Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

https://www.vg.no/nyheter/i/mP9EBl/en-gladnyhet-for-unge

Har dette tilbakevirkende kraft?
Jeg er 42år og har jobbet 17-18år tidligere i AFP bedrift

Vil jeg få litt AFP da?
Etter dagens regler må du ha vært i en AFP bedrift de siste 7 årene før du fyller 62 år, dette er en ufravikelig regel. IOM du i dag kun er 42 år gammel, vet du da at du vil oppfylle dette kravet allerede nå??
Litt tidlig å planlegge konkret avgang nå, men du kan forberede deg, ved å sørge for snarlig og bli gjeldfri og bygge opp en egen pensjonskapital. Dette kan du enten gjøre egenhendig, eller ved å tegne ulike IPS avtaler.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Jeg vil sterkt fraråde IPS. Beløpet er såpass lavt og balanserer ikke risikoen mot at noen endrer samordningsreglene til at man får «nada» igjen. Sats heller på fri sparing og egenkontroll. Statlige «fordelsordninger» svinger med politisk tyngdepunkt i årene som kommer.

Men, nå er pensjon sjelden noe som gjør hverdagslivet godt å leve. Hvis man ikke allerede er pensjonist med AFP, da.

Back to topic for alle under 62.

Etter å ha forenklet hyttelivet fra svær hytte i hyttefelt til liten frittliggende fjellhytte var det nå på tide å gjøre det samme med båtlivet. Stor seilbåt er byttet ut med en solid 18 fots skjærgårdsjeep perfekt for øyhopping og ekspedisjoner med ungene.
IMG_3648.jpeg

Jobbtilbud med 200k økning i grunnlønn, bedre reisepolicy og gjevnt over langt mer rettet mot det jeg faktisk er utdannet til og det jeg liker å holde på med.

Det som kanskje går i "Det kan jeg ikke like-tråden"? Må flytte fra Bergen til Oslo. På den lyse siden så har jeg endelig en unnskyldning til å vandre rundt i det nye Bjerke-huset :p

Mye fint vær i det siste, men du vet det øyeblikket hvor det bare... treffer? Ah...
Snakket mye til meg selv i dag om hvor magisk det var ute.

8XYhEpE.png

... En annen hverdagsting som virkelig traff i dag: Rema 1000 hadde mye div i 50%-disken. Kjøpte et lite assortment som skulle kakofonere sammen for å bli noe som liknet en middelhavsinspirert salat + litt spek og ost. Det ble helt nydelig. 9/10 ganger blir div fra 50%-disken helt OK, men i dag ble det helt riktig, og den éne ølen jeg hadde liggende var perfekt mætsj. Deilig!
Gleder meg allerede til frokost i morgen med ost, spek, og loff med olivenolje. De enkleste ting kan være så perfekte.

Mye fint vær i det siste, men du vet det øyeblikket hvor det bare... treffer? Ah...
Snakket mye til meg selv i dag om hvor magisk det var ute.

8XYhEpE.png

... En annen hverdagsting som virkelig traff i dag: Rema 1000 hadde mye div i 50%-disken. Kjøpte et lite assortment som skulle kakofonere sammen for å bli noe som liknet en middelhavsinspirert salat + litt spek og ost. Det ble helt nydelig. 9/10 ganger blir div fra 50%-disken helt OK, men i dag ble det helt riktig, og den éne ølen jeg hadde liggende var perfekt mætsj. Deilig!
Gleder meg allerede til frokost i morgen med ost, spek, og loff med olivenolje. De enkleste ting kan være så perfekte.
Ja og returnerer du til samme lokasjon når sommeren er på hell så kan du jo krydre pisket krem med alle bjørnebærene som vokser helt til høyre i bildet her.

• Elsker
Reaksjoner: mr.quick