Den store sykkeltråden

N+1 slår til og jeg har lyst på eMTB. Noen med forslag til sykkel? Kan godt være brukt som nytt. Er helt blank på MTBer.

Krav:
- Elsykkel - Bosch/Brose (Specialized) - helst over 85 Nm
- Batteriet må kunne enkelt tas ut for å lades
- Fulldempet
- Må kunne trekke sykkelvogn
- Helst elektronisk giring (kan alltids oppgradere senere)
- Skal hovedsakelig brukes til pending, turer på fjellet og i marka. Ikke noe ekstremt :)

Yamaha har vel sammen med Bosch beste motor no. Best mtp holdbarhet og rekkevidde .

Brose har generelt vært en av dei motorene med mest feil. (Skal en tru emtb.no)
For det første så hadde eg kjøpt det sykkelmerket som du kan kjøpe i passelig avstand frå bosted . Og helst en butikk med eget serviceverksted . For om du ikkje skal ned endå et kaninhull så ønsker du å sette vekk service. Og service må du ha , og på en slik sykkel som brukes til pendling så kan du rekne med at du må ha det årlig. Og ja det koster noken tusenlapper .

Turbo levo er en sykkel beregnet for sykling der det kun er sti og ikkje veg. Men den fungerer jo fint på veg også, skjønt typiske breie emtb dekk suger balle på asfalt. Så skal du pendle mykje med den så er det noke å tenke på .
Ser du for deg at du aldri kjem til å sykle noke særlig utenfor grusveg , hoppe eller delta i xc løp så er behovet for lang vandring betraktelig mindre og kan spare deg for en brukt seamaster i ekstra kost . 120 til 140/50 vandring er nok til å dekke det meste av terreng.
Trail geometri å foretrekke framfor slakk enduro.
Rein 29" hjul ,ikkje mullet
Kan ikkje sjå for meg at elektronisk gear hadde vært en deslbraker for meg på en emtb , men det er sikkert nice å ha.
Bremser. Shimano xt eller tilsvarende. Emtb er tunge , og bremsene blir fort varme. Spesielt med vogn bak så ønsker du veldig gode bremser .
Eg kjøpte sykkel med avtagbart batteri , tok det av 1 gang og så har det ikkje vært av på 3 år . På stort sett alle sykler krever det skruing. Så her vil nok utvalget begrenses mykje om du vil ha en sykkel med batteri som lett kan tas ut.



Eg har shimano og synes den fungerer fint. Men eg hadde kjøpt sykkel med Bosch skulle eg hatt ny sykkel i dag . Mykje pga rekkevidde og tilgjengelighet her eg bur.

Scott og Giant lager veldig gode sykler med gode spec.
Whyte , santa cruz og Rocky mountain er også veldig gode.
Sjølv har eg en liten hang for Moondraker sin crafty rr . Og synes den presterer veldig bra , men så sykler eg litt steinrøys av og til også .
Carbonramme er fint , men eg hadde ikkje anbefalt det sammen med vogn, ei heller som pendlesykkel.


Ellers kan eg ikkje stresse nok at å kjøpe sykkel gjennom lokal butikk er å foretrekke.
Sjansen for at du må innom etter kjøpt for justering er relativt høy. . Samt prisen er høy på å ramle ned i det kaninhullet som vedlikehold og skruing på egen sykkel er.
Dessuten får du teste sykklene. Trikset her er å sjå forbi wow faktoren når motoren drar i veg ettersom butikkene ofte har egne demo map som gir litt meir power en standard .

Eg hadde heller kjøpt en ny sykkel til 40/60k en en topp specca 2 år gammel brukt sykkel til det samme .
 
Redigert:
Foresten så har alle dei store rulla ut nye motorer no . Så der er gode dealer å gjer på forrige generasjon sykler. Typ 40% rabatt.

Med Bosch så kom Gen 5 høsten 2024.
Rocky mountain gikk jo vel nesten konkurs her i vinter , så mangen er sjølvsagt skeptiske til merket . Men dei er oppe å gå med nye eiere og sykklene er knallbra. Så her kan det være mulighet for en ekstra god deal.

Emtb veier typisk rundt 20/24kg. Lettere sykkel betyr ofte carbon , mindre batteri , mindre motor og høyere pris .

om en ikkje er veldig opptatt av teknisk stisykling og hopp m.m så hadde eg prioritert rekkevidde . For jepp , du kjem til å bruke turbo/boost mode meir en du trur .
 
  • Liker
Reaksjoner: mph90 og Chronodiver
N+1 slår til og jeg har lyst på eMTB. Noen med forslag til sykkel? Kan godt være brukt som nytt. Er helt blank på MTBer.

Krav:
- Elsykkel - Bosch/Brose (Specialized) - helst over 85 Nm
- Batteriet må kunne enkelt tas ut for å lades
- Fulldempet
- Må kunne trekke sykkelvogn
- Helst elektronisk giring (kan alltids oppgradere senere)
- Skal hovedsakelig brukes til pending, turer på fjellet og i marka. Ikke noe ekstremt :)
Jeg har mye av de samme betraktningene som @Blodstrupmoen .
Jeg digger elektronisk giring på min asfaltrakett og på min gravel men har mekanisk 1X på min el-stisykkel og har ikke følt en eneste gang at jeg skulle hatt elektronisk.
Batteriet har vært av 1 gang på 3 år ( første dag for å prøve) og det er nok i overkant krevende på sikkert de aller fleste sykler at du skal gjøre det i hverdagen : men jeg forstår at det er et behov for mange for å kunne lade trygt.
Trenger du en fulldemper hvis du ikke skal pushe noen grenser?
Jeg har mekket sykler hele livet og kjøpt mye brukt men vurderte aldri noe annet enn nytt fra lokal butikk når jeg skulle kjøpe el-.
 
