Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Ha ha.
Whiskyens brunkrem. Priceless...:D

Jeg vil nok påstå at litt høyere alkoholinnhold vil bevare smaken bedre enn fravær av kuldefiltrering.
Er nok mer skeptisk til de med 40,0% alk innhold + ingen kuldefiltrering enn de med 46% med farge + kuldefiltrering.
Utvannet skvip...;)
Ellers er nok den ideelle whiskyen 46%, non-chill filtered og ingen farge tilsatt.
Sleng på 40-60 ppm med fenoler og en finish i PX-fat, så har du meg hekta.:cool:

Eller hva sier du til litt kuldefiltrert Pastis @Hammerfjord ?
Ingen tåke i Pastis'en?
Da hadde det blitt skikkelig bråk eller...?:p
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og HerrUr
Mener jeg leste på Norsk maltwhiskylag sitt forum en gang, at det har vært gjort undersøkelser på kuldefiltrering og smak, der konklusjonen ble at forskjellen på filtrert/ufiltrert ikke kan kjennes på smaken.
Ikke vet jeg, men en høyere alkoholprosent kan i hvertfall kjennes på smaken, som ufiltrert maltwhisky har mer av.

Det som jeg lurer på, er hvorfor de som elsker maltwhisky lagret lenge på ferske sherryfat, ikke heller kjøper seg en flaske med sherry til en langt hyggeligere pris:p
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har smakt en dråpe sherry i hele mitt liv, som egentlig er et paradoks, da jeg elsker sherryfatlagret whisky.
Så jeg har bestemt meg for å begynne med sherry, gjerne i kombinasjon med en god blåmuggost.
Ikke at jeg alene kan redde forsyningen av first-fill sherryfat, men smuler er også brød, så om whiskyentusiastene kollektivt øker konsum av sherry, så blir det årnings :p

Sherry er egentlig decent altså. Får ufortjent mye tyn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og UJU
Ha ha.
Whiskyens brunkrem. Priceless...:D

Jeg vil nok påstå at litt høyere alkoholinnhold vil bevare smaken bedre enn fravær av kuldefiltrering.
Er nok mer skeptisk til de med 40,0% alk innhold + ingen kuldefiltrering enn de med 46% med farge + kuldefiltrering.
Utvannet skvip...;)
Ellers er nok den ideelle whiskyen 46%, non-chill filtered og ingen farge tilsatt.
Sleng på 40-60 ppm med fenoler og en finish i PX-fat, så har du meg hekta.:cool:

Eller hva sier du til litt kuldefiltrert Pastis @Hammerfjord ?
Ingen tåke i Pastis'en?
Da hadde det blitt skikkelig bråk eller...?:p

Er ikke så mye av en Pastis mann for min del.
Det der er noe som er stor i sør-Frankrike og jeg er ingen søring i hele tatt.
Jeg liker best absint hvis det må bli litt anis smak.
Men en hjemmelaget Calvados som onkelen min lager er noe jeg kan drikke mye av:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og UJU
Ganske så morsom diskusjon dette her.

Alle undersøkelser jeg har lest fastslår at man vil slite med å kjenne forskjell i nese (husk at 80-90% av smaken kommer denne veien) på en filtert kontra ufiltrert whisky. Forståsegpåere mener at det kan kjennes på smak, men det har visstnok vært vanskelig å bevise dette på blindtester.

Men, alkoholstyrken er jo høyere på ufiltrerte og dette kan nok ha noe å si, men da er det av helt andre årsaker.
Jeg er enig i at fargetilsetning og sukkertilsetning (som man heldigvis ikke gjør i Whisky i motsetning til Cognac) er en uting drevet frem av hva men tror kundene vil ha. Men, farge setter heller ikke smak på destillatet. Det er tilogmed forståsegpåerne enige i.

