Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Smaken er som baken, så det er vanskelig å si hva du liker.
Synes generelt at flyplasser har et veldig dårlig utvalg mht spennende whiskyer. Prøver helt å styre unna Gardermoen, finner noen ganger andre spennende saker på andre flyplasser.

Hvis du skal kjøpe whisky så gå for en av de vanlige merkene, det er rimelig bra utvalg av standard Islay whiskyer, men jeg ville personlig kanskje funnet en Talisker.
Pass opp for det er mange merker som lager temmelig spesielle saker for tax-free, og disse er ikke alltid like gode. Balvenie har f.eks laget en 14 åring for tax-free markedet laget på romfat og den er ikke noe god. Standard 18 år gammel Macallan er veldig god, men spesialtapningene herfra er turistfeller. IMHO

Lykke til @RalphDarwin, spent på hva du finner. Husk at hvis du holder deg til en standardlagret utgave er sjansene mye større for at du blir lykkelig enn hvis du plukke med deg en tax-free variant.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og HerrUr
Smaken er som baken, så det er vanskelig å si hva du liker.
Synes generelt at flyplasser har et veldig dårlig utvalg mht spennende whiskyer. Prøver helt å styre unna Gardermoen, finner noen ganger andre spennende saker på andre flyplasser.

Hvis du skal kjøpe whisky så gå for en av de vanlige merkene, det er rimelig bra utvalg av standard Islay whiskyer, men jeg ville personlig kanskje funnet en Talisker.
Pass opp for det er mange merker som lager temmelig spesielle saker for tax-free, og disse er ikke alltid like gode. Balvenie har f.eks laget en 14 åring for tax-free markedet laget på romfat og den er ikke noe god. Standard 18 år gammel Macallan er veldig god, men spesialtapningene herfra er turistfeller. IMHO

Lykke til @RalphDarwin, spent på hva du finner. Husk at hvis du holder deg til en standardlagret utgave er sjansene mye større for at du blir lykkelig enn hvis du plukke med deg en tax-free variant.


Takk!

Det jeg har samlet i løpet av den korte perioden er Ardberg 12y/o, Talisker Dark Storm, Laphroaig QC, Glenlivet, Balvenie og Dalmore Cigar Cask.

Jeg er så fersk i gamet at jeg ikke har store preferanser. Men røykpreget som Ardbeg er ikke noe problem å nyte i det hele tatt. Men har ingen problemer med en enklere Glenlivet f.eks.

Kanskje en sikker Highland Park, Caol Ila eller Glenmorangie?
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Kan absolutt anbefale Highland Park 18y og Glenmorangie 10y. Hvis du vil ha en med mer smak ville jeg gått for Ardbeg Uigeadail. Dette har blitt min store favoritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Highland Park, Caol Ila eller Glenmorangie er alle gode valg.
Det samme er stort sett alle tapninger av Ardbeg. Noen år tilbake fantes det en 17år gammel Ardbeg, og dette er den beste Islay whiskyen jeg noensinne har smakt, men den er umulig å få tak i.
https://www.thewhiskyexchange.com/P-73.aspx

Jeg vil ellers anbefale deg som jeg anbefaler alle andre å ta deg en tur på polet (bestillingsutvalget) og kjøpe deg en 15 år gammel Springbank. Det er så uten konkurranse min store favoritt.
http://www.vinmonopolet.no/vareutva...years-old-campbeltown-single-malt/sku-4139201
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore
Dersom jeg ikke var helt tullete etter røyksignaturen til Ardbeg hadde nok også Springbank 15 vært på min topp 3. Mindre torv og røyk her, men en mye større og utroolig velbalansert palett. En stund siden jeg hadde denne, men tror jeg minnes alt fra sjøvann til sitrus og høy. Danser fjærlett i munnen på deg og bitchslapper deg i drøvelen på veien ned. Kjøp!
 
En bitteliten en før jeg tar kvelden.

DSCF8633_zpsqcrom63x.jpg
 
Kom oss endelig på Skottlandtur forrige (lang)helg. Glasgow betyr noen turer innom stampuben the Pot Still, et mekka for oss whiskyentusiaster. Fikk blant annet prøve en Hart Brothers-tapning av en 24 år gammel Teaninich. Og det til den behagelige sum av rundt 8 pund. Et destilleribesøk er obligatorisk og med Glasgow som utgangspunkt med få dager til disposisjon var Auchentoshan et naturlig mål. Anbefales. God helg forumvenner.

hart%20b_zps9pjjyybj.jpg
[/URL]
 
Oppdaget til min skuffelse i dag, at min favoritt blend Ballantines 17 år har fått satt ned alkoholnivået fra 43% til 40%, virkelig feil vei å gå. Tilsynelatende har hverken importør eller Vinmonopolet har fått med seg dette, produktbeskrivelsen er den samme som før. Uansett, polet skulle sjekke opp i det, og jeg er spent på hvor mye dette påvirker smaken.