Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Hei.
Har en guttetur til Skottland under planlegging.
Der blir det blant annet en tur til Islay. Ønsker derfor å få et par gode tips til hva som er lurt å gjøre over 2 dager på Islay. Det viktigste er selvsagt å få bestilt tur på et eller flere destillerier med dertilhørende smaking. Noen som har erfaringer å dele?
 
Håper det er greit at en nyervervet whiskey-drikker søker litt tips her:)

Har alltid vært glad i alle typer øl, men har lyst å utvide horisonten litt.

Har tidligere ikke klart å holde igjen brekningsrefleksen når jeg kjente lukten av 40% eller mer, og det har nok mye med ufordragelig spritfyller i tenårene.

Har når begynt å smake på en flaske Jameson, og har igjen klart å forsonet meg med smaken av alkohol.
Spørsmålet er: hvor går jeg videre? Med alle de typene som finnes rundt om, hvordan går man frem for å finne godbitene? Singel malt, irsk, skotsk.. Her er det for mye å velge i!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og Preacher
Kjør safe i starten, før jeg ble helt fortrolig med kraftigere røyksmak gikk det mye i Glenlivet 12. Eventuelt har Glenfiddich mye "enkel" whisky.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jensen92
Håper det er greit at en nyervervet whiskey-drikker søker litt tips her:)

Har alltid vært glad i alle typer øl, men har lyst å utvide horisonten litt.

Har tidligere ikke klart å holde igjen brekningsrefleksen når jeg kjente lukten av 40% eller mer, og det har nok mye med ufordragelig spritfyller i tenårene.

Har når begynt å smake på en flaske Jameson, og har igjen klart å forsonet meg med smaken av alkohol.
Spørsmålet er: hvor går jeg videre? Med alle de typene som finnes rundt om, hvordan går man frem for å finne godbitene? Singel malt, irsk, skotsk.. Her er det for mye å velge i!

Eneste måten å finne godbitene på er å prøve seg frem selv. Her er noen gode whiskyer å prøve etter min mening som ikke koster skjorten:

- Ballantines 17 år. En frisk og lett svært god skotsk blend whisky. Ikke helt fornøyd med at de nylig har satt ned alkoholprosenten, men la gå.
- Dahlwinnie 15 år, Craggenmore 12 år, Old Pulteny 12 år mer lett og fruktig skotsk malt.
- Glendronach 12 hvis du vil ha en søtere maltwhisky (sherrypreg)
- Lagavullin 16 år hvis du vil prøve virkelig røykpreg, Coal Ila 12 år med litt svakere røykpreg.
- Eller kanskje gå for Glenfarclas 21 år som er på standardutvalget. En godt modnet whisky med en svært hyggelig prislapp alderen tatt i betraktning.

Lykke til med den spennende jakten på godbitene!
 
  • Liker
Reaksjoner: EspenK og Edzilla
Hørt mye positivt om Nikka, så jeg måtte handle en flaske med pure malt white idag. Falt dessverre ikke helt i smak, men hvordan er denne i forhold til f.eks coffey grain?
 
Kjøpte Nikka Coffey Grain på impuls forrige helg siden det lokale Vinmonopolet hadde den inne. Fikk tatt en ørliten smaksprøve lørdagen og ble ikke mektig imponert. Kanskje jeg begynner å bli for godt vant med tung røyk fra Skottland? Har ikke lest meg veldig godt opp på japansk whisky så vet ikke hvordan denne er i forhold til andre fra den siden, men gir den noen glass til så får vi se om han far overtar denne ;)
 
Eneste måten å finne godbitene på er å prøve seg frem selv. Her er noen gode whiskyer å prøve etter min mening som ikke koster skjorten:

- Ballantines 17 år. En frisk og lett svært god skotsk blend whisky. Ikke helt fornøyd med at de nylig har satt ned alkoholprosenten, men la gå.
- Dahlwinnie 15 år, Craggenmore 12 år, Old Pulteny 12 år mer lett og fruktig skotsk malt.
- Glendronach 12 hvis du vil ha en søtere maltwhisky (sherrypreg)
- Lagavullin 16 år hvis du vil prøve virkelig røykpreg, Coal Ila 12 år med litt svakere røykpreg.
- Eller kanskje gå for Glenfarclas 21 år som er på standardutvalget. En godt modnet whisky med en svært hyggelig prislapp alderen tatt i betraktning.

Lykke til med den spennende jakten på godbitene!

Tusen takk for hjelpen!
Her er det mye å sette fingrene i skjønner jeg. Jeg får prøve meg fremover en flaske av gangen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Har fått testet en del Islay whiskyer. Liker de veldig godt. Hva annet kan anbefales av andre whiskyer om man liker de røykfylte fra Islay? Har lyst å utvide horisonten litt!

Dagens blinkskudd etter omrokkering i barskapet. Sola skinte rett på flaskene, og det skal visstnok ikke være bra!?

 
  • Liker
Reaksjoner: sommerlyst og Thore
Har fått testet en del Islay whiskyer. Liker de veldig godt. Hva annet kan anbefales av andre whiskyer om man liker de røykfylte fra Islay? Har lyst å utvide horisonten litt!

Dagens blinkskudd etter omrokkering i barskapet. Sola skinte rett på flaskene, og det skal visstnok ikke være bra!?

Talisker Darm Storm(kan kun kjøpes på Tax Free'n så vidt jeg vet) :)
 
@Perilei Anbefaler deg å prøve Caol Ila, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er iallfall en liten favoritt hos meg
 
Til de som er Laphroaig entusiaster, men som ikke er FoL:
Laphroaig lanserer en ny whisky, Laphroaig Lore



‘The richest of the rich’ ... John Campbell

"Since 1815, each Laphroaig Distillery Manager has been the custodian of the craft to make the richest single malt in the world. Over the years, each has passed on their skills and traditions to the next generation to continue this legacy. To honour this passing of knowledge, our Distillery Manager John Campbell has created Laphroaig Lore, the richest ever Laphroaig. Lore, meaning the passing of a skill or tradition through word of mouth, is the story of how we make Laphroaig, encapsulating the craft passed down from generation to generation over two centuries."

LAPHROAIG LORE.
‘Lore’ is a stunningly complex marriage of the classical Laphroaig styles and many ages of Laphroaig. Drawing from the very best liquid from a range of cask types including ex-Bourbon, Oloroso Sherry hogsheads and quarter casks, Laphroaig Lore is the story of Laphroaig itself. The result is outstanding. It is the epitome of what one expects from a non-chill filtered Laphroaig single malt whisky, all delightful seaside minerals, smoke, fudge, vanillas and nuts on the nose, exceptionally rich, peaty and a spicy chili-like bite to taste, then dry and sweet to finish. Wonderfully balanced, it’s our story, bottled, the richest of the rich.”
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
image.jpeg

Nåværende samling.
Bakerste rekke:
Lagavulin 16 x 2
Auchentoshan limitert
Ardberg 10
Talisker 10
Bowmore Black Rock
Laphroaigh 10


Noen formeninger om hva jeg bør kjøpe neste gang?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og HerrUr