Det store bilspørsmålet!

Tøff i trynet og et avslappet forhold til verkstedopphold?

Sen Disco 3 eller en Disco 4. Fantastiske biler når det meste virker. Du smiler hver gang du setter deg bak rattet.

Skiten må bare virke? Land Cruiser 120. Karisma som en porsjon kald potetstappe, men virker. Alltid.

(Sier en langvarig eier av en Land Cruiser 95, generasjonen før 120 - om de ikke ruster opp, er de udødelige. Bilen har kostet meg mindre i deler på 120' enn fruens Passat 3c har kostet oss på 30'...)

Land cruiser er faktisk mykje mindre i baksetet mtp barnestoler. Ellers har du rett i at en må ha et avslappet forhold til verksted eller allerhelst gjere litt sjølv.

Når det gjelder kjørekomfort så er land cruiser som en gammal traktor , mens d4 er på høgde med dagens premiumbiler.
 
Har hatt mange av de samme kriteriene. Min søken har vist meg at det er svært, svært få biler som er brede nok baki.
Med to stoler i baksetet, vil de fleste biler gi minimal plass til passasjer nr 3, som av og til på langturer er mor - for bilfredens skyld ;)
Da må man opp til noe som gir tre gode seter.

Jeg endte med Q7.
Om jeg hadde vært mer fornuftig hadde jeg endt her:

Edit: Dette er altså S-Max med 4*4

Lykke til :)
 
Har hatt mange av de samme kriteriene. Min søken har vist meg at det er svært, svært få biler som er brede nok baki.
Med to stoler i baksetet, vil de fleste biler gi minimal plass til passasjer nr 3, som av og til på langturer er mor - for bilfredens skyld ;)
Da må man opp til noe som gir tre gode seter.

Dette er viktig!

Tre barn i baksetet er «no go» på langtur, selv med alt av underholdningsutstyr. Kona må sitte i midten bak for å holde orden i rekkene, og eldstemann sitter foran. Er heldigvis så lang at jeg må være sjåfør:mrgreen:

Både XC70, E-klasse, Q7 og LC/LR har god nok bakseteplass til 2 barneseter og en voksen i midten.
 
Har hatt mange av de samme kriteriene. Min søken har vist meg at det er svært, svært få biler som er brede nok baki.
Med to stoler i baksetet, vil de fleste biler gi minimal plass til passasjer nr 3, som av og til på langturer er mor - for bilfredens skyld ;)
Da må man opp til noe som gir tre gode seter.

Jeg endte med Q7.
Om jeg hadde vært mer fornuftig hadde jeg endt her:

Edit: Dette er altså S-Max med 4*4

Lykke til :)

S-Max, ja!
Det er en historie for seg selv....

Jeg fikk en invitasjon til lanseringen av denne. (Hvorfor har jeg aldri forstått, men jeg fikk nå det. To gratis kinobilletter hvis jeg prøvekjørte også!)

Selvfølgelig troppet jeg opp og prøvde bilen. Jeg kjørte og fikk noen flashback som jeg ikke klarte å plassere. Kjørte rundt på store og små veier. Bilen var egentlig ganske kjedelig (og trist) å kjøre. Etter hvert kom jeg på hva det var. Dette var det likeste jeg har kjørt Russebilen min! Det var en 72 (74) HiAce! Eneste forskjellen var at det ikke luktet øl i S-Max.

Den største opplevelsen var at jeg fikk to gratis kinobilletter. Det at jeg måtte krangle for å få dem var vel en "hevn" for at jeg ikke likte bilen, og var kjølig i forhold til å heller gå for Mondeo.

Der har du S-Max.

8- )
 
Land cruiser er faktisk mykje mindre i baksetet mtp barnestoler. Ellers har du rett i at en må ha et avslappet forhold til verksted eller allerhelst gjere litt sjølv.

Når det gjelder kjørekomfort så er land cruiser som en gammal traktor , mens d4 er på høgde med dagens premiumbiler.

-Absolutt enig. Selv landet jeg på 95 heller enn 120 nettopp fordi det er bedre plass i baksetet - men Disco er kongen på området.

Og joda. Jeg har lyst på en D4.
 
-Absolutt enig. Selv landet jeg på 95 heller enn 120 nettopp fordi det er bedre plass i baksetet - men Disco er kongen på området.

Og joda. Jeg har lyst på en D4.

