. Så dykker vi.

Kjører ut i båt, kler på utstyr dykker ned til til en ti meter, gjennomgår tømming av maske, buddy breathing etc, siden det gjerne er stund siden sist, og så dykker vi.

Siden jeg dykker så lite tror jeg ikke jeg ville vært komfortabel med å skulle dykke med eget utstyr på egenhånd, så da er det bare blitt slik.

Ser ut som om det blir et lite grottedykk i løpet av uka, gleder meg. :D

De fleste dykkesenter har en eller anne form for prøvedykk ordning der du kan låne utstyr og bare få prøvd hvordan det er å puste under vann i kontrollerte omgivelser. Jeg ville begynt med det hvis du ikke er sikker på om du får utlignet.

Et utstyrsspørsmål;
Lufttanker, må de være så svære? Finnes det mindre strl, og hvor lenge er et normalt dykk?
Ser for meg at ideell dykking for meg vil være dykking etter kråkeboller, krabber og skjell fra seilbåten og fra brygga her jeg bor. Sikkert maks 1 time i vannet. Hadde vært genialt å ikke ha så store tanker for enkelt. Stue unna i båten, og enklere å få opp i båten selv på vei opp fra vannet etc.

Et utstyrsspørsmål;
Lufttanker, må de være så svære? Finnes det mindre strl, og hvor lenge er et normalt dykk?
Ser for meg at ideell dykking for meg vil være dykking etter kråkeboller, krabber og skjell fra seilbåten og fra brygga her jeg bor. Sikkert maks 1 time i vannet. Hadde vært genialt å ikke ha så store tanker for enkelt. Stue unna i båten, og enklere å få opp i båten selv på vei opp fra vannet etc.

Dette lærer du på kurset.

Til det forbruket du beskriver så holder det med en 12L 232 bar. Har du kort rygg så er det mer handy med en 15L 232 bar da denne er lavere.

Du skal fint klare 60 minutter med maks dybde på 18m med dette etter at luftforbruket ditt har stabilisert seg noelunde.

Er det optimistisk av meg og tenke at jeg bare kan stikke ned i oslofjorden og se masse tøft? Eller er virkeligheten fylt med sand, gjørme og dårlig sikt?

Om vinteren kan man oppleve svært god sikt, men livet er ikke som i Rødehavet ;)

Det er veldig mye vrak langs kysten, hvorav mange fra WWII. Oslofjorden huser blant annet Norges mest kjente vrak: Blucher (er på iPhone, så får ikke stavet det korrekt). Det ligger på ca 105m, og er dette vraket mange har som mål å få dykke på med tiden.

På rec dybder er utvalget litt mer begrenset på vraksiden, men liv under vann er jo best på disse dybder. Mye fint å se i Norge. Ikke noe å tenke på :)

Jeg har en drøm om å dykke på vraket i lyngør. Det er vel ganske grunt?

Er det noe spesielt man må
Passe på ved slik dykking?

Forøvrig må jeg si at selv om jeg ikke dykker er jeg allerede en stor tilhenger av DIR-filosofien! Dette ser ut som noe som er ordentlig gjennomtenkt og gjennomført, uten noe dilldall. Funker bedre enn mye annet i situasjoner som fort kan utvikle seg fra feriekos til et mareritt. Da er det greit å ha ting på stell. Hvis jeg noen gang skal begynne å dykke (og det må jeg jo, siden jeg har et par dykkerur :D ) er det slik det skal gjøres!

Jeg har en drøm om å dykke på vraket i lyngør. Det er vel ganske grunt?

Er det noe spesielt man må
Passe på ved slik dykking?

Det er som om jeg skulle spurt deg om vraket i Boknafjorden? Det sier deg fint lite, ikke sant? ;)

Nå Googlet jeg spørsmålet ditt, og fant ut litt info, men du bør snakke med lokale dykkere som har vært der selv.

Ting som du må huske på:

Maks dybde og bunntid
Strømforhold
Intern avtale med buddy/team, sikkerhetsprosedyrer m.m.
Sikkerhetsdykkere?
Må man ha båt? Dykkeflagg på båt, O2 kit lett tilgjengelig i båt, SMB
Lysforhold - Må man ha lys? Primær og sekundær lykt bør være standard når man dykker i Norge, og spesielt på vrakdykk.

Vet ikke om vraket er penetrerbart, men det er uansett utelukket for din del (foreløpig).