Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Jeg er ingen røver på whisky, men har opp gjennom årene funnet det som fungerer for meg. Det var med stor begeistring at jeg oppdaget denne tråden. Og jeg som trodde klokkenerder kun var opptatt av klokker. Denne flasken med noe eldret Caol Ila (eller Cola fra Ila som vi sier i Trøndelag) har stått lengst bak i skapet i noen år og har kun unntaksvis sett dagslys når jeg har studert etiketten. Jeg har en teori om at de gamle klokkene jeg har, de skal brukes. Klokker som har overlevd vanlig bruk i over 40 år, tåler mitt edruelige bruk. Jeg har ingen tro på safequeen og bortstuede herligheter. Dvs når det gjelder klokker. For at denne teorien skal fungere i praksis så har jeg bestemt meg for at dette gjelder også whisky. Jeg er ikke så glad i hornmusikk, men mulig det blir noe svakt i bakgrunn når den går ned. Takk for en svært informativ tråd.

Den Caol Ila'en er bare rålekker, og får svært gode karakterer. Caol Ila er min favoritt blant Islay whiskyene, og 84-utgavene regnes blant de bedre. Og, 27 år er jo akkurat riktig alder på en god Islay, da har den tatt den verste piffen av røyken, og gir tilbake en rund whisky som likevel er så ufattelig gjenkjennelig som en Caol Ila er.

Gled deg, og hvis du ikke har hjerte til å åpne den er det bare å gi beskjed. Jeg kjøper den gjerne av deg ;)
 
Det er vel med klokker som med vann i whisky.
Noen liker Rolex og andre Omega, noen Lange og andre Hublot. Kanskje litt dårlige sammenlikninger??:confused:

Noen vil ha høy alkoholholdighet i whiskyen og kan ikke vurdere selv en dråpe vann. Andre som liker høy alkoholholdighet har alltid en dråpe temperert vann for å splitte hinnen og åpne den.
Noen veldrukne skotter mener at whisky er best når den er på rundt 30%, mens andre liker å ha is i whiskyen, eller tilogmed selters (eller noe liknende) :rolleyes:

Jeg har smakt gode whiskyer på 40% som har hatt godt av litt vann, og whiskyer på 63% som står best på egne ben, så min erfaringer at det kommer an på whiskyen selv. Har også opplevd at whisky på 50+% ikke tåler vann, den taper seg umiddelbart.

Ikveld har jeg en 9-år gammel Springbank fra 2013 i glasset. Den er en del av Springbanks wood series og lå 4-år på Bourbon tønner og 5-år på Gaja Barolo tønner. Bærre lækkert :D
Og den er på 54%, og tåler å stå på egne ben, men blir likevel bedre hvis du vanner den ned til rundt 45%.

2018-01-06 20.13.51.jpg
 
426kr direkte fra Bruichladdich for en Port Charlotte kontra 745kr fra polet. Med avgifter og frakt blir det kanskje litt dyrere. Regnet ikke på det, satt bare å leste på nettsiden deres med et glass i hånda og fyrte løs en bestilling litt på impuls. :)

Siste gang postens tollvesenet krevde moms for en flaske absint jeg hadde kjøpt i utland fikk jeg "hjertestans"...
Det var noe som 600Kr i moms for en cirka 270Kr flaske.
Flasken gikk tilbake til Tyskland: det må bli en grense for å bli tatt for eno_O
 
Siste gang postens tollvesenet krevde moms for en flaske absint jeg hadde kjøpt i utland fikk jeg "hjertestans"...
Det var noe som 600Kr i moms for en cirka 270Kr flaske.
Flasken gikk tilbake til Tyskland: det må bli en grense for å bli tatt for eno_O
Det er ganske vilt, ja. Men disse har vel en god del mer alkoholinnhold enn whisky? Noen av dem kryper jo opp mot 80% om jeg ikke tar feil.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Litt kjipt med grensen på 60%.
Ellers hadde denne godbiten blitt bestilt sporenstreks.:)

Har forøvrig erfart at prisen må ned under halvparten av norsk pris for at det skal svare seg økonomisk å bestille fra utlandet.
Mest pga mva på fraktkostnadene + mva-gebyr fra fraktselskapet.:mad:
 
Vel, ikke tenk på det før du får regningen: det var ikke mening å sabotere din bestilings glede;)
Skål for det vi allerede har i skapet.
Ingen fare, bestillingsgleden lever fremdeles i beste velgående! Jeg tar en eventuell avgiftsmell med et smil.

