Det store bilspørsmålet!

Avstanden i pris fra 300k opp til denne 7seter Honda CR-V tilsvarer ekstra vedlikeholdskostnader på en 10år gammel/200000km bil de neste 3-4 år.
Honda er kjedelig men har skuddsikker kvalitet.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164890185

Trikset til en enkel hverdag i disse 7-seterne er å ta ut et av setene i 2. benkerad for å få uhindret aksess til de bakerste setene.

Enig. Har kjørt Honda CR-V noen år nå, og gidder rett og slett ikke bytte siden den ALDRI gir problemer, og det er ALDRI noe tull. En annen fordel for baksetepassasjerer er at de sitter forholdsvis høyt, og sidevinduene er ganske stor. Dvs. bedre utsikt for de som sitter bak, og erfaringsmessig mindre bilsyke...
 
Mine foreldre har hatt 7 eller 8 CRV’er som bil nummer to i mange år. Aldri vært noe som helst trøbbel, med unntak av en bil som ble levert tilbake til forhandler grunnet vibrasjoner i motoren som ikke lot seg utbedre.

Honda er kjent for bunnsolide konstruksjoner, også av snøfresere, gressklippere og aggregater etc. Det eneste ankepunktet jeg har mot Hondaprodukter er prisen, som jeg synes blir noe høy i forhold til relevante konkurrenter.
 
Redigert:
Hvordan Porsche greier å lage en elbil med gearkasse som har dårligere ytelser enn tom Tesla 3 er uforståelig for meg. Eneste grunnen må være at de satser på høye vedlikeholdskostnader med stikkord: "IMS996"..

Med en gang du åpner døra til en Taycan skjønner du hvorfor den koster det den gjør. Totalgjennomført A-Å. Uten tvil verdt det ekstra over Audi E-tron GT også.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Hvordan Porsche greier å lage en elbil med gearkasse som har dårligere ytelser enn tom Tesla 3 er uforståelig for meg. Eneste grunnen må være at de satser på høye vedlikeholdskostnader med stikkord: "IMS996"..

Dårligere ytelser? På hva da?
 
Hvordan Porsche greier å lage en elbil med gearkasse som har dårligere ytelser enn tom Tesla 3 er uforståelig for meg. Eneste grunnen må være at de satser på høye vedlikeholdskostnader med stikkord: "IMS996"..
Vi finner vel svaret på ditt spørsmål en gang i fremtiden,som en sidebemerkning er ikke Porsche Taycan turbo S kjent for å være treg.
Teslatrolleri kan framføres i andre fora.
 
  • Liker
Reaksjoner: Makken og TomB
Igjen, jeg vurderer å kjøpe en Taycan men begriper ikke hvorfor Porsche har utstyrt den med gearkasse. Dette er bare et fordyrende, vektøkende, kompliserende element nå og i framtiden i det ytelsesområdet Taycan befinner seg. Disse ytelsene kan sammenlignes med Tesla.

En annen hangup jeg har med Taycan er "Turbo S" betegnelsen. Turbo på elbil? Hva blir det neste fra markedsavdelingen? Monster ladekabel som forbedrer bass og mellomtone i lydanlegget under kjøring?
Hadde jeg vært i markedet for en Turbo S er "delete typebetegnelse" det første jeg hadde krysset av på i bestillingsskjemaet. Makan til sprøyt. Det er det samme som om TAG skulle merke alle klokkene sine med "Tourbillon".
 
Redigert:
Igjen, jeg vurderer å kjøpe en Taycan men begriper ikke hvorfor Porsche har utstyrt den med gearkasse. Dette er bare et fordyrende, vektøkende, kompliserende element nå og i framtiden i det ytelsesområdet Taycan befinner seg. Disse ytelsene kan sammenlignes med Tesla.

En annen hangup jeg har med Taycan er "Turbo S" betegnelsen. Turbo på elbil? Hva blir det neste fra markedsavdelingen? Monster ladekabel som forbedrer bass og mellomtone i lydanlegget under kjøring?
Hadde jeg vært i markedet for en Turbo S er "delete typebetegnelse" det første jeg hadde krysset av på i bestillingsskjemaet. Makan til sprøyt. Det er det samme som om TAG skulle merke alle klokkene sine med "Tourbillon".

...men du har funnet noen positive sider som oppveier de negative, siden du vurderer kjøp? :)
 
Igjen, jeg vurderer å kjøpe en Taycan men begriper ikke hvorfor Porsche har utstyrt den med gearkasse. Dette er bare et fordyrende, vektøkende, kompliserende element nå og i framtiden i det ytelsesområdet Taycan befinner seg. Disse ytelsene kan sammenlignes med Tesla.

En annen hangup jeg har med Taycan er "Turbo S" betegnelsen. Turbo på elbil? Hva blir det neste fra markedsavdelingen? Monster ladekabel som forbedrer bass og mellomtone i lydanlegget under kjøring?
Hadde jeg vært i markedet for en Turbo S er "delete typebetegnelse" det første jeg hadde krysset av på i bestillingsskjemaet. Makan til sprøyt. Det er det samme som om TAG skulle merke alle klokkene sine med "Tourbillon".
"Turbo S" betegnelsen er kun for å merke den som topmodellen. Tviler på om det er en deal breaker for seriøst interesserte. Som du sier selv; bestill uten så er "problemet" borte.
Gearkassa hørte jeg var der for å øke akselerasjonen når bilen er i fart. Om det nødvendig eller bare for å øke utgiftene har jeg ingen formening om. Man får velge om man stoler på ingeniørene hos Porsche eller ikke.
 
...men du har funnet noen positive sider som oppveier de negative, siden du vurderer kjøp? :)

Det aller meste med Taycan er positivt :) men gearkasseløsningen forstår jeg som sagt ikke logikken i. Det unødvendige utgiftspotensialet skulle jeg gjerne vært foruten.
 
Litt av min utfordring i å skulle legge større summer i bil er rett og slett bruksmønsteret. Er svært heldig med tanke på bhg, Barne og ungdomsskole rett utenfor døren. Både jeg og fruen sykler til jobb året rundt. Ting vil jo forandre seg med en liten til men idag står bil i garasje 5/6 dager i uken. Brukes til tur/ekspedisjon og ukeshandling. @tordf den Hondaen er helt flott den. Kjedelig er mitt navn
Ble det bil? Grunnen til at jeg spørr er fordi at vi i heimen befinner oss i samme situasjon selv.
 
Ble det bil? Grunnen til at jeg spørr er fordi at vi i heimen befinner oss i samme situasjon selv.
Ja det ble bil. Som sagt så sykler både jeg og fruen på jobb og alt av skole/barnehage er rett borti veien. Men det ble bil. Gikk for fruens valg med VW Touran. Og jeg elsker den. Hvis funksjon er å frakte mest mulig fra a til b er den utrolig. Bilen er ikke stor men inni er det så sykt med plass. Til unger, flatpakkede produkter osv osv. Det eneste jeg skulle ønsket den hadde var 4x4. VW lager 100 ulike modeller og omtrent alle har det. Hvorfor ikke Touran?? Hadde Touran kommet i alltrack versjon hadde jeg hatt bil for livet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Verdt å ta en titt på Touran høres det ut som.
Godt spørsmål.
Vi har prøvd noen bruktbiler og madammen ønsker Honda Cr-v pga plass, sittehøyd, og 4x4.
 
Ja det ble bil. Som sagt så sykler både jeg og fruen på jobb og alt av skole/barnehage er rett borti veien. Men det ble bil. Gikk for fruens valg med VW Touran. Og jeg elsker den. Hvis funksjon er å frakte mest mulig fra a til b er den utrolig. Bilen er ikke stor men inni er det så sykt med plass. Til unger, flatpakkede produkter osv osv. Det eneste jeg skulle ønsket den hadde var 4x4. VW lager 100 ulike modeller og omtrent alle har det. Hvorfor ikke Touran?? Hadde Touran kommet i alltrack versjon hadde jeg hatt bil for livet.


Rart at Touran ikke har 4wd, da hadde også vi endt opp med en slik. I stedet ble det BMW 220d x-drive GT. Den er noe trangere enn Touran, men har 4wd, en langt bedre automatkasse og bedre kjøreegenskaper.