Den store sykkeltråden

Medlem
5. aug. 2010
Innlegg
155
hei er det noen her som driver med dette..? skal selv sykle fredags birken for første gang i år:)

skal også handle ny terrengsykkel i år, har dere noe å anbefale?
 
Har planer om å delta på Lysebotn - Bryne.

Har dessverre ikke særlig peiling på terrengsykkel, med mindre vi snakker om fulldemper.
 
jeg sykler å landevei..
har en white landevei sykkel..
blir å sykle kristiansand hovden hvertfall.
skal ha hardtail terrengsykkel
 
Jeg kjøpte denne i fjor, med tanke på birken i år, utstyrsnivået på denne er ganske bra i forhold til prisen, den tåler mye, jeg sykla av meg 20kg på 2 måneder med den lille slankemaskinen her hehe:

http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=65_69&products_id=252

Ghost er et "up and coming" merke i Norge, vinner endel tester av mtb.

20kg? Det er imponerende!
Jeg vet at Trek skal ha noen gode hardtails sykler.
http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=105010&prodid=44
 
gasp88: Jeg sykler en del, men nærmest utelukkende på landeveien :)

I fjor høst kjøpte jeg meg en MTB på tilbud hos en av byens sykkelbutikker, men kun for å ha en skikkelig sykkel å sette piggdekk på, slik at jeg også kan få trent en del ute på sykkel gjennom vinteren.

Sykkelen jeg kjøpte er en Hard Rocx - pris i sesongen var ca. 17', og på høsten 5-6 lapper under det.

Ellers kan jeg varmt anbefale landeveissykling.
Det er IMO en meget givende hobby.
 
hei er det noen her som driver med dette..? skal selv sykle fredags birken for første gang i år:)

skal også handle ny terrengsykkel i år, har dere noe å anbefale?

Selv sykler jeg kun fulldempet, dvs utenom landevei og dirt. Likevel anbefaler jeg en stiv sykkel til birken siden det knapt er et terrengritt, gjerne gaffelen også. Har ikke syklet birken selv, men kjenner mange som har, så jeg vet hva det går i. Her kan du f.eks lese om birken på fullkarbonracer :cool: Han var knapt av sykkelen: http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=2393

Skal du ha en sykkel til å ha det gøy på resten av året må du ha fulldempet, rimelig kort stem (kanskje 5-8 cm) og bredt styre (mellom 0,36 og 0,4 x høyden din), og så lar du type sykling bestemme vekt, fjæringsvandring og dekktype.

Det finnes utallige bra modeller og merker på markedet nå, så jeg har mistet helt oversikten, men se etter kriteriene jeg nevnte over hvis du vil sykle terreng, og ikke bare svette og pese.
 
Merk at racere og cyclocrossykler ikke er tillatt i Birken lenger.

Som en følge var det i alle fall én som syklet Birken i fjor med cyclocross - men med styret modifisert - han hadde kappet av bukken, og kom med det innenfor de nye reglene ;)

Stiv gaffel på MTBen er nok et godt tips til birken. Det er neppe noe behov for demping, og med en enkel stiv gaffel sparer man i tillegg veldig mye vekt.
 
Kan forøvrig meddele at det er utmerkede sykkelforhold i og rundt hovedstaden i disse dager.

Fikk 6,5 timer på sykkelen i går uten piggdekk (det snødde riktignok en del).. syklet ut til Moss og tilbake via Ytre Enebakk og Ski.

I dag ut til Gjelleråsen, mot Strømmen, Enebakk og tilbake til byen fra Hauketo. Man får sågar litt hjelmskille av turene! :)
 
Kan forøvrig meddele at det er utmerkede sykkelforhold i og rundt hovedstaden i disse dager.

Fikk 6,5 timer på sykkelen i går uten piggdekk (det snødde riktignok en del).. syklet ut til Moss og tilbake via Ytre Enebakk og Ski.

I dag ut til Gjelleråsen, mot Strømmen, Enebakk og tilbake til byen fra Hauketo. Man får sågar litt hjelmskille av turene! :)

Frister med en tur til hovedstaden nå.. Begynner å bli kraftig lei sykkelrulla. :mad:
 
kikket på hard rock,trek,cube,white,nakamura og diamant..

