Driftssikkerhet på IWC

Jeg hadde min 3777 på full service i Schaffhausen (via Bjerke Urmaker). Det gikk på under 8 uker, noe som er helt innafor! Ellers melder jeg om bare positive erfaringer med IWC :)

- Mange tilfeller av klokker uten ytre skader der Richemont påberopte seg støtskader og nektet å reparere skadd urverk. I flere av tilfellene endte AD opp med å ta regningen på sin kappe.

Tviler på at man opplever samme problemer med norske forhandlere og norsk forbrukerkjøpslov.

Jeg leverte min halvt år gamle IWC Yacht-Club Chrono da den plutselig begynte å stoppe ifm start av chronografen. Det tok år og dag, og når jeg endelig fikk svar fra de, og da var det "støtskade". Det skal sies at mye informasjon den gangen gikk via Alf Lie, og de var ikke særskilt samarbeidsvillige. Endte til slutt opp med at jeg måtte kontakte IWC direkte, og etter mye frem og tilbake reparerte de den gratis.

Etter dette har den gått nesten knirkefritt, begynte å miste en god del ila 24t, og da leverte jeg den inn hos urmaker i København, betalte 870,-DKK. Gikk tre dager før den stoppet helt. Ble ganske irritert, men etter service nummer 2 klarte de å få skikk på den. Skeptisk til å returnere dit, men det er jo ikke IWC sin skyld.

Desverre får jeg si, har jeg også hatt et inntrykk at IWC ikke var helt på "par" når det gjaldt driftsikkerhet/service. Mye ble rettet opp med denne tråden og Otteren sitt svar.

Da får dessverre jeg æren av å sjekke hvor bra servicen hos IWC er. Min Portugiese 7 days har begynt å krangle til tross for at den ikke er to år gammel ennå og har vært forsiktig brukt. For et par uker siden registrerer jeg at den hadde sakket noen timer i løpet av et par døgn. Før jeg dro bort på ferie sørget jeg for at den hadde full power reserve og låste den bort. Da jeg kom tilbake registrerte jeg at klokken hadde stoppet etter cirka ett døgn og at power reserve sto på seks dager. Etter at jeg tok den opp startet den å gå igjen. Jeg ser ingenting galt med det blotte øye, men mener jeg hører en merkelig lyd fra verket. Nå håper jeg at dette bare er en liten bagatell og at jeg kan oppdatere denne tråden med positive opplevelser før det har gått åtte uker :)

Redigert:
Hvorfor så overrasket? Har registrert at mange omtaler klokkene sine som "hun" her inne, så noen timer snakking i døgnet kan ikke være unormalt :p

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Da er tiden inne for å oppdatere denne tråden. Min IWC kom tilbake i dag etter 10 uker. Da har den tatt postveien mellom meg, Otteren og IWC i Amsterdam. På vei ned ventet den noen dager hos Otteren i påvente av en annen klokke som skulle med i samme forsendelse. På vei tilbake var jeg litt sen med å svare Jørgen da han ba om adresse. Sånn sett stemmer estimatet på åtte uker servicetid fra Otteren tidligere i tråden godt. Servicen fra Otteren har vært upåklagelig og IWC tok full service på garantien uten å diskutere. Klokken ble riktignok ikke polert, men det var heller ikke nødvendig da alt bortsett fra foldespennen var nær strøken ved innsendelse. Alt i alt en positiv opplevelse når klokken valgte å slå seg vrang i garantitiden. Otteren fortjener ros for utmerket service!

En tråd uten bilder er ganske kjedelig :)
CC19F06F-8B58-46A5-B786-AF637BE3612F_zpsmi2vx53m.jpg

CF82AF8C-D5E2-44B5-9CBD-E6B2E96686F5_zpsfaz10isr.jpg

Da har jeg eid min første IWC Ingenieur 3236-04 i tre uker. Klokka ble tatt ut ny for ett år siden, så driftssikkerheten kan jeg ikke si så mye om. Det jeg derimot kan si noe om er nøyaktigheten til 80110-verket. Ved måling over åtte dager viser det et avvik på -0,8 sek per dag. Svært fornøyd så langt.