Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Ny flaske Solist åpnet. Da var all skotsk whisky fortrengt fra det primære barskapet for en periode. :)

Den herlige smaken varer latterlig lenge i munnen etter siste sip.

E0948D6C-A55B-4C05-ACBF-99AE298FAC39.jpeg
495D3BE1-077F-4712-874C-6FC59D8F2107.jpeg
 
Et tips: La glasset fra ulike whisky stå å tørke ut og lukt på de dagen etterpå. Det er fascinerende hvor nær man da kommer destilatet og fatet luktmessig. En typisk skotsk whisky lukter mer dirty enn en japansk whisky, som lukter helt rent og ofte en del appelsin. Ikke sååå overraskende når man vet hvordan destillasjonen foregår - men desto mer artig å oppleve selv i tomme, uttørkede glass. Nerd? Jepp.
 
Hadde en Podium for å teste. Hvis du liker Podium kommer du nok til å elske Solist-utvalget. Smaksbildet er vanvittig stort i forhold. :)

Test dem ved siden av hverandre. Dét er halve morroa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Ja, jeg ser for meg at det kan være et voldsomt spenn i smak siden de er lagret på såpass forskjellige fat. Jeg vet ikke om det tåler direkte sammenligning, men jeg et veldig glad i Zacapa XO rom, som lagres på (blant annet) cognac og sherry, noe som preger den på en veldig fin måte.
 
Bestilte fire Kavalan Solist til i går (tre ulike fat-serier; en ny jeg selv ikke har smakt ennå).

Skal dele noe av dette med kolleger, som har fått smaken på Kavalan etter at jeg ga dem seks ulike samples fra egen samling av forskjellige whisky (japansk, skotsk, taiwansk).

Det artige er at en av smaksprøvene var egenkomponert - og en kollega ville gå ut og kjøpe den etter blindtestingen...
 
Ny Kavalan Solist mottatt. Ex-Bourbon. Lagt på fat i august 2008 og tappet på flaske i mai 2017.

582C5D4F-3211-40A4-937C-4292D3CC7EFC.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Nikka Grain Whisky var ikke noen hit for min gane, så da kan man jo eksperimentere litt. French Oak Cubes medium toast i whisky. Den uten til venstre

C165184D-30B8-4715-ABA0-FD34D19C997F.jpeg