Det store bilspørsmålet!

Hmm....jeg trodde det var "El-bil" gleden dro til for å dø...

Langt unna samme gleden som i en bensindrevet sportsbil, men samtidig milevis foran gleden i de aller aller fleste «vanlige» fossile biler ;)

04BA9B55-2F97-45F8-838F-69655EDBE123.jpeg
 
Hvis man må ha så stor plass så er svaret egentlig enkelt.

Vær så god.

Med sylindervolum på 0 og diesel, så vet jeg ikke helt om dette er noe å satse på. Fint med AMG-merke, men...
 
Langt unna samme gleden som i en bensindrevet sportsbil, men samtidig milevis foran gleden i de aller aller fleste «vanlige» fossile biler ;)

Vis vedlegg 245626
Men så er vel ikke det der direkte sammenlignbart med vanlige fossile biler heller ;) og uten å fornærme deg så synes jeg du er spenna gæ'ern som kjøper en Porsche i den prisklassen uten 50% av poenget. Nemlig lyden av boxeren. :cool:
 
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel
Med sylindervolum på 0 og diesel, så vet jeg ikke helt om dette er noe å satse på. Fint med AMG-merke, men...
Det er en 2.1 liter. Nå var vel ikke akkurat AMG-plastikken poenget her heller. Dette er noe av det beste som er å oppdrive hvis du trenger stor plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Men så er vel ikke det der direkte sammenlignbart med vanlige fossile biler heller ;) og uten å fornærme deg så synes jeg du er spenna gæ'ern som kjøper en Porsche i den prisklassen uten 50% av poenget. Nemlig lyden av boxeren. :cool:

Det kjørte jeg i fjor. Derav såpass bombastisk på at det er langt unna samme gleden som en bensindrevet ;) Problemet ble plassen. Den dagen jeg klarer meg uten baksetene er det ikke utenkelig at det blir boxermotor igjen. Meget sannsynlig faktisk :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Det kjørte jeg i fjor. Derav såpass bombastisk på at det er langt unna samme gleden som en bensindrevet ;) Problemet ble plassen. Den dagen jeg klarer meg uten baksetene er det ikke utenkelig at det blir boxermotor igjen. Meget sannsynlig faktisk :cool:
Men Panamera da? Det finnes jo alternativer ;)
 
Men Panamera da? Det finnes jo alternativer ;)

Den var vurdert. Vanskelig å snakke den ned, men jeg opplevde den mer som en premium cruiser. Taycan ligger tettere opp mot 911 i kjørefølelse. Jeg er litt enkel der. Liker bilene lave og stivt satt opp. Samtidig må jeg berømme myndighetene for å lage et avgiftssystem som slår gunstig ut for oss som tenker grønt :mrgreen: Da blir det vanskelig å forsvare en Panamera med tilsvarende ytelser.
 
Den var vurdert. Vanskelig å snakke den ned, men jeg opplevde den mer som en premium cruiser. Taycan ligger tettere opp mot 911 i kjørefølelse. Jeg er litt enkel der. Liker bilene lave og stivt satt opp. Samtidig må jeg berømme myndighetene for å lage et avgiftssystem som slår gunstig ut for oss som tenker grønt :mrgreen: Da blir det vanskelig å forsvare en Panamera med tilsvarende ytelser.
Grønt vs lyd og sjel av premium tysk ingeniørkunst...hm... vet hva jeg ville valgt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Ikke uenig med deg. Hadde jeg bare hatt en utømmelig bankkonto. Panamera uten noe batteridrift blir dobbelt så dyr som Taycan :(
Det er jo selvfølgelig noe man må ta med i betraktningen. Når det er sagt må jeg jo innrømme at Taycan er meget pen å se på.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Jeg vet ikke helt jeg, altså.

Det er veldig mye fint å si om en god gammeldags naturlig pustende rekke- eller v-motor, men nå som alt har blitt hybrid og firesylindra tror jeg faktisk jeg foretrekker reaksjonstida og enkeltheten i en elmotor.

En sportsbil skal være en enkel og rett-frem konstruksjon med kraftoverskudd og rom for moro, hvor mye lyd den lager er ikke sentralt for meg.
 
Hvordan Porsche greier å lage en elbil med gearkasse som har dårligere ytelser enn tom Tesla 3 er uforståelig for meg. Eneste grunnen må være at de satser på høye vedlikeholdskostnader med stikkord: "IMS996"..
 
Volvo xc70 oppfyller vel de fleste kravene? Solid, stor nok, 4x4, under 300k.
Og da kommer min manglende kunnskap og interesse for bil utover det estetiske til overflaten: En xc70 til 300k vil jo være nærmere ti år gammel, rundet 200.000km og garantert gå på diesel.

Hva vil det ha å si for meg de årene jeg har den?
 
Avstanden i pris fra 300k opp til denne 7seter Honda CR-V tilsvarer ekstra vedlikeholdskostnader på en 10år gammel/200000km bil de neste 3-4 år.
Honda er kjedelig men har skuddsikker kvalitet.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164890185

Trikset til en enkel hverdag i disse 7-seterne er å ta ut et av setene i 2. benkerad for å få uhindret aksess til de bakerste setene.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bond og Chronodiver
Litt av min utfordring i å skulle legge større summer i bil er rett og slett bruksmønsteret. Er svært heldig med tanke på bhg, Barne og ungdomsskole rett utenfor døren. Både jeg og fruen sykler til jobb året rundt. Ting vil jo forandre seg med en liten til men idag står bil i garasje 5/6 dager i uken. Brukes til tur/ekspedisjon og ukeshandling. @tordf den Hondaen er helt flott den. Kjedelig er mitt navn
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Genta
Litt av min utfordring i å skulle legge større summer i bil er rett og slett bruksmønsteret. Er svært heldig med tanke på bhg, Barne og ungdomsskole rett utenfor døren. Både jeg og fruen sykler til jobb året rundt. Ting vil jo forandre seg med en liten til men idag står bil i garasje 5/6 dager i uken. Brukes til tur/ekspedisjon og ukeshandling. @tordf den Hondaen er helt flott den. Kjedelig er mitt navn
Samme her. Blir galskap for meg å betale 500’ eller mer for å oppgradere noe jeg bruker minst mulig og anser som en møkkautgift. Har hatt 9 totalt bekymringsløse år med denne, og håper på 4-5 til. Best for både lommebok og miljø. Bruker under 0,5 på mila ned Gudbrandsdalen, og 0,6 opp. Tapt seg ca 30’ i året. Masse plass. Ganske sikker. Kjøper testvinnerdekk hvert 4.år og server årlig. Kan ikke bli mer praktisk og rimeligere. Kan bli mer morro, for det er en traktor.
A1B9F7D4-5A4F-4701-9207-03D165928126.jpeg
DC397352-FC14-4FB7-AB2C-21D51D366FBB.jpeg
D1E7CEAF-57E0-4F2F-9E92-56F08001CD34.jpeg
8B407187-6445-462E-824C-58A5F86F1510.jpeg
063BED1D-6544-4C0C-B286-FA740AD4FC14.jpeg