Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Jeg ser på bilder av denne whiskyen og det står på labelen at den er heavily peated? Da er den ikke noe for meg... Holder til i Oslo btw:) Takk for tips!
 
Er det noen her som har tips til en knakenes god whisky? Helst til rundt 1000-lappen, maks 1500,- Den kan heller ikke være røykfylt da jeg gjør det jeg kan for å styre unna røyk i whisky. Håper på noen gode forslag fra dere whiskyelskere:)
Glengoyne 18YO = 1200
MacAllan (D. Laing tapning) Old Cask 16YO = 1500

Mac'n er overraskende oljeaktig. Flott whisky.

Ingen av disse jeg anbefaler er peated - i det hele tatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: EspenK og Ban
Takk takk! Utgangspunktet var at jeg skulle prøve noe annet enn Glengoyne, men jeg kjenner dragningen mot Glengoyne melder seg igjen. Vi får se...
 
Er det noen her som har tips til en knakenes god whisky? Helst til rundt 1000-lappen, maks 1500,- Den kan heller ikke være røykfylt da jeg gjør det jeg kan for å styre unna røyk i whisky. Håper på noen gode forslag fra dere whiskyelskere:)

Da ville jeg prøvd Glenmorangie Signet til rett under 1500. Veldig god sak som jeg ser sist nå ble kåret til "Whisky of the year 2016" i International Whisky Competition.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Kveldens snop:

-Craigellachie 13 kjøpt i Sverige var ikke god da jeg åpnet den, men nå etter noen uker har den utviklet seg fra å være ganske så tynn og spritpreget til å bli både en lett og samtidig kompleks whisky med mye tropisk frukt. Veldig spesiell.

-Glengoyne 12 ble åpnet i kveld og skuffet litt i forhold til det jeg har sett av anmeldelser. Tydelig sherrypreg som forsvant fort og vann tålte den knapt.

-Springbank 10 ble også åpnet i kveld og føltes bedre enn forrige flaske jeg hadde av denne. På smaken var det klare innslag av både bourbon- og sherryfat uten det samme spritpreget som jeg fant sist. God og kompleks til bare å være 10 år synes jeg. Men Benromach 10 er fremdeles min favoritt 10-åring.

fQnSju.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Ja det blir den ved neste kjøp. Måtte ha påfyll av Glengoyne 21YO så røyk på en slik:)
 
Haha, ja om du vil ha en, så er det ingen vei utenom.
Går dog ikke god for at den er nettopp det - god. Har ikke smakt den før, så blir en hyggelig overraskelse etterhvert. Har litt annet som må drikkes opp først:rolleyes:

Venter på en anmeldelse fra deg først.
 
Hehe, da vil jeg anbefale deg å kjøpe den blindt. For med mitt strikte alkokonsum om dagen, går det fort litt tid.
Men du kan ikke trå feil med en 18-åring. Jeg leste raskt litt tasting notes før jeg handlet, og den får gode skussmål over hele linja. Den er jo lagret på portvinsfat ;)

Ikke lagret på portvinsfat den 18-åringen du har der Skogsmatrosen, men på sherry og bourbonfat. Det finnes en Springbank 18 med fatstyrke som som er lagret på portvinsfat, men den har S- bokstaven på etiketten farget blå og finnes i et svært begrenset antall.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla