Den store Longines-tråden

Flott tråd!

Min smule klokkeinteresse startet i 6-årsalderen da jeg nettopp hadde "lært klokka" og fikk låne min bestefars Longines fra ca 1922. Fikk kun låne den for at jeg skulle komme meg hjem til rett tid - som var innen barne-tv Kl 18.00. Cushion kasse i sølv, forøvrig samme kassen Rolex brukte på den tiden. Min far eide klokken på denne tiden (bestefar døde under krigen), og nå er den min.

Da jeg var omlag 12 år arvet jeg min fars 1957 Silver Arrow, og denne brukte jeg i omtrent 7 år før det ble quartzklokker på meg (visste ikke bedre den gangen). Nå har jeg jaktet høyt og lavt etter retromodellen av denne, som kun ble produser i en kort periode sist på 2000-tallet. Etter tre år har jeg endelig funnet en som er til salgs - og det attpåtil her i New Jersey. Prisforhandlinger pågår.

Har et par andre også, blant annet et skipskronometer, men ettersom stort sett alt gammelt befinner seg i Norge, så må jeg dessverre be dere være tålmodige og vente på fotodokumentasjon. Om ikke Silver Arrow remake havner her i løpet av en ukes tid ...
 
Her er noen av mine.

20958661_front1.jpg

"Longines" 7750

50263706_front.jpg

Ultrachron

10917661_front.jpg

Olympic med caliber 30L

10917661_back.jpg

Emalje og gull er aldri feil.

10444248_front.jpg

En jeg var på "det blide sørland" for å hente...

53260497_front.jpg

Så kom 70 tallet.

11444140_front.jpg

Den de hentet inspirasjon til re-edition i fra.

8750640_bird_5.JPG

Konkurranse chronometre, Neuchâtel Observatory, 1961


Jeg er nok litt over snittet glad i Longines...
Her var det jaggu mye flott :) Skjønner godt at du er svak for Longines. Blir nok flere på meg etterhvert også når lommeboka tillater :)
 
Slenger opp ett bilde av min Longines Hydroconquest Chronograph Automatic ( tidenes lengste navn? ) Kjøpt hos Lervik Ur i August 2015. Fikk vite at dette var den siste av denne type modellen med rød bezel og at den va vanskelig å få tak i, men fikk det til tilslutt heldigvis. Meget fornøyd med min første sikkelige klokke. Har stål lenke til den, men foretrekker å bruke gummirem.

 
Jeg har 2 Longines. Longines er det klokkemerket jeg husker fra barndommen fordi min far hadde en slik. Den gang trodde jeg Longines var eksklusivt merke. Det er det jo ikke, selv om de i sin tid var ledende og opp gjennom historien har kommet med mange nyvinninger. Longines dukker også ofte opp i vintage sammenhenger sammen med merker som idag er vesentlig mer eksklusive. Da Swatch Group på åttitallet ble etablert var Longines et vel så ansett merke som feks Omega, men i den interne konkurransen i det nye konsernet mellom Longines og Omega ble sistnevnte etter sigende prioritert fordi det var et navn som lettere lot seg markedsføre internasjonalt...
I alle fall, min første moderne Longines er denne Master Collection Retrograde som jeg fant hos min lokale urmaker for et par år siden. Han mente den passet for meg med litt over gjennomsnittet interesse for komplikasjoner som han gjennom vår regelmessige klokkesnakk riktig hadde observert. Ikke så mange med interesse for retrograde så den var nok en hyllevarmer så jeg fikk en hyggelig pris. Skiva er veldig fin og som videoen nedenfor viser er det ellers også mange fine detaljer.
Longines-1.jpg


Den andre Longines modellen jeg har er denne HydroConquest'en som er fantastisk mye value for money. Kjøpte den av en good guy her på forumet og den har bare brakt meg glede. Var på jakt etter en klokke med 2892-2 urverket og da jeg kjøpte den var det Longines og en Hamilton modell som var den gunstigste måten å skaffe seg 2892 på mente jeg å ha funnet ut, så da var valget lett. I mellomtiden tror jeg HydroConquest har byttet til 2824 i sine modellen.
561da12fa15d61e6c99b5320b3f61d50.jpg

9495f129fb5021781bfa306d3890b5cb.jpg
 
Blåser litt liv i denne tråden igjen.

Etter en god stund med leting etter min "første klokke" så endte til slutt valget opp med en Longines.
Har lest en god del om diverse merker/produsenter og falt i grunn litt for hele pakken til Longines, samtidig som jeg følte at prisen ikke var helt avskrekkende.

Etter et par turer til Bjerke i Oslo under tilbudsdagene ble saken klar for min del, og jeg endte opp med denne skjønnheten. Hatt den et par dager når, og allerede rukket å bli veldig glad i den.

Bilde%206_zpsx0wwpph7.jpg
 
Vet ikke om dette er riktig tråd men... Er det bare meg eller virker det som om LLD no date er blitt umulig å få tak i? Finner ingen på Chrono 24, ingen på WUS, og selvsagt ingen på finn.no...
Kjenner at jeg av en eller annen merkelig grunn er blitt heeeeelt besatt av denne klokken... Er nesten så ille at jeg er villig til å flippe min Seamaster EB for å få tak i en.... Men er jo ingen til salgs lenger sånn helt plutselig. Hva skjer?!?!
 
Her er mitt seneste Longines tilskudd. Et ref 6368 utstillings-chronometer i forgyllt messing fra 1958.

Disse sjeldne chronometerene stod i utstillingsvinduet til urmakeren slik at forbipasserende kunne synkronisere sine ur til "eksakt tid" Mitt chronometer bærer serienummer 18:)

25442649751_57f1a95611_h.jpg


Up/Down indikator og en gang-reserve på 50 timer

25509290956_c5e0976916_h.jpg


Urkassen er montert i en gyro som seg hør og bør med et chronometer. Hacking funksjonen betjenes av en liten bryter som sees på bildet.

24904936474_7893dea758_h.jpg


Ved å skru av bakdelen kan det vakre cal 24.99 verket beskues igjennom et baklokk i mineralglass.

24732286005_d423c9b8c5_h.jpg


24364610749_53b4081391_h.jpg


Longines viste eksepsjonell kundeservice å sendte meg uppfordret et "Extract from the archives"

24908739933_6ea49d668c_h.jpg
 
Herlig @Alruts! Hva synes du om Hydroconquest´en. Kjøpte min for en drøy uke siden og er rett og slett superfornøyd.

Joda, er veldig fornoeyd med den, mye bang for bucks, synes bare at lenka er litt vel skranglete og en ripemagnet. Vurderer aa bytte til silikon med clasp. Lumen er heller ikke allverden, men er vel bortskjemt fra alle Seiko'ene mine.... :)
 
Vanskelig å si seg uenig med skranglete lenke. Hadde vært supert hvis du legger ut bilder av den med andre løsninger !