Tønnelagring kan jeg snakke om i timesvis, dette er noe av det mest interessante med whisky. Alle tønner er forskjellige, og vil gi forskjellig smak til en whisky. Sherrytønner er mye dyrere enn bourbontønner (10-gangen) pga tilbud og etterspørsel, og flere whiskyprodusenter lager nå sin egen sherry for å få tilgang til tønner.

Se bildet under, det viser hvor mye whiskyer endrer farge over en 30års periode i ulike tønnetyper. Se samtidig hvor mye som blir stjålet av englene og vær også bevisst på at alkoholprosenten går ned med 0,5-1% per år whiskyen er lagret, så over en 30-års periode vil dette være 15-30%.

Whisky er morsomt :D:D:D

Cask influence.jpg
 
Jeg blander alltid litt kaldt vann i min ufiltrert whisky.
Det gjør også at man får seg en mye mer omfattende smak opplevelse og kan oppfatte en del dufter man ikke får seg helt når spriten er "ren".

Det er nå bevist at vann skifter komponentenes spredning i glasset : oljen inkludert (som flytter oppover vannet eller blir isolert)
Men under er det primært snakk om guaiacol.
Whisky.G.jpg


 
Jeg er ingen røver på whisky, men har opp gjennom årene funnet det som fungerer for meg. Det var med stor begeistring at jeg oppdaget denne tråden. Og jeg som trodde klokkenerder kun var opptatt av klokker. Denne flasken med noe eldret Caol Ila (eller Cola fra Ila som vi sier i Trøndelag) har stått lengst bak i skapet i noen år og har kun unntaksvis sett dagslys når jeg har studert etiketten. Jeg har en teori om at de gamle klokkene jeg har, de skal brukes. Klokker som har overlevd vanlig bruk i over 40 år, tåler mitt edruelige bruk. Jeg har ingen tro på safequeen og bortstuede herligheter. Dvs når det gjelder klokker. For at denne teorien skal fungere i praksis så har jeg bestemt meg for at dette gjelder også whisky. Jeg er ikke så glad i hornmusikk, men mulig det blir noe svakt i bakgrunn når den går ned. Takk for en svært informativ tråd.
Whisky.jpg
 
Jeg blander alltid litt kaldt vann i min ufiltrert whisky.
Det gjør også at man får seg en mye mer omfattende smak opplevelse og kan oppfatte en del dufter man ikke får seg helt når spriten er "ren".

Det er nå bevist at vann skifter komponentenes spredning i glasset : oljen inkludert (som flytter oppover vannet eller blir isolert)
Men under er det primært snakk om guaiacol.
Vis vedlegg 73356


Her er en artikkel som tar for seg akkurat dette.
whisky tastes better with water
Herlig å se at vitenskapen tar for seg viktige ting også.;)
 
Her er en artikkel som tar for seg akkurat dette.
whisky tastes better with water
Herlig å se at vitenskapen tar for seg viktige ting også.;)

Ja, det er faktisk Karlsson/Friedmans forskning om guaiacol jeg tok opp tidligere (4 post før din).
Ned på venstre av bildet med skjema kan du se Björn Karlsson navnet;)
Jeg liker ikke isbiter i whiskyen min : 1 spiseskje av kaldtvann i glasset er et minimum for meg.
Men sant: vann fremmer alt ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og UJU
Enig, kulden fra isbitene gjør at smaken lukker seg. Men litt vann i whiskyen er helt supert, og artig å se at noen har funnet ut nøyaktig hvordan det påvirker spriten også.

Tipper det blir Glengoyne 21 og Bruichladdich Classic Laddie på meg i kveld. Med andre ord, for en gangs skyld en "røykfri" aften på whiskyfronten. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
@Preacher: Niks, men det høres ut som et hyggelig treff.

Har nettopp bestilt 2 flasker Bruichladdich (Classic og Port Charlotte) rett fra kilden selv. Sitter her og nipper til en Classic laddie akkurat nå, og fy så god denne er. Er virkelig blitt begeistret for whiskyene deres.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord