Driftssikkerhet på IWC

Medlem
11. april 2011
Innlegg
163
Sted
Tønsberg
Som uttrykt i Ingenieur-tråden, er dette et ur jeg snuser sterkt på i tillegg til litt annet.
Jeg har i lang tid hatt inntrykk av at IWC generelt er driftssikre saker, uavhengig av verk. Kun hørt om unntak hvor en kar hadde tre ur på rappen med trøbbel. Unntak finnes jo alltid, uansett.

Så kommer det meg for øre, fra en urmaker som driver med reparasjon og kjenner de fleste i bransjen, at IWC for han og mange andre er helt no-go. Primært grunnet høy frekvens av feil, og veldig lang reparasjonstid hos fabrikant. Og at de er vanskelige å ha med å gjøre når feil dukker opp, sammenlignet med andre, seriøse merker.

Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Hvis dette stemmer, i høy eller liten grad, er det noe mer detaljer rundt det? Da mener jeg: er det spesielle modeller, verk, serier, produksjonsår det skjer med? For eksempel med in-house og ikke ETA osv.

På forhånd takk for tilbakemeldinger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matrix
Har hatt to IWC overlappende i snart ti år. Ikke noe problem, og service ble tatt hos Ossur og Tidemann.

Happy days!
 
Skjedde vel noe med automatikken til @acnorway. Men det var dags for service uansett, så det løser seg vel der. Koster jo litt såklart ;)
 
Har hørt om flere med problemer – og det har jeg også hørt om på alle andre klokkemerker :) Tror man fort kan få et litt skjevt bilde av realiteten hvis man bare skal ramse opp de emnkelttilfellene med problemer man kjenner til. Leter man etter feil, finner man alltid enkelttilfeller med feil.

Inntrykket mitt er at IWC er helt på høyde med sine konkurrenter rent kvalitetsmessig, og i tillegg har en veldig sterk bedriftskultur med gode rutiner og en løsningsorientert holdning. Har veldig vanskelig for å tro at de er "vanskelige å ha med å gjøre" på noen som helst måte :)
 
Ok. Takk for alle svar, det var nettopp dette jeg var ute etter. Samtidig som det jeg selv hadde hørt var enkelttilfeller, var det urmakeren refererte til mer enn det, derfor verdt å ha i bakhodet. Siden feks ref3227 er såpass sjeldent til salgs her, er det greit å sjekke litt før man feks punger ut 40k via chrono24
 
IWC er bra på service. Generelt så tar en service ca åtte uker fra vi sender den ned til vi har den tilbake. I tillegg er de helt kurante på pris og klokkene returneres nypolerte og med fabrikkgaranti. På ti år har vi en gang opplevd at en klokke har vært sendt ned tre ganger for samme feil. Tredje gang tilbød IWC ny klokke til kunden og prisen på den var 350.000,- Jeg har aldri opplevd dem som vanskelige, snarere tvert i mot.
 
Det har vært litt støy på Watchuseeks IWC-forum, men gjengangeren der er Richemont Group USA.

Fritt fra hukommelsen gikk den støyen jeg leste om ut på:
- Galapagos der gummien smuldret opp og datt av, Richemont påberopte seg slitasjedel og ville ikke erstatte
- 7-dagersverk der ca halvparten av de spurte hadde dårligere presisjon enn COSC, ut av esken
- Mange tilfeller av klokker uten ytre skader der Richemont påberopte seg støtskader og nektet å reparere skadd urverk. I flere av tilfellene endte AD opp med å ta regningen på sin kappe.

Tviler på at man opplever samme problemer med norske forhandlere og norsk forbrukerkjøpslov.
 
Takker alle for svar. Skal prøve 3227.01 hos en her på TS senere i sommer, og passer den da, så ender det veldig mulig opp med kjøp
 
Takker alle for svar. Skal prøve 3227.01 hos en her på TS senere i sommer, og passer den da, så ender det veldig mulig opp med kjøp

Bare vær obs på at service-prisene er litt høyere enn feks Omega eller Rolex :) Har min IWC Ingenieur 3228 inne på service nå og der kom totalen på 9000 kr. Ettersom 3227 har samme inhouse-verket regner jeg med at den vil ligge på det samme.
 
Mine erfaringer med Iwc er gode. De jeg har hatt har vært feilfrie. Både dykkerne og diverse portugieseere.
Aldri feil og aldri grunn til reklamasjon. Jeg syns også de er flinke til å lage klokkene sine lette, mulig det bare er noe jeg tror. Men både den vanlige Portugieseren og 7 days er lette på armen noe som fører til mindre skader hvis du først dunker borti dørkarmer og lignende.
 
Mine fem har vært 100 prosent pålitelige. Har ikke noe problem med å anbefale 3227 med 80110-verket heller. Hadde samme verket i en 3233, aldri så mye som et hikk.
 
Jeg hadde min 3777 på full service i Schaffhausen (via Bjerke Urmaker). Det gikk på under 8 uker, noe som er helt innafor! Ellers melder jeg om bare positive erfaringer med IWC :)
 
- Mange tilfeller av klokker uten ytre skader der Richemont påberopte seg støtskader og nektet å reparere skadd urverk. I flere av tilfellene endte AD opp med å ta regningen på sin kappe.

Tviler på at man opplever samme problemer med norske forhandlere og norsk forbrukerkjøpslov.

Jeg leverte min halvt år gamle IWC Yacht-Club Chrono da den plutselig begynte å stoppe ifm start av chronografen. Det tok år og dag, og når jeg endelig fikk svar fra de, og da var det "støtskade". Det skal sies at mye informasjon den gangen gikk via Alf Lie, og de var ikke særskilt samarbeidsvillige. Endte til slutt opp med at jeg måtte kontakte IWC direkte, og etter mye frem og tilbake reparerte de den gratis.

Etter dette har den gått nesten knirkefritt, begynte å miste en god del ila 24t, og da leverte jeg den inn hos urmaker i København, betalte 870,-DKK. Gikk tre dager før den stoppet helt. Ble ganske irritert, men etter service nummer 2 klarte de å få skikk på den. Skeptisk til å returnere dit, men det er jo ikke IWC sin skyld.
 
Desverre får jeg si, har jeg også hatt et inntrykk at IWC ikke var helt på "par" når det gjaldt driftsikkerhet/service. Mye ble rettet opp med denne tråden og Otteren sitt svar.
 
Da får dessverre jeg æren av å sjekke hvor bra servicen hos IWC er. Min Portugiese 7 days har begynt å krangle til tross for at den ikke er to år gammel ennå og har vært forsiktig brukt. For et par uker siden registrerer jeg at den hadde sakket noen timer i løpet av et par døgn. Før jeg dro bort på ferie sørget jeg for at den hadde full power reserve og låste den bort. Da jeg kom tilbake registrerte jeg at klokken hadde stoppet etter cirka ett døgn og at power reserve sto på seks dager. Etter at jeg tok den opp startet den å gå igjen. Jeg ser ingenting galt med det blotte øye, men mener jeg hører en merkelig lyd fra verket. Nå håper jeg at dette bare er en liten bagatell og at jeg kan oppdatere denne tråden med positive opplevelser før det har gått åtte uker :)
 
Redigert: