Det store bilspørsmålet!

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.575
Sted
Sandnes
Hjelp:

To barn, et på 10 og på vei ut av barnestol og en på to i barnestol lenge enda.

Og enda en på vei... Gift deg aldri med en ung kvinne..

Altså straks tre barn hvorav to av dem blir å sitte i stoler en god periode. Jeg må på et tidspunkt ha ny bil, har idag Subaru Forester.

Dette kunne i utgangspunktet kanskje vært uproblematisk men det er det selvfølgelig ikke pga preferanser.

Jeg må ha plass til tre stk bak hvorav to i stol.

Jeg vil ha 4x4 pga bondetampgener.
Jeg vil ikke ha for stor bil....
Jeg ønsker ikke å bruke over 300.000 da vi bruker bil lite. Bor vegg i vegg med skole og barnehage. Begge sykler til jobb. Idag står bilen stort sett hele uken og brukes kun til ukeshandel og utflukt/reiser.


Og så kan jo man slenge på hva man skal velge av bensin eller diesel. Hybrid/el utgår gjerne pga pris men hva tenker dere som er mer inne i bilverden om den diskusjonen? Jeg bor ikke i Oslo men i Oljesyredistriktet så MDG setter ikke kjepper i hjulene formdaglig bruk her med det første,,

Innspill mottas med takk.
 
Takker for svar. Ja isolert sett er ikke den dum men er det mulig å finne en bil som ikke er et flak? Jeg personlig synes den er rimelig lang.
I bredde i baksetet vil en Octavia Scout gjøre nytten?

jeg vil vel egentlig ha en Scout eller Subaru outback(ja den er lang og) men vet ikke hvordan det er med bredde i baksetet
 
Takker for svar. Ja isolert sett er ikke den dum men er det mulig å finne en bil som ikke er et flak? Jeg personlig synes den er rimelig lang.
I bredde i baksetet vil en Octavia Scout gjøre nytten?
Kjenner ikke til Scout, men vet at Superb er rimelig overlegen når det gjelder bakseteplass og burde være ideell til behovet du beskriver. Men hvis den blir for stor så vet jeg ikke helt. Hadde en Golf greid seg?
 
Tenkt litt på Golf alltrack, Skoda Octavia Scout og mest av alt Subaru Outback siden jeg er bondegutt. Det viktige er at mine tre små får plass, preferansen er 4x4, litt høy klaring og ikke altfor stor(Outback unntatt)
 
Du trenger en bil som gir lite problemer. Noe som går og ikke gir store reparasjons kostnader. RAV4 er nok ditt beste valg. Finn deg en Toyota. Kvalitet og hygge.

8
 
Om du bare bruker den helger og lite småkjøring ville jeg gått for diesel.

(Finner kanskje noen litt eldre hybrider som er innenfor budsjett, men fordelen er nettopp bra pris på nyere bil ift avgifter, og de tidligste har liten rekkevidde, dvs få fordeler, men flere ting som kan gå i stykker + økt vekt og kanskje mindre bagasjerom..)

Om du kan leve med litt eldre bil (kjøp hos forhandler som kan selge bruktbilgaranti om du vil ha litt trygghet), så anbefaler jeg deg å se på Mercedes E-klasse. Stor, komfortabel, trygg(!) og trolig med det meste du trenger (Og litt til). Ville heller hatt det enn en nyere mid-segment bil, selv om Skoda også gir veldig mye bil og plass for pengene.

Fant f.eks. denne som også for rom for å sette av noen kroner til uforutsett vedlikehold:

 
Har selv 3 barn og har hatt superb frem til nå. Bytter Superben inn i en BMW X1.
BMW’en er faktisk ikke så mye kortere på bredden i baksetet, ca 10cm kortere. Det som er suverent med Superben er jo beinplassen bak, og stort volum på bagasjerommet. Finnes mange fine bilstoler som er smale og designet for å montere 2-3 stk i baksetet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Har kjørt Outback siste 7-8år.
Kanonbil, anbefales. Men ikkje veldig stor til 3stk barn.
Beste 4wd systemet.Aldri stått fast, og eg har køyrt mykje utanom allfærsveg...
 
Var i samme situasjon for 9 år siden. Tok med meg barneseter og testet. Mercedes E og Superb den gang hadde ikke sjans (glem Golf og RAV). Kun to alternativer dengang: 7 setere med tre separate seter i andre rad eller den vi kjøpte Volvo XC/V 70.

Moralen (iom at markedet har endret seg de 9 siste årene...): ta med seter og barn til bilbutikken og prøv.
 
Redigert:
Min erfaring med barn på 1, 3 og 5 år (to bakovervendt og en forovervendt) er at typiske vanlige stasjonsvogner som Passat, Superb og Suver som Rav-4 er for smale i baksetet til at det ikke blir fryktelig kronglete. Forrige generasjons E-klasse har brukbar bredde og faktisk Volvo V70 (som jeg kjører i dag). Her går tre seter inn uten problemer. Trenger du firehjulstrekk så ville jeg da valgt XC-70. Disse er overpriset så det holder, men det får du trolig igjen. Outback har jeg egentlig veldig lyst på, men tror ikke du får inne tre seter i den (men prøv gjerne og gi en tilbakemelding her). Det er sjefs bil på alle måter, selv om jeg syns sittekomfort og fjæringskomfort er hakket bedre på V70 en.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Jeg har en gammel Rav4, og var egentlig på utkikk etter ny og større bil da vi venta avkom nr 3 for noen år siden. Mitt behov for bil var, og er, stort sett helt likt ditt, bortsett bra at batteridrift også står på min krierieliste. Tesla model s/x var for dyrt, og Nissan evalia var for stygg og mangla 4wd. Bilen jeg vil ha er altså ikke på markedet enda, så jeg har bare slått meg til ro med raven. (Håper den nye kassebilen til Opel/Pegeout/Toyota kommer med 4wd snart). Og, jeg må si at, til tross for litt knot i baksetet og lite bagasjerom, så funkerer det strålende (ungene er 3, 5 og 8).

De litt nyere modellene av Rav er noe større innvendig, både mtp bredde og lengde.

Ps: valg av type bilstol spiller stor rolle! Etter mye research har jeg funnet ut at Axkid Minikid bakovervendt og Maxi-Cosi Kore er de smaleste, og gjør det mulig å presse inn 3 seter/personer i bredden bak.

Lykke til med biljakt, og selvsagt familieøkning!
 
I bredde i baksetet vil en Octavia Scout gjøre nytten?
Har aldri prøvd, men tviler sterkt. Det er ganske så små biler.
Edit: Jeg har altså kjørt de noen ganger.

Generelt vil jeg ikke anbefale noen som helst liten bil med 2 seter + en unge til. Ikke bare sideveis, men det skal også være plass til mor og far i front når stolene er på plass.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Superb er gode biler, dessverre så er det en og annen større feil som ser ut til å gå igjen, nødvendigvis ikke på alle bilene, men med en frekvens som gjør lommeboka mi urolig. Hadde tegnet superforsikring om den var utenfor garanti for å si det sånn...
Vi snakker girkasser, differensialer, turboer, svinghjul (men dette gjelder jo alt av VW 2.0tdi med DSG siste 15 årene), ymse elektriske feil har jeg vel sett, interiøret som kanskje ser noe bedre ut enn hva det er kvalitetsmessig..
 
Tøff i trynet og et avslappet forhold til verkstedopphold?

Sen Disco 3 eller en Disco 4. Fantastiske biler når det meste virker. Du smiler hver gang du setter deg bak rattet.

Skiten må bare virke? Land Cruiser 120. Karisma som en porsjon kald potetstappe, men virker. Alltid.

(Sier en langvarig eier av en Land Cruiser 95, generasjonen før 120 - om de ikke ruster opp, er de udødelige. Bilen har kostet meg mindre i deler på 120' enn fruens Passat 3c har kostet oss på 30'...)