Det kan se ut som om hypen nå er over

Når drosjesjåførene og Finansavisa sier det. Ja da er det «game over» …
 
Altså, nå har jeg definitivt ikke vært så veldig hyggelig med arbeiderklasseinvistorer selv, men Edzilla er typen som ringer conciergen på sjustjernershotellet han har booket med en av de tjue platinakortene sine for å be de komme og tørke ham bak.
 
Det egentlige ordtaket, som det finnes flere varianter av, er vel noe sånt som at "når taxisjåførene begynner å gi deg aksjetips, er det på tide å selge".

Og dette handler vel egentlig ikke så mye om klassekamp, men snarere at når amatørene har inntatt markedet og tror de mestrer det, så er det et tegn på at prisingen er altfor høy. En slags vri på "skomaker bli ved din lest".


Hva Ed egentlig mente får han svare på selv. Det er både drosjesjåfører og Finansavisa-folk på dette forumet som kan klokker ;)
 
Er ikke første gang han kommer med slibrige stikk mot drosjesjåfører, selv ikke i denne tråden. Har forstått det dithen at det er akseptabelt å slå nedover her inne, både drosjesjåfører og renovasjonsarbeidere m.m har fått gjennomgå, og det er en praksis jeg ikke ønsker å ta del i. At det skal være et kjent uttrykk stusser jeg litt på, må i tilfelle være i omgangskretser med flere nuller på konto enn det min har for jeg har aldri hørt det annet enn på dette forumet.
Det er så greit at jeg har funnet min keeper og nye hobbyer der alle for det meste her hyggelige og grei, så dere skal få gjøre det utrivelig for folk uten med forstyrrelser fra meg. Fortsatt god dag til alle!
 
  • Haha
Reaksjoner: Jonjon og christoball
At det skal være et kjent uttrykk stusser jeg litt på, må i tilfelle være i omgangskretser med flere nuller på konto enn det min har for jeg har aldri hørt det annet enn på dette forumet.

Dette er et kjent begrep. Man lærer om det om man studerer økonomi og finans.

(FORTUNE Magazine) – JOE KENNEDY, a famous rich guy in his day, exited the stock market in timely fashion after a shoeshine boy gave him some stock tips. He figured that when the shoeshine boys have tips, the market is too popular for its own good, a theory also advanced by Bernard Baruch, another vested interest who described the scene before the big Crash:“Taxi drivers told you what to buy. The shoeshine boy could give you a summary of the day’s financial news as he worked with rag and polish. An old beggar who regularly patrolled the street in front of my office now gave me tips and, I suppose, spent the money I and others gave him in the market. My cook had a brokerage account and followed the ticker closely. Her paper profits were quickly blown away in the gale of 1929.”

Jeg har aldri hatt mye penger investert i aksjer, men registrerer nå at det går tråder med investeringstips på f.eks. jakt- og skytterfora. Det har ikke påvirket mine beslutninger om å sette alle mine disponible midler i dyrkbar mark, medisiner, tørrmat, hermetikk, vitaminer, våpen, ammunisjon, reservedeler, traktordiesel etc, men jeg noterer meg at dette har oppstått omtrent samtidig. Altså: folk uten mastergrad i finans forbereder seg på å kjøpe ny bil, hytte, båt og kone mens folk*) med mastergrad i finans forbereder seg på apokalypsens fire ryttere.

*) jeg er ekstremt krakknisse og ikke representativ, men jeg vet om minst 1 til som meg så setningen er jo faktisk korrekt.
 
Redigert:
Er ikke første gang han kommer med slibrige stikk mot drosjesjåfører, selv ikke i denne tråden. Har forstått det dithen at det er akseptabelt å slå nedover her inne, både drosjesjåfører og renovasjonsarbeidere m.m har fått gjennomgå, og det er en praksis jeg ikke ønsker å ta del i. At det skal være et kjent uttrykk stusser jeg litt på, må i tilfelle være i omgangskretser med flere nuller på konto enn det min har for jeg har aldri hørt det annet enn på dette forumet.
Det er så greit at jeg har funnet min keeper og nye hobbyer der alle for det meste her hyggelige og grei, så dere skal få gjøre det utrivelig for folk uten med forstyrrelser fra meg. Fortsatt god dag til alle!
Tror nok du tolker uttrykket i verste mening. Kommer fra en lavere middelklassebakgrunn der de fleste nullene ikke er på konto, men i boliglånet, og det er et kjent begrep for meg i hvert fall.

Slik jeg forstår uttrykket så er det ikke et angrep på drosjesjåførene, men en beskrivelse av hvor utbredt en trend har blitt. Hvis normal small talk med drosjesjåfører (vær og vind, planer for dagen/helga, osv.) blir erstattet med prat om flipping av Rolex eller andre måter å tjene raske penger på, så er det et tegn på en trend/hype som er usunn og lite bærekraftig i lengden. Hørte en tilsvarende variant i 2017/2019 - når bestemor spør deg om hvilken kryptovaluta hun skal kjøpe så er det på tide å komme seg ut av markedet.
 
Godt, gammelt uttrykk det der om drosjesjåføren, som et slags symbol på folk flest uten særlig tidligere innsikt og erfaring med aksjemarkedet.
-https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4qrdMq/7-varsel-om-
krakk

- https://www.dn.no/drosjesjafor-indeksen/1-1-341623
- https://www.nettavisen.no/tenker-ikke-sa-mye-pa-borsen/s/12-95-1570386
Det finnes jo flere andre ordtak/uttrykk som involverer enkelte yrkesgrupper/grupper uten at de som jobber eller befinner seg i disse gruppene trenger å ta det til seg som veldig personlig. Feks det om presten og klokkeren, bakeren og smeden, full sjøfolk, fagforeningspampen, hvitsnippforbrytere, gutteklubben grei, hvite menn som pusher 50, etc etc. Alle er sikkert ikke like gode eksempler men man ser vel tegningen…
 
D856F6CA-E003-4DB9-AF12-EE5AE286AC50.jpeg
 
Det er vel ikke akkurat sånn at de med mastergrad i finans tar bedre privatøkonomiske avgjørelser enn mannen i gata. Men tilbake til tema, opplever at Batman sliter i USA. Billigste jeg har sett er 14000 dollar. Ohh tenk hvis dollaren bare var på 8.

Denne under også for 6000 dollar på c24 er ikke dum :geek:

1666111883782.png
 
Hvorfor blir folk krenket på andres vegne.. Mulig det er en generasjonsting


-Personlig føler jeg meg krenket av dem som blir krenket på andres vegne (sk. meta-krenking) - men er det noen som tar hensyn til meg og mine følelser? Neida.

(Jeg har en T-skjorte med påskriften 'Har du husket å føle deg krenket i dag?' - jeg har faktisk ved et par anledninger fått høre at den er veldig ufølsom.)
 
Zzz ta dette våset et annet sted pliz.
1666119568666.png


Spent på hva invistorene kommer til å ta for denne klumpen, 5811. Kan denne restarte hypen?