Eg har en D4 som eg kjøpte som firmabil for snart 7 år siden. For å sei det sånn ; uten superduper næringsbilforsikring så hadde det vært en særdeles dyr affære på 170000km. Vi snakker girkasse til 130k og egr ++ til 70k i tillegg til luftkompressor m.m , bytte av innsug , og 3x reperasjon av håndbrems. Siste er en PITA om en har låsbar bakdiff. Og sjølvsagt skjer alt når eg er ute på jobbreise og fruen må sende den på verksted. Ettersom behov for fleire seter i meir en 1 bil har meldt seg så har vi hatt bmw x5 e45 , volvo xc90 , q7 og Mercedes suv på prøve. Alle gode å kjøre men som fruen poengterte D4 er like god og ingen gav såpass oppgradering at en kan forsvare 700k i mellomlegg. Så krysser eg berre fingrene å håper der ikkje blir meir som skjer med d4en no då .
 
Kjører 2018 Outback, og er veldig fornøyd. Det er ikke verdens mest spennende bil, men du verden så morsom den er på vinterføre! Man får følelsen av at den er, som slagordet til Subaru sier, ustoppelig.

Har ett barn foreløpig og hundebur baki. Så på brukt BMW 5-serie fra rundt 2014 samtidig som jeg så på Outback, men i BMWen får jeg ikke inn barnevogn og bur ved siden av hverandre, selv om bagasjeromsvolumet er nokså likt på de to bilene.
Utstyrsmessig har min 2018 det meste man trenger. CarPlay/Android Auto, adaptiv cruise, rattvarme (halleluja!), osv. Den gjør det også bra i Euro NCAP, også et viktig poeng for en familiebil.
 
Både XC70, E-klasse, Q7 og LC/LR har god nok bakseteplass til 2 barneseter og en voksen i midten.
Nei, hverken XC70 eller e-klasse sitt midtsete bak funker til voksen på langtur. Hverken komfort for rygg eller plass i skulderbredde. Har en 16 åring, ca 180cm som inntil siste året har hatt fast plass i midten mellom sine mindre søsken i XC 70n. Det går rett og slett ikke lengre. E klasse er, sist jeg sjekket, enda smalere i midten.
 
Nei, hverken XC70 eller e-klasse sitt midtsete bak funker til voksen på langtur. Hverken komfort for rygg eller plass i skulderbredde. Har en 16 åring, ca 180cm som inntil siste året har hatt fast plass i midten mellom sine mindre søsken i XC 70n. Det går rett og slett ikke lengre. E klasse er, sist jeg sjekket, enda smalere i midten.

Bedre plass og komfort i E-klasse i følge min kone - som sitter i midten bak på langtur for å holde orden i rekkene. Du får heller bytte ut junior med kona i baksetet, er kona for stor kan du jo vurdere å bytte ut henne i en annen modell;)
 
Bedre plass og komfort i E-klasse i følge min kone - som sitter i midten bak på langtur for å holde orden i rekkene. Du får heller bytte ut junior med kona i baksetet, er kona for stor kan du jo vurdere å bytte ut henne i en annen modell;)
Haha! Hva skal jeg med trofékone hvis hun ikke sitter på plassen sin?

(håper ingen leser dette, eller kjenner meg i virkeligheten, og metoo å sånn...)

Helt serr, ingen stasjonsvogn som har plass til tre voksne bak på langtur (3-4 timer), da funker ikke midterste sete.

Hadde ikke penger måtte prioriteres hadde jeg trolig kjøpt en GLE dieselhybrid. Masse plass og flott bil.
 
Når man har 3 barn i barnestol, er de fleste stasjonsvognene for trange. Forstår ikke hvorfor ingen produsenter lager stv som er bredt nok til 3 barnestoler, eller 2 + en kone eller to.. Det må være en grei forretningside, det:)
 
Når man har 3 barn i barnestol, er de fleste stasjonsvognene for trange. Forstår ikke hvorfor ingen produsenter lager stv som er bredt nok til 3 barnestoler, eller 2 + en kone eller to.. Det må være en grei forretningside, det:)
Har irritert meg lenge! Så mange store stv og ikke én som klarer tre gode plasser baki! Latterlig at man i steden tvinges over på MPV (Sharan, Galaxy etc) eller de største SUVene :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: time og Chronodiver
Drømmebilen er kanskje en Audi A6 Allroad med et bredere baksete/3 fullverdige plasser for voksne, eldrift, 700 km rekkevidde og drivlinje og ladetilgang fra Tesla :)
Og med en pris som matcher budsjettet til småbarnsfamilier med 3 små!
D6FB1337-1CDA-400C-94A8-A6736C72A987.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Ivar
Vi lette også lenge og vel etter en løsning på problemet "3 barn" (utover "bruk prevensjon", som er litt for sent), På tirsdag mottar vi en pent brukt Model X. Eneste rasjonelle valget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Masse fine innspill. Jeg må altså snart forholde meg til 3 baki men kun to i stol. Jeg vil jo egentlig bare ha en Outback men innser at den muligens blir for smal for min datter i midten
 
Hvis man må ha så stor plass så er svaret egentlig enkelt.

Vær så god.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch