Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Jeg leker ikke whisky...

f51d507781f4b590d99bd91cd62e3f58.jpg

Hvordan smaker den egentlig? Jeg vurderer å kjøpe meg en flaske selv. Kan du våge deg frempå med en beskrivelse?

Har du smakt Laphroaig original cask strength 10 Y.O? Det er den referansen jeg har til cask strength Islay-whisky, og jeg pleier å åpne den med en liten dråpe vann. Er det stor forskjell på original cask strenght 10 Y.O og Cairdeas-versjonen? Hvis du har smakt førstnevnte da.

En god bestilling ble plukket opp

På lørdag hentet jeg noe godt fra bestillingsutvalget.

Tomatin er spesielt utvalgt av norske whiskysmakere, tappet for det norske markedet, og har høstet stor applaus fra alle som har testet den.

Og dette er verdens beste whisky etter min smak. Løp og kjøp.

Livet er bra!!!!

Prøver for tiden å finne mest mulig maltwhisky for pengene med hensyn til kvalitet/smak.
Har gjort hjemmeleksen min på nett og plukket opp mange gode tips, blant annet fra Ralfy.
Konklusjonen er at topp vare slettes ikke må være gammel og dyr. Etter et halvt år nå med kun standardtapninger i glasset er sikkert smaken min også tilpasset en mer yngre stil.
Uansett, her er mine favoritter om dagen:

FflAIw.jpg

• Liker
Reaksjoner: sjuli_123 og Futen
I min iver etter å teste ut yngre whisky møtte jeg meg selv i døren, og kaller ikke lenger det å ha vann i whiskyen for å vannskjøtte drikken. Sånn, der var den kamelen svelget unna. Skål!

Jeg har også lagt inn et bud på en av flaskene, men sammenlignet med høst-auksjonen var det ikke så mye interessant rent prismessig sett. Men det var mye spennende, men dyrt brennevin.

Sazerac de Forge Cognac Grande Champagne Roi de Rome 1811

Fra kometåret 1811 - og det største cognac-året. Her kjøper du et investeringsobjekt mer enn noe annet, for det er vel aldri aktuelt å åpne flasken. Prisantydning 75 000 - første bud begynner på 30 000. Man får en brukbar klokke for den prisen, spørs på hva som hadde vært den beste investeringen?

• Liker
Reaksjoner: HerrUr
Vin og brennevinsauksjon på Blomqvist. Tatt en titt?

Ikke all verdens med whisky, men flott at vi har et aukjonssted for slikt. Problemet er vel kanskje at dette er mer samler-whisky enn drikke-whisky. Men når det er sagt, for meg som holder meg i det unge hjørnet for tiden så fristet Dallas Dhu 10 år. Takk for tipset.

Det er uansett et åpent spørsmål hva reelt sett investeringsverdien vil være for vin og brennevin ved innenlands salg i Norge. Man kan tydeligvis legge ut annonser på Finn, jeg fant et par nå. Videre er det noen cognac/whisky-forum som har salgssider. Den høyeste prosentvise verdiøkningen på noe jeg har kjøpt noensinne er en flaske cognac. Denne er åpnet, og jeg nyter den av og til.

Den flasken jeg så meg ut, skal bys på med det mål å drikkes for øyet.
Var en kompis av meg som sa at livet er for kort til å spare på god whisky. Så nå skal jeg drikke ned bestanden :)

Kloke ord. Whisky er til for å drikkes, men når man mistenker at prisen overgår smaken er det bedre å overlate det til samlere/spekulanter synes jeg. Ser likevel det interessante med å få smake whisky fra nedlagte destillerier eller gamle tapninger for å teste ut whisky fra en svunnen tid.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Nå må dere ikke misforstå meg, jeg ser ikke på vin og brennevin som investeringsobjekter, men som nytelsesobjekter. Jeg har dog noen flasker som faller mer i samlerkategorien. Hvis jeg får tilslaget hos Blomqvist får jeg en til.

Flertallet at whisky og cognacflaskene er åpnet, og drikkes av meg med jevne mellomrom.

Apropos gamle tapninger fra svunnen tid, har noen av dere smakt Port Ellen-whisky? Særlig den kroningstapningen er jo meget ettertraktet. Hvis vi ser bort fra hypefaktoren som unektelig ligger der, hvor god er den egentlig? Noen som vet?