Mye fint her. Sykkelmerket er av mindre betydning. Rammer lages stort sett i på de samme fabrikkene og resten er mer eller mindre standard deler. Se på garantibetingelser og vurder service nivå der du handler. PS. karbonrammer på terrengsykler drar bare prisen opp.
 
Også en fordel å se på hvor de forskjellige merkene har valgt å legge pengene.
Noen fyrer på en dårlig dempegaffel og mekaniske skivebremser bare fordi nordmen flest "må" ha dempegaffel og synest skivebremser er tøft.

Irriterer meg grenseløst over at man fort må betale for en dempegaffel som utelukkende blir brukt i låst posisjon.
 
Andersen har et fint poeng. Jeg jobber selv i sykkelbutikk i Oslo i ny og ne, og det irriterer meg grenseløst at produsenter setter på Shi(t)mano XT gir bak, for så å spare penger på krank+kranklager, hjul osv :p
Var i samtale med Gary Fisher ifbm jobb etter han hadde syklet birken, og han synes det norske sykkelmarkede var rart nettop pga. dette.

M
 
Også en fordel å se på hvor de forskjellige merkene har valgt å legge pengene.
Noen fyrer på en dårlig dempegaffel og mekaniske skivebremser bare fordi nordmen flest "må" ha dempegaffel og synest skivebremser er tøft.

Irriterer meg grenseløst over at man fort må betale for en dempegaffel som utelukkende blir brukt i låst posisjon.

Enig. Alt for mange hybridsykler o.l. som aldri skulle hatt dempegaffel. Den gjør omtrent like mye nytte som den ville gjort på en landeveissykkel. Dessuten er stiv gaffel bedre enn de billigste dempegaflene i terrenget også.

Skivebrems derimot er stort sett kun positivt, så lenge det er over en viss prisklasse som kan forsvare det. Bor du i Bergen eller lignende klima er skivebrems et must også på bysykkel. Har utstyrt kona med en Kona (!) med hydrauliske skiver og innvendig navgir. Lettere enn å prøve å oppdra henne til vedlikehold :mrgreen: (jeg har nok å mekke på)
 
Enig at hydrauliske skivebremser er et must. Mekaniske derimot, kan du få billig av meg. Så lenge det ikke er Avid BB7. Er noe skit å få satt opp ordentlig, men når de først funker, så funker de. Det som også er kjipt med mekaniske skivebremser er at bare det yterste stempelet er bevegelig.

Merker at denne sykkelpratet gjør at jeg er keen på en ny Freeride sykkel. Savner Hafjell om sommeren!
 
Jeg hadde en hybrid med mekaniske skivebremser (husker ikke om det var shimano) det var første og siste gang. Selv dårlige felgbremser på vått føre er bedre en det. Jeg er fra bergen så vet hva det vil si å sykle mye i regn:)

Det er selvfølgelig mulig at jeg hadde de dårligste mekaniske bremsene som finnes og at dette ikke er gjeldene for alle mekaniske skivebremser.

Nå har jeg hydrauliske shimano bremser, disse har jeg ingen ting å utsette på. ( så jeg er tydeligvis ikke så storkrevende om det er slik at shimano er no dritt)

Finnes det et ritt/løp i norge som bare er for kosens skyld? Tenker noe som ligner på Tweed run i London.

Merker jeg har veldig lyst på en fin sykkel ala Gary fisher simple city, Globe daily 2 eller en hvilken som helst Pashley
 
Noen som skal sykle Stjernetråkken søndag da?


Fristet, men har en forstuet hånd som får avgjøre. Må kunne holde fast i styret over ujevnheter.. :)
 
Finnes det et ritt/løp i norge som bare er for kosens skyld? Tenker noe som ligner på Tweed run i London.

I Oslo har vi noe som heter Critical Mass, hvor mange samler seg og bare sykler rundt i byen i noen timer, og ender ofte med en øl eller 5. Har bare vært med en gang og det var veldig morsomt. Gjengen pleier å samle seg hver fredag i måneden (april-september)
http://www.criticalmass.no/

Marius