Det kan se ut som om hypen nå er over

Dette er en useriøs kommentar. Det kan være mange grunner til at man først nå har økonomisk rom til å handle kostbare klokker, og ikke hadde det for 10+ år siden.
Den er ikke useriøs, den er i aller høyeste grad realistisk Det er ingen menneskerett å få kjøpt Rolex over disk i 2022. I 2016 fikk man rabatt på de. Sånn er livet. Get over it!
 
Den er ikke useriøs, den er i aller høyeste grad realistisk Det er ingen menneskerett å få kjøpt Rolex over disk i 2022. I 2016 fikk man rabatt på de. Sånn er livet. Get over it!
Jeg vil tro at han løfter problemstillingen om markedsføring som er rettet mot «alle», men at «alle» ikke får kjøpt produktet som markedsføres og at dermed allmenheten muligens bør informeres i markedsføringen om at produktet som markedsføres som salgbart ikke nødvendigvis kan kjøpes?
 
Det gjelder ikke enkelte modeller, det gjelder samtlige Rolex-modeller. Bjerke annonserer for eksempel i A-magasinet for klokker som ingen andre enn eksisterende kunder med lang historikk får lov til å kjøpe. Det mener jeg er villedende.
Har ikke studert disse annonsene så nøye, men står det formuleringer á la "lagerført", "kjøp din nye klokke i dag", osv. i teksten, eller står det bare modellnavn og pris?
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
På alle kampanjer i UK blir det sagt at "tilbudet gjelder så lenge varen er på lager" eller noe slikt, noe jeg personlig syns er noe unødvendig da dette etter mitt syn er selvsagt. På den andre siden så er det vel forbudt å selge noe for "lokkepris" eller en vare som man uansett aldri har hatt på lager til den prisen?

Men når det gjelder Rolex så har jeg ikke sett så mye reklame på de lenger, det er jo ikke nødvendig...

Så summa summarum kan man vel konstatere at problemstillingen nok kvalifiserer til uttrykket gråsone.

Jeg syns uansett det ikke er så nøye, knapt nok et luksusproblem.
 
Nå er det lenge siden jeg har sett en Rolex-reklame i en norsk avis.

Men er det ikke typ bilde av klokke, uten noe info om pris, tilgjengelighet osv.?

Jeg kan ingenting om jussen, men ser for meg at det kan være relevant? For da reklameres det jo strengt tatt ikke om at du får kjøpe Daytonaen for 140 lapper.

Eller?
 
Det har du vel strengt tatt ingenting med, men for moro skyld så skal ta meg bryderiet med å svare. Jeg har kjøpt klokker hos Bjerke siden før folk visste hva en influenser var. Jeg har kjøpt Panerai, Omega, Tudor, Rolex, Breitling og IWC gjennom årene. Og i dag kjøpte jeg en Daytona som jeg sto på venteliste i to mnd for.
Gratulerer med fin klokke! Som ventet tilhører ikke du den gruppa forbrukere jeg snakker om, som er de som ikke har kjøpshistorikk hos Bjerke, og blir eksponert for markedsføringen deres.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
På alle kampanjer i UK blir det sagt at "tilbudet gjelder så lenge varen er på lager" eller noe slikt, noe jeg personlig syns er noe unødvendig da dette etter mitt syn er selvsagt. På den andre siden så er det vel forbudt å selge noe for "lokkepris" eller en vare som man uansett aldri har hatt på lager til den prisen?

Men når det gjelder Rolex så har jeg ikke sett så mye reklame på de lenger, det er jo ikke nødvendig...

Så summa summarum kan man vel konstatere at problemstillingen nok kvalifiserer til uttrykket gråsone.

Jeg syns uansett det ikke er så nøye, knapt nok et luksusproblem.
Nå er det lenge siden jeg har sett en Rolex-reklame i en norsk avis.

Men er det ikke typ bilde av klokke, uten noe info om pris, tilgjengelighet osv.?

Jeg kan ingenting om jussen, men ser for meg at det kan være relevant? For da reklameres det jo strengt tatt ikke om at du får kjøpe Daytonaen for 140 lapper.

Eller?
Her er et par eksempler fra A-magasinet i henholdsvis mai og juni i år. Det står ingenting om tilgjengelighet eller pris (men prisen finner man på nettsidene). En leser som ser disse annonsene vil vel forvente at det er mulig å handle Rolex-klokker hos Bjerke? Selv om det kanskje ikke er akkurat disse to modellene som en førstegangskjøper vil hoppe på, så vil han jo også finne utvalget av andre klokker (med priser) på nettsidene til Bjerke. Der står det heller ingenting om at man må ha eksisterende kundeforhold for å få lov til å handle.

Mai:
annonse mai.png

Juni:
annonse juni.png
 
Jeg vil tro at han løfter problemstillingen om markedsføring som er rettet mot «alle», men at «alle» ikke får kjøpt produktet som markedsføres og at dermed allmenheten muligens bør informeres i markedsføringen om at produktet som markedsføres som salgbart ikke nødvendigvis kan kjøpes?
My point exactly. Takk!
 
Her er et par eksempler fra A-magasinet i henholdsvis mai og juni i år. Det står ingenting om tilgjengelighet eller pris (men prisen finner man på nettsidene). En leser som ser disse annonsene vil vel forvente at det er mulig å handle Rolex-klokker hos Bjerke? Selv om det kanskje ikke er akkurat disse to modellene som en førstegangskjøper vil hoppe på, så vil han jo også finne utvalget av andre klokker (med priser) på nettsidene til Bjerke. Der står det heller ingenting om at man må ha eksisterende kundeforhold for å få lov til å handle.

Mai:
Vis vedlegg 305785

Juni:
Vis vedlegg 305786

Lady datejust var det ikke noe problem å bestille før sommeren i i hvert fall, så den var det ikke noe problem å annonsere for?
 
Nå er det lenge siden jeg har sett en Rolex-reklame i en norsk avis.

Men er det ikke typ bilde av klokke, uten noe info om pris, tilgjengelighet osv.?

Jeg kan ingenting om jussen, men ser for meg at det kan være relevant? For da reklameres det jo strengt tatt ikke om at du får kjøpe Daytonaen for 140 lapper.

Eller?

Rolex tapetserer D2 med reklamer hver uke og Bjerke hadde eget magasin som istikk forrige helg i DN...Ingen priser og info om tilgjengelighet men ren merkevarebygging slik alle luksusbrands gjør det.
 
Rolex tapetserer D2 med reklamer hver uke og Bjerke hadde eget magasin som istikk forrige helg i DN...Ingen priser og info om tilgjengelighet men ren merkevarebygging slik alle luksusbrands gjør det.
Jeg har flere ganger stusset over at det er såppass utstrakt markedsføring av et så utilgjengelig produkt. Jeg skjønner selvsagt at reklame handler like mye om å bygge et brand og en bevissthet rundt det som å aktivt få noen til å kjøpe produktet, men jeg lurer likevel på om de helsidene i D2 lønner seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Drumlin
  • The Rolex AD has to pay for advertising of Rolex watches and has to do a few adverts per year (the exact number is not official, although we would assume it varies depending on a number of factors). Rolex may require a specific ad spend, or they may require a particular number of ads. The complete details are, as mentioned not known. But what is known is that different Rolex ADs do advertising in different ways. Some choose to create newspaper advertisements, others use billboards, and so on.

Dette er vel noe av grunnen.
 
Jeg har flere ganger stusset over at det er såppass utstrakt markedsføring av et så utilgjengelig produkt. Jeg skjønner selvsagt at reklame handler like mye om å bygge et brand og en bevissthet rundt det som å aktivt få noen til å kjøpe produktet, men jeg lurer likevel på om de helsidene i D2 lønner seg.
Med en omsetning på 500 mill og 100 mill på bunnlinja før skatt for kun Bjerke som en av ?? stk AD'er, så lønner det seg så inni he..vette for Rolex :) Keep the hype going så du ikke ender opp som en døgnflue som onepiece eller uggs...
 
  • Liker
Reaksjoner: OBJ og Frik