Enig i alt som blir skrevet i postene over. Men….denne praksisen med «kjøp X, få lov til å kjøpe Y» er for meg ikke helt annerledes enn hva som har blitt praktisert -og praktiseres- også i Norge. Man må altså ha kjøpshistorikk (kjøpt flere X), så får du kjøpe Y. Forskjellen mellom denne opplevelsen (i utlandet, eidehelg) og det mange er vant til i Norge, er at du i denne aktuelle butikken fikk kjøpe der og da og ikke at gulroten ved å kjøpe X er at du får lov til å stå på venteliste for Y.Helt enig med deg. Og jeg tok ikke Rolex spesielt i forsvar her, brukte det bare som eksempel siden det er stort sett der skoen trykker når vi snakker om hype. Jeg ser også for meg at det blir flere boutiques etterhvert for å ha større kontroll og slippe "utro tjenere" som kan se sitt snitt til å tynne ut lageret av usalgbare modeller med andre merker som drahjelp. Det er nok som du påpeker en del gråsoner og skyggesider i denne bransjen. Lite sjarmerende praksis.
Mye X og Y her nå, men de som vil forstå de forstår. Poenget med opprinnelig innlegg var at ventetid (etter hva jeg har opplevd den siste tiden) er kortere og modellene er mer tilgjengelig. Hva man enkelte steder må gjøre for å kjøpe det man vil ha varierer nok.
For ordens skyld, jeg kikket først på noen Panerai-modeller og vi pratet deretter litt om Rolex og generelt hvordan markedet er. Det var i den forbindelse at selgeren kom opp med forslaget om å kjøpe X for å få kjøpe Y.
Redigert: