Denim tråden 👖 - Raw, selvedge, heavyweight ++

Nytt tilskudd her: siden jeg ikke vil bruke penger på amerikanske ting lenger der jeg kan unngå, så blir det å kjøpe ny jeans-bukse fra Nudie istedet for Levis fra nå av.

Det er mye å ta inn i denne tråden så jeg er så frekk at jeg bare spør her:

Er nybegynner. Er ikke denimhode, og gir blaffen i fade/patina, ønsker bare å bevare plagget så lenge og pent/mørkt som mulig. Plukker opp en steady eddie i byen imorra. Når/hvordan bør jeg vaske? :)

Redigert:
Nytt tilskudd her: siden jeg ikke vil bruke penger på amerikanske ting lenger der jeg kan unngå, så blir det å kjøpe ny jeans-bukse fra Nudie istedet for Levis fra nå av.

Er nybegynner. Er ikke denimhode, og gir blaffen i fade/patina, ønsker bare å bevare plagget så lenge og pent/mørkt som mulig. Plukker opp en steady eddie i byen imorra. Når/hvordan bør jeg vaske? :)
Steady Eddie er topp. Jeg har noen par av disse selv. Hvis du skal beholde fargen best mulig, bør du jo vaske dem minst mulig og jo kaldere vann jo bedre. Vask fjerner fagestoffene og varmtvann mer enn kaldt. Bruk også vaskemiddel for mørke tekstiler. Samtidig sliter det på busksene hvis de samler seg skitt i stoffet. Da er det bedre å vaske.
Vask også på vranga og sentrifuger på lav hastighet. Ingen tørketrommel. Du kan jo også vaske for hånd hvis du vil ta den jobben.

For å få fargen til å holde seg bedre, samt myke opp stoffet lønner det seg å kjøre en "soak" før bruk.
Legg buksa i lukent vann i badekaret en times tid.
Press ut vann, overflødig farge og stivelse.
Heng til tørk.
Dette bør øke både levetiden og komforten. :)

Er det forresten noen som har erfaring med The Strike Gold jeans?
Jeg synes de ser kule ut, og prisen er ikke helt avskrekkende. Problemet er dårlig tilgjengelighet, og at målene ikke helt samsvarer mellom de ulike nettstedene som selger buksene f.eks. Klaxon, Selvedge og Redcast Heritage . Klaxon er forresten klart billigst, men tar ikke retur..
Hvis noen har erfaringer og vet noe om størrelser, blir jeg happy
Jepp, har kjøpt strike gold på Klaxon. De måler innsiden i omkrets i stedet for å legge buksene flatt.
Du bør legge til minst 2 cm på dine vanlige mål hvis du er vant til å måle flatt

• Liker
Reaksjoner: bruno47
Steady Eddie er topp. Jeg har noen par av disse selv. Hvis du skal beholde fargen best mulig, bør du jo vaske dem minst mulig og jo kaldere vann jo bedre. Vask fjerner fagestoffene og varmtvann mer enn kaldt. Bruk også vaskemiddel for mørke tekstiler. Samtidig sliter det på busksene hvis de samler seg skitt i stoffet. Da er det bedre å vaske.
Vask også på vranga og sentrifuger på lav hastighet. Ingen tørketrommel. Du kan jo også vaske for hånd hvis du vil ta den jobben.
Jeg ville satt sentrifugering til null. Du kan få lange streaks oppover buksebeina. Har opplevd det selv. Heldigvis var det et par rimelige APC selvedge

• Liker
Reaksjoner: bruno47
Jepp, har kjøpt strike gold på Klaxon. De måler innsiden i omkrets i stedet for å legge buksene flatt.
Du bør legge til minst 2 cm på dine vanlige mål hvis du er vant til å måle flatt
Takk! Da er det sikkert målene på Redcast Heritage som er riktige etter de målene jeg vanligvis bruker. Det hjelper mye.
Var du fornøyd med buksene, forresten?

IMG_0233.jpeg
Liker når buksen nesten «står av seg selv». Bilde er av tyngste så langt (20oz). Dette er bukse nr 4 med «skikkelig denim». Blir dette som med klokker, kniver og sko, der det er ingen vei tilbake?

Vis vedlegg 421287Liker når buksen nesten «står av seg selv». Bilde er av tyngste så langt (20oz). Dette er bukse nr 4 med «skikkelig denim». Blir dette som med klokker, kniver og sko, der det er ingen vei tilbake?
Jepp. Garantert. Har 5 bukser over 20oz og totalt 18 stk i forskjellige Oz vekt. Når du først begynner med å kjøpe i den øvre enden med Samurai og Iron Heart er du langt nede i kaninhullet

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og UJU
Iron Heart, finnes det i butikk? Skal til London til uka, men kunne ikke se på nettet at de har butikk…

• Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg