Den store Rolex Explorer-tråden

Noen her med erfaring med allokering av explorer 1 modellen siste året? Er det muligheter innen 12mnd eller håpløst for mann i gata? Ønsker innspill og erfaringer fra eventuelle kjøp folk har gjort i "nyere" tid.
Forskjell på 36 og 40mm?
TT er ikke av interesse per nå. Skal ta turen innom ad, men ønsker å gjøre litt research på forhånd.
Jeg ventet ca 12 mnd på Explorer 36 stål hos Bjerke. Tror det opereres med 1-1,5 år, og min oppfatning er at det er vanskelig å komme på liste uten noe historikk. Sikkert ingen regel uten unntak her, men virker jo å være konsistent med det som er nevnt over.

Når det er sagt så vet jeg at det er kortere venteliste i utlandet. Hos Klarlund i Køben kan du være nede i 3-4 mnd, men kan være at det var flaks og tilfeldigheter. Da får man jo også alt styret med import/mva etc, så jeg ønsket uansett å kjøpe fra norsk forhandler. Du må uansett innom fysisk face-to-face hos Klarlund, nytter ikke med feks mail.

• Liker
Reaksjoner: Kringlein
Hei! Jeg vurderer å selge min Explorer 114270, 2003 modell. Men- jeg får spørsmål fra flere om den har MVA papirer eller er norskkjøpt og hvis ikke om dette reflekteres i prisen. Jeg kjøpte den selv fra en på TS i 2018, og klokken hadde full service hos Lervik i 2018 og Verditakst fra Oslo Ur Service i 2023. Hvorfor er MVA papirer på en 22 år gammel klokke viktig og "bør reflekteres i prisen? Forstår selvsagt dette på klokker innenfor 5 år, men klarer ikke helt å se at dette skal være noe som trekker ned på eldre neo-vintage ur?

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Hei! Jeg vurderer å selge min Explorer 114270, 2003 modell. Men- jeg får spørsmål fra flere om den har MVA papirer eller er norskkjøpt og hvis ikke om dette reflekteres i prisen. Jeg kjøpte den selv fra en på TS i 2018, og klokken hadde full service hos Lervik i 2018 og Verditakst fra Oslo Ur Service i 2023. Hvorfor er MVA papirer på en 22 år gammel klokke viktig og "bør reflekteres i prisen? Forstår selvsagt dette på klokker innenfor 5 år, men klarer ikke helt å se at dette skal være noe som trekker ned på eldre neo-vintage ur?
Fordi dagens genier av hardcore Rolex-flippere har gjennom kjøp og salg av Rolex på Finn.no/Klokkeriet fått innføring i at det er noe som heter MVA. Utover MVA på brukte Rolex har de trolig ingen forhold til merverdiavgift. Det skal selvfølgelig ikke reflekteres i prisen at en klokke fra 2003 ikke har «MVA-papirer».

For å nyansere bildet litt: Jeg har blitt bedt om å dokumentere betalt merverdiavgift før jeg kunne tegne verdisaksforsikring på en klokke hos Storebrand.

• Liker
Reaksjoner: erikolav
som Seiltid er inne på handler det mer om en endring i praksis fra forsikringsselskapene enn "genier av hardcore Rolex-flippere". Forsikringsselskapene kan både finne på å kreve dokumentasjon på betalt MVA ved tegning av forsikring, og/eller ved utbetaling under klokke-, innbo- eller reiseforsikring, selv på eldre klokker. Husker jeg riktig sammenfalt endringen i praksis med en oppdatering av hvitvaskingsreglene for både bank og forsikring.

• Liker
som Seiltid er inne på handler det mer om en endring i praksis fra forsikringsselskapene enn "genier av hardcore Rolex-flippere". Forsikringsselskapene kan både finne på å kreve dokumentasjon på betalt MVA ved tegning av forsikring, og/eller ved utbetaling under klokke-, innbo- eller reiseforsikring, selv på eldre klokker. Husker jeg riktig sammenfalt endringen i praksis med en oppdatering av hvitvaskingsreglene for både bank og forsikring.
Det er nok først og fremst slik jeg beskrev det som gir dette tilnærmet overveldende fokuset på MVA når det gjelder brukte klokker hos nyfrelste flippere på Finn.no/Klokkeriet.

@seiltid nevnte Storebrand. Jeg tok derfor en telefon til det nevnte forsikringsselskapet nå. Merverdiavgift er definitivt ikke i fokus hos dem i situasjonen som @erikolav beskriver. Jeg gav de like godt eksempelet med Rolex-klokke fra 2003/verdi 40-50k (eller hva nå enn man mener den er verdt for tiden).

Det forsikringselskaper da er opptatt av er dokumentasjon på at den ikke er stjålet (kjøpekontrakt mellom privatpersoner/forhandler/dokumentasjon på banktransaksjon er tilstrekkelig) + verditakst hos feks anerkjent urmaker slik at det er enighet om hvilken forsikringssum som ligger til grunn for kjøp av forsikring.

Hei- takk for svarene. Ja, jeg mener at en godkjent og relativt ny verditakst og tilstandsrapport fra Oslo Ur service burde holde bra. Da er det bare for meg å ta noen fine bilder til Chrono;)

@seiltid nevnte Storebrand. Jeg tok derfor en telefon til det nevnte forsikringsselskapet nå. Merverdiavgift er definitivt ikke i fokus hos dem i situasjonen som @erikolav beskriver. Jeg gav de like godt eksempelet med Rolex-klokke fra 2003/verdi 40-50k (eller hva nå enn man mener den er verdt for tiden).

Det forsikringselskaper da er opptatt av er dokumentasjon på at den ikke er stjålet (kjøpekontrakt mellom privatpersoner/forhandler/dokumentasjon på banktransaksjon er tilstrekkelig) + verditakst hos feks anerkjent urmaker slik at det er enighet om hvilken forsikringssum som ligger til grunn for kjøp av forsikring.
Interessant innspill og ikke minst kudos for litt detektivarbeid. Jeg måtte dokumentere det for en IWC Ingenieur fra 2016, det holdt ikke med kun kontrakt og verdivurdering. Her er det tydeligvis forskjellige krav. Mulig alder spiller en rolle.

• Liker
Jeg kan ikke sette en dato på når praksisen endret seg men for 15/20 år siden var det absolutt ingen registrering : du gikk på rødt, fremviste det du hadde tilgjengelig av kjøpsdokumentasjon, tolleren regnet ut, fylte et generelt skjema med en bred varetype som jeg ikke husker men det var ikke nødvendigvis presisert at det var et armbåndsur, det var i alle fall aldri presisert merke, modell eller referanse. Så betalte man med kort på en terminal og fikk den lille lappen og skriften den lille lappen ble totalt usynlig etter noen få år. Jeg sliter med å forstå at noen kunne klare å dokumentere hvorvidt det ble betalt mva på en bestemt klokke innført på begynnelsen av 2000 tallet.

Jeg kan ikke sette en dato på når praksisen endret seg men for 15/20 år siden var det absolutt ingen registrering : du gikk på rødt, fremviste det du hadde tilgjengelig av kjøpsdokumentasjon, tolleren regnet ut, fylte et generelt skjema med en bred varetype som jeg ikke husker men det var ikke nødvendigvis presisert at det var et armbåndsur, det var i alle fall aldri presisert merke, modell eller referanse. Så betalte man med kort på en terminal og fikk den lille lappen og skriften den lille lappen ble totalt usynlig etter noen få år. Jeg sliter med å forstå at noen kunne klare å dokumentere hvorvidt det ble betalt mva på en bestemt klokke innført på begynnelsen av 2000 tallet.
Samme, jeg har en sånn kvittering liggende ett sted. Den er kritt hvit, ikke mulig å se noen ting. Og dokumentet er så lite spesifikt at det ikke var mulig å se om det er et balltre eller Patek. Mulig det er bedre nå da.

• Liker
Reaksjoner: holmby og erikolav
Mener Bjerke har et krav om at mva skal dokumenteres på bruktklokker hvis man vil selge via Vintage. Så hvis man noengang vil bruke det som salgskanal kan det jo være greit å ha i mente. Men kan være at det ikke gjelder for en viss alder på klokken.

• Liker
Ja, ser også at det er en del misforståelser mht hva MVA er. Fikk problemer med en kjøper på Finn som trakk seg fra et salg fordi ha mente at en kvittering til UPS for innbetalt mva for en klokke kjøpt på Chrono ikke var å regne som dokumentasjon på toll…