Anbefaller Trusl hos Flytsti om en bor i området Kragerø

1000029605.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Sitter med en gammel sykkel med utslitt 3x8 som ble til 2x8 i fjor som jeg ikke er helt fornøyd med, den driver og slipper kjedet inn på krankhuset uten at jeg ser noen grunn og uten at det er noe jeg ser at jeg kan justere vekk. Justerer jeg stoppskruen på forgiret mer nå så tar giret i kjedet. Har lest meg opp på at jeg kan skaffe narrow-wide drev til eksisterende krank og at resten kan byttes ut direkte, med 12-girs kassett på gammelt nav hvis jeg velger Sunrace kassett og Shimano resten (eller Sram Eagle).

Garantert mange av dere som har sånn derre nymotens 1x11 og 1x12-drivverk. Fordelene er åpenbare, men er det noen ulemper annet enn at man må bytte slitt kjede ofte?
Noen som har sterke meninger om 1x11 full-XT vs. 1x12 Sunrace m/ resten XT vs. 1x11 full-Deore vs. 1x12 Sram Eagle?
 
Sitter med en gammel sykkel med utslitt 3x8 som ble til 2x8 i fjor som jeg ikke er helt fornøyd med, den driver og slipper kjedet inn på krankhuset uten at jeg ser noen grunn og uten at det er noe jeg ser at jeg kan justere vekk. Justerer jeg stoppskruen på forgiret mer nå så tar giret i kjedet. Har lest meg opp på at jeg kan skaffe narrow-wide drev til eksisterende krank og at resten kan byttes ut direkte, med 12-girs kassett på gammelt nav hvis jeg velger Sunrace kassett og Shimano resten (eller Sram Eagle).

Garantert mange av dere som har sånn derre nymotens 1x11 og 1x12-drivverk. Fordelene er åpenbare, men er det noen ulemper annet enn at man må bytte slitt kjede ofte?
Noen som har sterke meninger om 1x11 full-XT vs. 1x12 Sunrace m/ resten XT vs. 1x11 full-Deore vs. 1x12 Sram Eagle?
Du har ikke vurdert å teste ut en kjedefanger?
 
Sånn plastdings rundt seterøret? Næææh. Det er jo ikke noe moro.
Hah! Hadde vel egentlig en ettertanke om at dette var gått for langt og det da var en håpløs idé fra meg 😅
Skal ikke uttale meg om disse 1x11/12 siden jeg ikke har noe erfaring med det, men hvor ofte har du hørt at du må skifte kjede?
 
For å gi litt kontekst så har barnas sykler både kjedefangere og eikebeskytter på innsiden av kassetten. Jeg ser på begge deler litt som krykker for å håndtere problemer som oppstår når utstyret ikke er riktig montert eller justert, og vil derfor ikke bruke noen av delene. Til tross for at hjulene mine er sykkelens svakeste punkt, i den forstand at de er vanskeligst å erstatte.

Internett sier at 12-girs kjeder bør byttes kanskje hver 400 mil (km??), noe sånt, eller minst hvert år. På 3x8 kjørte jeg i årevis med samme drivverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Koonig
Sitter med en gammel sykkel med utslitt 3x8 som ble til 2x8 i fjor som jeg ikke er helt fornøyd med, den driver og slipper kjedet inn på krankhuset uten at jeg ser noen grunn og uten at det er noe jeg ser at jeg kan justere vekk. Justerer jeg stoppskruen på forgiret mer nå så tar giret i kjedet. Har lest meg opp på at jeg kan skaffe narrow-wide drev til eksisterende krank og at resten kan byttes ut direkte, med 12-girs kassett på gammelt nav hvis jeg velger Sunrace kassett og Shimano resten (eller Sram Eagle).

Garantert mange av dere som har sånn derre nymotens 1x11 og 1x12-drivverk. Fordelene er åpenbare, men er det noen ulemper annet enn at man må bytte slitt kjede ofte?
Noen som har sterke meninger om 1x11 full-XT vs. 1x12 Sunrace m/ resten XT vs. 1x11 full-Deore vs. 1x12 Sram Eagle?
Uten å ha noe kilde på det mener jeg at kvaliteten på kjedene er bedre nå enn tidligere, så et 12-delt kjede skal holde vel så lenge som et gammelt 8-delt. Moderne smurning sliter også mindre på drivverket, så jeg hadde absolutt ikke bekymret meg for slitasje på 11- og 12-delt drivverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Er på 5 året på kjeden på min mtb , kjøpte en slik målesak og det er ikkje utslitt endå . Så eg hadde ikkje stressa det. Er 11 delt deore gruppe .
 
Jeg slenger meg på i denne tråden, for jeg er akkurat nå på utkikk etter en landeveissykkel. Jeg er mosjonist på det beste, det er mest snakk om sykling til og fra jobb - det blir noen mil hver dag, og fint å ha best mulig tempo nå med barn som begynner i barnehage. Ambisjonen på sikt er også å kunne ta noen lengre turer.

Jeg har nylig blitt tilbudt en brukt Bianchi Oltre HC - se bilde under.
IMG_1891.jpeg

Er det noen som har erfaring med denne? Magefølelsen er at det er for mye sykkel for meg akkurat nå. Ser for meg dyre deler når den skal vedlikeholdes - i og med at denne har vært high end i sin tid. Regner med den er fra begynnelsen av 10-tallet da den ble lansert. Det er også elektroniske campagnologir. Jeg leser at det er tingen å ha, men er det holdbart? Og må det lades ofte?

Jeg har stilt selger et par spørsmål og drar nok og prøver den, men fint å ha med seg erfaring fra noen andre som eventuelt har hatt/prøvd denne modellen, og som ikke er i salgsposisjon.