Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Ferie, etter knallhard innspurt med jobb tre helger på rad.
20230730_091545.jpg
 
Gikk innom platesjappa på Jessheim i dag, og helt uventet, fra en av hyllene, sto ei skive med London Cowboys og skinte mot meg. Hvem elsker ikke dette herlige tidlig-80-talls bandet med Steve Dior i spissen? Med seg i denne oppsettingen har han med seg bla.a. Glen Matlock, originalbassisten fra Sex Pistols.

LP-en ble kjøpt av første eier for kr. 75 på Steen og Strøm i 1984. Jeg betalte kr. 100 i dag, og er godt fornøyd med det!

Utrolig kult å gjøre slike, ekte R&R-funn i et ellers strømlinjeformet kjøpesenter!
IMG_2514.jpeg
 
Tja, et helvete for oss med lån, men på den andre siden, så er helvete varmt og har bra musikk. ‍
Lån?...som man reder, så ligger man. Tenk positivt: Penger på bok faller i verdi vs. jo høyere renteutgifter, jo mer kan man trekke av på skatten. Søt musikk for alle.

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeeez.. noen her inne som sikkert jobber i «olja» og som er patetisk høy på seg selv:sick: Patetisk, vulgært og komisk. Om vedkommende fornuftig nok sletter skryteinnlegget, så dreide dette seg om lovprising av renteoppgangen. Som noen av oss nyter godt av, men som egne barn og samfunnet som helhet lider under.
 
Jeeez.. noen her inne som sikkert jobber i «olja» og som er patetisk høy på seg selv:sick: Patetisk, vulgært og komisk. Om vedkommende fornuftig nok sletter skryteinnlegget, så dreide dette seg om lovprising av renteoppgangen. Som noen av oss nyter godt av, men som egne barn og samfunnet som helhet lider under.
Nøkternt svar:
Samfunnet lider mer på sikt under inflasjon @Gin. Dette vet du godt allerede, som er en voksen og reflektert person. Hvis Norges Bank tar feil, så skal jeg moderere innlegget mitt i retrospekt. Renter har vært sykliske mange ganger siden du og jeg ble født. Folk klarer seg gjennom de dårlige tidene.

SOME-svar:
Hva søren prater du om egentrlig? Du kan jo selge noen Patek.klokker og hjelpe barna dine, hvis det kniper for dem.

Konklusjon:
Jeg velger det nøkterne svaret.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: EDirdal og GrimReaper
Rett eller ikke rett! Jeg syns bare at det er noe umusikalsk og poste dette i en feel good tråd.
Er ikke alle som umiddelbart trekker samme konklusjon om man leser dette med tabloide briller.
Kan nok virke noe provoserende og ytre dette her inne. Kanskje skrevet med en forventning/håp om et motsvar ala @Gin sitt?
For 'fasiten' fra @Loevhagen kom jo raskt som et motsvar med både trøkk og pondus i.
 
Nå er det jo ikke mandatet for pengepolitikken til Norges Bank, som jo er fastsatt i sentralbankloven som jeg har ytret meg om. Det var det faktum at en, nettopp i en en «feel good tråd», harselerer og skryter av sin egen situasjon, over et tema som bekymrer flere enn det gleder. Utsagn som: «Lån?...som man reder, så ligger man..» m.m. er såpass «harry» og lite empatisk at det er innafor å reagere - også i en slik tråd som dette.
 
At jeg, på tross av nevnte renteoppgang, er priviligert nok til å betjene både hus- og billån uproblematisk, og samtidig kan unne meg en guttetur til Skottland OG litt varme i desember. Og det fra en som ikke har mer enn to år på skole og et fagbrev å vise til ;)

Hva umusikalsk angår, tenker jeg at bare det å være her inne, gjør oss til en ennå litt heldigere stilt del av ‘en-prosenten’. Vi har råd til å unne oss litt ekstra, være seg en Seiko5 eller en {sett inn dyrt klokkemerke}.
Om da noen har mulighet til å hjelpe avkom med midler, eller å glede seg over renteøkning på sparekonto, tenker jeg at man er i samme båt åkke som.
 
Er det noen som spør seg om hvorfor rentene går opp og skal fortsette sånn?
Det skjer ikke nå, basert på de samme grunnene som før.
Følg opp...Kina (tidligere største eier) selger seg vekk fra amerikanske statsobligasjoner.
Hvorfor skulle de finansiere en fiende?
USA mangler likviditet og derfra rentene går opp, og European Central Bank må følge etter Federal Reserve, eller opplever de gigantisk kapital flykt fra Europa til USA.
Alt er koblet sammen, og slangen biter seg i halen.
64f1f9d357bff70019486fe8.jpg


På min side, jeg gleder meg til det hele blir ferdig før jeg blir pensjonist.
For når det blir det, skal vi få mer fred i den stakkars verden vi forlater til de neste generasjoner.
 
Fyrer litt opp på bålet :D

Mer av de gode nyhetene for @Loevhagen

"One source of upward pressure on US rates is the $7.6 trillion in US government bonds that will mature over the coming 12 months, see chart below."


"One source of upward pressure on US rates..."
En annen kilde til trykk på renta er krig.
Og det kommer mer, dessverre.