Det er nok først og fremst slik jeg beskrev det som gir dette tilnærmet overveldende fokuset på MVA når det gjelder brukte klokker hos nyfrelste flippere på Finn.no/Klokkeriet.som Seiltid er inne på handler det mer om en endring i praksis fra forsikringsselskapene enn "genier av hardcore Rolex-flippere". Forsikringsselskapene kan både finne på å kreve dokumentasjon på betalt MVA ved tegning av forsikring, og/eller ved utbetaling under klokke-, innbo- eller reiseforsikring, selv på eldre klokker. Husker jeg riktig sammenfalt endringen i praksis med en oppdatering av hvitvaskingsreglene for både bank og forsikring.
@seiltid nevnte Storebrand. Jeg tok derfor en telefon til det nevnte forsikringsselskapet nå. Merverdiavgift er definitivt ikke i fokus hos dem i situasjonen som @erikolav beskriver. Jeg gav de like godt eksempelet med Rolex-klokke fra 2003/verdi 40-50k (eller hva nå enn man mener den er verdt for tiden).
Det forsikringselskaper da er opptatt av er dokumentasjon på at den ikke er stjålet (kjøpekontrakt mellom privatpersoner/forhandler/dokumentasjon på banktransaksjon er tilstrekkelig) + verditakst hos feks anerkjent urmaker slik at det er enighet om hvilken forsikringssum som ligger til grunn for kjøp av forsikring.