Har de siste to ukene benyttet en del av fritiden på ulike whiskysider på nettet - og selvsagt lyttet en god del til Ralfys reviews og infotainmentvideoer. Hans videoer, enten det er reviews av f. eks. whisky, eller annen fakta og subjektiv informasjon om emnet single malt - har vært svært nyttig. Ja, så her jeg blåst gjennom denne tråden som supplement.
Har anskaffet noen ulike utgaver jeg har notert ned som jeg ville ha som noen referansepunkter i wave 1. Har andre kandidater på papiret som skal innkjøpes senere - hvis da ikke min initielle reise fører til at jeg bør styre unna visse potensialle kandidater av wave 2 av innkjøp. Uansett, reisen i en ny verden er begynt.
Har tildigere sporadsisk drukket whisky. Drukket. Ikke luktet, luftet, notert, luktet, luktet og smakt og sammenlignet. Mao. i en trainee-fase her.
Følgende er innkjøpt nylig (wave 1):
- Springbanks Hazelburn 12 YO
- Balvenie DW 12 YO
- MacAllan Old Cask 15 YO (D. Laing)
- Benromach 10 YO
- Glenfarclas 21 YO
- Bunnahabhain 12 YO
Alle (utenom én) er åpnet for få et inntrykk av duften. Fire av dem er systematisk smakt. To av dem er nytt enten alene eller med kaffe og sjokolade.
Jeg innser at dette kan bli en kjekk reise. Ikke nødvendigvis pga. alkoholen, men pga. lukt- og smaksopplevelsene - og lærdommen og smakshorisonten dette gir. Bare på lukt er det et ganske bredt spekter blant de åpnede - og jeg har enda ikke kommet til wave 2 (e.g. Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin) og wave 3 (Benriach, Aberlour, Glengoyne) og wave 4 (utenlands single malt; japan, etc)..
Takk for en inspirerende tråd, som startet en ny reise for meg.
PostScript: Whiskyflasker er som klokker; de skal brukes. Å stable flaskene uåpnet i et skap virker meningsløst. Ingen safe queens.