Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Ser ut som et realt sherrymonster den juledrammen der Loevhagen. Hadde noen flasker med Glengoyne 21 for noen få år siden da prisen lå på 750 kroner flasken. Husker den som silkemyk med kraftig fatpreg. Har et par flasker i bestilling nå som jeg håper kommer før jul, men holder meg fremdeles til den litt yngre stilen.
 
Okey - 25-åringen er fantastisk. Hadde ett glass i går på julaften og sitter med ett i kveld også. Steike, så smakfull den er og ettersmaken er formelig evigvarende. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og andres
vI4OR7.jpg


Disse to ble innkjøpt til jul.

Benriach sin 10-åring likte jeg svært godt. Ikke mye råpreg å kjenne her. Veldig smaksrik og føltes absolutt som en mer moden whisky enn alderen skulle tilsi.

Benromach 10 år med fatstyrke (57%) har fått mye god omtale. Kjøpte derfor denne på tross av en noe stiv pris alderen tatt i betraktning. Skal ha en pre 1960 speyside-stil, noe jeg ikke kan bedømme. Jeg får ikke helt taket på denne. Må si jeg foretrekker den vanlige Benromach 10 år med 43 % ABV. Har enda en uåpnet flaske med den, heldigvis, utsolgt som den er.

Hvorfor ung maltwhisky? Fordi gammel whisky er blitt alt for dyr for en vanlig mann som meg. Klart du kan få større kompleksitet og lengre ettersmak i gammel whisky som nevnt i innleggene over, men til hvilken pris? Smakte Highland Park 30 år hos en kamerat for noen år siden. Helt himmelsk god, 2800 kroner kostet den på polet den gang. I dag, 6500 kroner.
Derfor leter jeg heller etter høy kvalitet og god balanse mellom destillat og fat i den yngre enden. Det blir både gleder og noen skuffelser, men der ligger også moroa og spenningen. Det siste her var ikke ment som noe kritikk av gammel maltwhisky, mer som et hjertesukk over prisutviklingen i seinere år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore og Preacher
Jeg har lyst å like whisky, men får det ikke til. De jeg smaker som dem som liker det synes jeg som regel smaker sneip sugd gjennom en svett sokk - selv om det er litt vann i.

Er det noen som har tips til en whisky en novise kan like?
 
Jeg er ganske fersk i gamet jeg og, men kan endelig si at jeg både liker og nyter det nå.

Lasanta for meg var en skuffelse etter å ha prøvd Glenlivet og Ardbeg. Merkelig nok. Jeg lette etter noe mer kompleks og har prøvd mye annet etter det.

Å la whiskyen stå i glasset en god stund hjelper ofte for min del. Dråper med vann har jeg sluttet med.
 
OK - jeg har sett litt av lyset - og innser at litt eldre whisky ER veien å gå.

Så, hvilke er å anbefale av dere som er litt bevandret?
 
Redigert:
Takker. Som du sier "starter man på denne, så holder man seg til denne". Dvs. jeg startet før med et glass yngre / enklere variant - og så et glass med mer spennende / eldre saker - for stigning i smaksopplevelse. Nå er jeg derimot der at jeg ikke vil ha smaksvorspiel - men smaksorgie med en gang. o_O
 
Fra orgie til en "kjapp en", denne lå under granen og var ikke så aller verst for ganen.

Denne faller under samme sjanger som en jeg tidligere postet Talisker Dark Storm (kommer som "kun" Storm med)
og jeg tror jeg gjenomskuet opplegget - fancy emballasje for salg på annet enn innhold i f.eks Taxfree.
Måtte google og finner faktisk "Bowmore Black Rock was released for the travel retail market in 2014. A No Age Statement whisky"

Det står alltså fint lite om alder og røyken/torven føles ikke like tung/genuin som i annen Islay whisky - kan det gud forby være smakstilsettninger?

Men om det stilles tvil til det genuine bak denne så er den ikke så aller verst som nevnt,
torven/røyken er der absolutt om enn en kort flørt. Denne kommer jeg fint kunne drikke opp men ikke førstevalget når det kommer finbesøk



bowmoreblackrocklrg.jpg
 
A No Age Statement whisky. Det står alltså fint lite om alder og røyken/torven føles ikke like tung/genuin som i annen Islay whisky - kan det gud forby være smakstilsettninger?

Enkelte produsenter har begynt å utgi whisky uten alder på flaska, fordi de baserer seg på whisky som er ung og har i litt eldre whisky. Det vil si at de må sette lagringstallet på den yngste whiskyen på flaska.

Ta Laphroaig Quarter Cask som eksempel. Hvis de hadde satt "Laphroaig 5YO" på flaska, ville den ikke solgt så bra. Derfor kaller de den Quater Cask i stedenfor. Samme med MacAllan Sienna, Ruby, etc.

Enkelte whiskyhus dekker økt etterspørsel med å utgi stadig yngre whisky av egen beholdning for å tjene penger.

Slike No Age Statements kan selvsagt smake godt for det.

Selv så har jeg blitt såpass "snobbete" at jeg kun nå kjøper whisky som har alder på flaska, er unchilfiltred og med en alkoholsstyrke på 43+ volumprosent (gjerne høyere; 46-50).
 
  • Liker
Reaksjoner: EspenK
Tingen er at de kjøper råwhisky av kjente navn, Bowmore etc. og så styrer de selv lagringen ift. varighet og fattyper. Så en Cadenhead Bowmore 12 er et helt annet uttrykk enn Bowmores egen 12 y.o.
Derfor syns jeg at independent bottler er spennende. Ulempen er jo om man finner noe godt..vi snakker små opplag o_O

Jepp. Har en D. Laing tapning av MacAllen. Den står uåpnet. Vet ikke hva jeg kan forvente. Samme med en 1999 Demerara Rom fra Bristol Spirits. Sistnevnte har nå fått grei omtale - men jeg vet ikke ennå om jeg liker den. Satser på å smake den i 2016 ved en passe anledning.