Jeg får bare narre meg selv og tenke at flaskene de selger direkte fra destilleriet er tappet fra de beste tønnene! ;)
 
Litt kjipt med grensen på 60%.
Ellers hadde denne godbiten blitt bestilt sporenstreks.:)

Har forøvrig erfart at prisen må ned under halvparten av norsk pris for at det skal svare seg økonomisk å bestille fra utlandet.
Mest pga mva på fraktkostnadene + mva-gebyr fra fraktselskapet.:mad:

Det verste er ikke sprit men bakepulveret:D
Toll.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Ingen fare, bestillingsgleden lever fremdeles i beste velgående! Jeg tar en eventuell avgiftsmell med et smil.

Jeg får bare narre meg selv og tenke at flaskene de selger direkte fra destilleriet er tappet fra de beste tønnene! ;)

Jeg har kjøpt en Port Charlotte en gang i Paris og drakk den der : den var god!
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop og Kohe321
Litt kjipt med grensen på 60%.
Ellers hadde denne godbiten blitt bestilt sporenstreks.:)

Har forøvrig erfart at prisen må ned under halvparten av norsk pris for at det skal svare seg økonomisk å bestille fra utlandet.
Mest pga mva på fraktkostnadene + mva-gebyr fra fraktselskapet.:mad:
Det der er jo bare utrolig kjipt! Nesten så man skulle sendt en mail til Bruichladdich og hørt om de kunne laget en «Norway Edition» av Octomore, med 59,9% alkohol.
 
Hvordan oppbevarer dere whiskyen deres?

Jeg har dem i en hylle i stua. Lurer litt på dette med temperatur, har jo lest at det er best å oppbevare dem kaldt og mørkt (om flaskene står ute av boksen), men stuen her er termostatstyrt til å holde holde 22-23 grader hele året. Er dette problematisk, eller har det kun noe å si ved oppbevaring over flere år hvor uttørking av kork og fordampning kan bli et problem?

Oppbevarer forøvrig flaskene i boksene sine.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Den Caol Ila'en er bare rålekker, og får svært gode karakterer. Caol Ila er min favoritt blant Islay whiskyene, og 84-utgavene regnes blant de bedre. Og, 27 år er jo akkurat riktig alder på en god Islay, da har den tatt den verste piffen av røyken, og gir tilbake en rund whisky som likevel er så ufattelig gjenkjennelig som en Caol Ila er.

Gled deg, og hvis du ikke har hjerte til å åpne den er det bare å gi beskjed. Jeg kjøper den gjerne av deg ;)

Det har du helt rett i. Den har et ganske kompleks smaksbilde og en ettersmak som jeg ikke har kjent tidligere. Jeg prøvde den først uten vann også med noen dråper vann, og det blir definitivt med vann når resten skal drikkes. Vannet fikk temmet den markante smaken av alkohol og fikk frem all aroma som skjulte seg bak. Jeg liker veldig den lune smaken av sherry. Ettersmaken minnet meg om god cigar, noe jeg ikke har kjent tidligere.

Dog stoppet hjerte i noen sekunder når jeg åpnet flasken. Korken separerte fullstendig og store deler av korken falt ned i flasken. Med øyenbrynene godt plassert høyt på panna ble det noe anspent stemning i stua. Det hele endte med at jeg måtte kjøre en manøver med flaskebytte og filtrere bort deler av korken. Og flasken har nå arvet en kork fra en tom Bowmore. Noen som formening om hva dette skyldes?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop
Det har du helt rett i. Den har et ganske kompleks smaksbilde og en ettersmak som jeg ikke har kjent tidligere. Jeg prøvde den først uten vann også med noen dråper vann, og det blir definitivt med vann når resten skal drikkes. Vannet fikk temmet den markante smaken av alkohol og fikk frem all aroma som skjulte seg bak. Jeg liker veldig den lune smaken av sherry. Ettersmaken minnet meg om god cigar, noe jeg ikke har kjent tidligere.

Dog stoppet hjerte i noen sekunder når jeg åpnet flasken. Korken separerte fullstendig og store deler av korken falt ned i flasken. Med øyenbrynene godt plassert høyt på panna ble det noe anspent stemning i stua. Det hele endte med at jeg måtte kjøre en manøver med flaskebytte og filtrere bort deler av korken. Og flasken har nå arvet en kork fra en tom Bowmore. Noen som formening om hva dette skyldes?

Har opplevd et par sånne korker. Mine teorier er: 1. Korken er for tørr. 2. Korken har størknet fast i flaskehalsen. 3. Korken har brister og «produksjonsfeil».
 
  • Liker
Reaksjoner: Pasop