Det kan se ut som om hypen nå er over

Hypen er selvfølgelig over for lenge siden, bare ikke i Norge. Jeg synes nesten det er trist det som kan virke som en utbredt oppfatning her på bygda at prisingen skal være såpass høy.

Her er det en Rolex-fyr som påberoper seg å selge Norges billigste 116610LN. Jeg har i lang tid likt å trekke frem denne modellen, for det er kanskje det beste eksempelet på hvor misforstått markedet er hos en del her hjemme.

Denne selgeren har sikkert rett i det han hevder, 143.000,- er nok laveste prisantydning for 116610LN på Finn.no (den han selger er for øvrig ikke momset inn, ser det ut til).

På den referansen som betyr noe, Chrono24 telte jeg 200 stk i prisleie 100.000 - 125.000 (ved å sortere fra lav-høy) Da gadd jeg ikke å telle mer, da vi fremdeles er nesten 20.000 under denne selgerens prisantydning.

Jeg fatter fremdeles ikke at mange her på bygda aksepterer dette prisnivået. Vi snakker da om en masseprodusert modell som hadde tilnærmet lik nypris over hele verden. Den var ikke dyrere i Norge og det er heller ikke arvtageren til 116610LN.

Hadde det vært et objekt man ikke får tak i på bygda, kunne jeg muligens så vidt vært med på logikken bak at importkostnader kan forhøye prisen. Slik er ikke tilfellet her. Det ligger alltid haugevis til salgs også her på bygda.

Drømmen er at kjøpere slutter å være idioter, slik at prisingen gir mening også her på bygda. For øvrig: at man SKAL legge til mva når man priser en slik masseprodusert og lett tilgjengelig klokke her på bygda er naturligvis bare tull. De som mener noe annet tar feil. De som mener at «jammen, sånn er markedet» har litt rett, men de glemmer å påpeke at markedet isåfall består utelukkende av tullinger.

Vis vedlegg 430435
Når alt dette er sagt, så liker jeg at selgeren skriver «Oppbevart i boks».
Har vært i kontakt med han… en selverklært investor som har gode forutsetninger til og klare og gå i mot strømmen internasjonalt… men hva folk EVNER og skrive for å selge en klokke er fascinerende 😅

Vedlegg

• IMG_7242.jpeg
    IMG_7242.jpeg
    101,1 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Wow
  • Haha
Reaksjoner: superlaffen og Pollux
Har vært i kontakt med han… en selverklært investor som har gode forutsetninger til og klare og gå i mot strømmen internasjonalt 😅
Ja dere må gjerne le av han men han er absolutt inne på noe. Ringvirkingene av verdenssituasjonen er større enn hva man skulle tro. Jeg f.eks. ordnet barnevakt og hele pakka denne helga og så for meg at det skulle bli litt «kvalitetstid» med kona om dere skjønner. Men nå med USA sitt omfattende angrep med Tomahawk så er jeg stygt redd for at det ikke bare er Hormuzstredet som blir stengt..

Mva synes eg lett kan prises når man samenligner med feks chrono24 . Dette øker verdien for den som kjøper den ved at den feks kan forsikres . Men så bør man også trekke fra chrono24 påslag ++ . Så er man ofte sånn ca tilbake til 0 ;)
Det er ikke noe galt med MVA. Men saken er jo det at det IKKE er mangel på brukte Rolexer til salgs i Norge. Dermed er det irrelevant hva det ville kostet å importere en fra utlandet.

Hadde det vært snakk om en klokke man MÅTTE importere (fordi den ikke fantes i Norge) som bruktkjøp er prisen i utlandet + MVA relevant.

Når jeg selger min brukte IKEA-sofa til en fyr i nedi gata legger jeg ikke på 25% fordi dette ville det kostet dersom jeg skulle importert tilsvarende brukte IKEA-sofa fra et annet land.

Det dreier seg kun om at det dessverre har vært/er en del personer som aksepterer å betale overpris uten at det er nødvendig.

Jeg sier som min avdøde bestemor alltid brukte å si: «hypen er over, men antall idioter har økt». Jeg husker ikke om hun pratet om Rolex eller om Den kalde krigen.

• Liker
Reaksjoner: Bjarte
Det er ikke noe galt med MVA. Men saken er jo det at det IKKE er mangel på brukte Rolexer til salgs i Norge. Dermed er det irrelevant hva det ville kostet å importere en fra utlandet.

Hadde det vært snakk om en klokke man MÅTTE importere (fordi den ikke fantes i Norge) som bruktkjøp er prisen i utlandet + MVA relevant.

Når jeg selger min brukte IKEA-sofa til en fyr i nedi gata legger jeg ikke på 25% fordi dette ville det kostet dersom jeg skulle importert tilsvarende brukte IKEA-sofa fra et annet land.

Det dreier seg kun om at det dessverre har vært/er en del personer som aksepterer å betale overpris uten at det er nødvendig.

Jeg sier som min avdøde bestemor alltid brukte å si: «hypen er over, men antall idioter har økt». Jeg husker ikke om hun pratet om Rolex eller om Den kalde krigen.

Tja . Klarer en å importere en rimeligere så er jo det en indikasjon. Generelt så synes el kanskje heller Norsk pris ligger rundt Chrono24 minus 20% en pluss då . Men så følger ikkje eg med so godt på Rolex markedet heller.

• Liker
Reaksjoner: AndreasBt
Det er nok sant at krig er en stor inflasjons kilde. Det går først over energi og råvarer som presser deretter prisene av enhver industriell produksjon opp.
Ingen hokus pokus der.
Men at Rolex prisene gikk opp som en rakett de siste årene, kan ikke skyldes på rakettene som har vært å drepe folk på begge sider av konfliktene verden har.
Også er det lov å drømme seg vekk på Finninvistor.no men det er ikke Rolex eierskap som skal bli prioritert på verdensbasis om en multifront krig utløser seg, og mat og energi prisene eksploderer fullstendig.
Man spiser ikke klokker og man flytter ikke personer og goder med et urverk.

Rolex sin taktikk fungerer bare bra om økonomiene og velstanden for de fleste landene er stabile fordi alle er "venner" og verdenshandelen sklir på glatte veier.