Den store FOTO-grafitråden

Syntes dette ble artig :eek:

14148221151_dc7b6fb46f_h.jpg
 
Det å fotografere med mobil var noe man skulle prøvd 1 måned for å se alle mulighetene. :)
 
Ja, veldig enig! For eksempel er mengden "lens flare" i enkelte vinkler med iphone kameraet noe som kan gi bilder en veldig kul effekt som er nesten umulig å gjenskape med dyre linser på "skikkelige" kameraer. :)
 
Har "nedgradert" til et Fuji Xe2 fra Canon Mark 3 som jeg hadde før. Ble faktisk litt for stort og tungt for min del, og jeg endte alt for ofte opp med å bli "giddalaus" og la det bli liggende hjemme istedet for å ta det med på turer osv. Da forsvinner jo mye av fotogleden etterhvert. Inspirasjonen til å skifte kamera og finne tilbake til denne gleden kom faktisk med denne tråden, hvor jeg på nytt ble minnet på hvor gøy foto er. :D

Her er noen testbilder av dagens klokke med et av film-filterene som er in-house i kameraet. Må si jeg er veldig fornøyd, det er veldig kjekt å skyte med det. :)


14214990376_4832f93b0c_b.jpg


14051555047_e7cf24fbf0_b.jpg


14051489928_77489e62eb_b.jpg


14051491349_8a8820b274_b.jpg
 
Redigert:
Å sette sammen to bilder tatt helt uavhengig av hverandre med tanke på tid, og motiv - kan gi overraskende resultater. Lek med bildearkivet må vel nesten være mottoet her. :)

endaett_1pluss1er2_zps9f32e059.jpg


1pluss1er2_zps7b1b9a18.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Redigert av en moderator:
Et par jpegs tatt med fujifilmen på en kveldstur i Hafrsfjord for et par dager siden. :D

14087147709_0f6db92574_b.jpg


14270466851_41b7422c2f_b.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
@Loevhagen Det ble veldig stilig! :D

Et spørsmål til alle som kunne vært artig å få vite svaret på: hvilket kamera og hvilke linser er det dere bruker som "hovedsystem" for de større fotoseansene? ( @Tetragrammaton, @Thomas, @r_inge, @SpaceCowboy, @Phenix, @aek, @AndreasLie, @crown guard, @Thomas84).

Selv har jeg brukt et Canon mark 3 lenge, men skiftet nettopp over til Fujifilm Xe2 med 35mm linse (som blir 50mm på denne sensoren). :)
Til «alvorlige saker» bruker jeg Canon 7D. Har flere objektiver, men bruker nesten utelukkende 10-22 mm (som tilsvarer 16-35 mm i fullformat). Hadde planlagt en 5D Mk3, men ur-interessen har satt en stopper for det... 7D er dessuten et ypperlig kamera. Fotointeressen går litt i bølger og er for tiden slakk, derav få postinger i fototråden. Til daglig bruker jeg en Canon S100, som jeg alltid har i beltet; tenker på mobilen som en telefon og ikke som et kamera. Kanskje fordi jeg alltid bruker råformat og den muligheten ikke finnes på telefoner.
 
Redigert av en moderator:
@Kohe321: Jeg har gått fra DSLR (først Canon 40D, så 7D) til MFT. Nå bruker jeg Olympus OM-D E-M5, med "alle" objektiver (Samyang 7.5mm f/3.5 fisheye, Olympus 12mm f/2.0, 17mm f/1.8, Panasonic 25mm f/1.4, Olympus 45mm f/1.8, 60mm f/2.8 macro, 75mm f/1.8) + kitobjektivet Olympus 12-50mm f/3.5-6.3. Nå får jeg plass til alt utstyret i en liten fotoryggsekk om jeg ønsker og ikke veier den mye heller. Jeg har tatt nesten dobbelt så mange (og like gode) bilder det siste halvannet året med MFT som jeg tok på 5 år med DSLR. "Det beste kameraet er det du bruker" sa en klok mann :)

Jeg holder meg stort sett i den vide enden, alle bildene i denne tråden er 12mm bortsett fra bildene av mine fotograferende barn som er 75mm (EXIF på Flicker, forøvrig).

EDIT: jeg glemte at jeg også har et Canon S100 som point & shoot.

Ellers bruker jeg kameraet i Samsung Galaxy Note 2 en del, men i all vesentlighet til WS og snapshots av ungene...
 
Redigert av en moderator:
@Kohe321, først ville jeg takke for spørsmålet, i all frekkhet tar jeg det som et kompliment! Jeg brukte et Nikon Coolpix AW110 og masse flaks;)
 
Redigert av en moderator:
Uansett fotosystem: Kjøp sirkulært polariseringsfilter. Det har jeg til alle linsene. Sånn, så var det sagt. De som bruker dette vet hvilken solid effekt dette kan gi - og de som ikke har prøvd det, vet ikke hva de går glipp av på solfylte dager / vann i bildet / fargemetning.

KameraLinseBruk / vurdering
Canon 7DFlere, men har solgt unna og benytter egentlig kun 1 favorittlinse nå (70-200mm, F4, IS) og ytterst sjelden Tamron 17-50mm F2.8.7D med 200mm er med på dedikerte fototurer / walks. Benyttes til helt bestemte motiv, der jeg vil isolere et motiv. Ellers så er det egentlig mest i skuffa pga. mFT.
mFT; Olympus E-P5 og Panasonic G612-35mm F2.8 fra Panasonic, 60mm F2.8 Macro fra Olympus. Har andre også, men de er ikke i bruk.Her har jeg valgt to ulike kamera fordi det å ta bilder med E-P5 med den dedikerte view finder VF4 er så herlig behagelig at andre kamera er bånn i bøtta i forhold. Har Panasonic G6 som spiser Olympus til frokost på to ting; video og håndtering / navigering av fokus.

Ellers går det mye i mobil for tiden, siden dette egentlig er bilder jeg ikke skal samle på / blåse opp i store print. Hvem gidder ha WS som veggpryd. :
 
Uansett fotosystem: Kjøp sirkulært polariseringsfilter. Det har jeg til alle linsene. Sånn, så var det sagt. De som bruker dette vet hvilken solid effekt dette kan gi - og de som ikke har prøvd det, vet ikke hva de går glipp av på solfylte dager / vann i bildet / fargemetning.
Interessant @Loevhagen, jeg brukte mye pola før annen punerkrig, dengang man hadde film i kameraet og tilbrakte tid i et mørkt rom... Jeg har levd i den villfarelse (?) at fargemetning er enklere å ordne i Lightroom/Photoshop enn å holde på og skru på det hersens filteret (som dessuten kompliserer bruk av motlysblender) før man kan ta bilde. Og så mister man vel en bråte EV om jeg husker riktig. Men vannargumentet forstår jeg, selv om jeg mistenker at det ikke så ofte er vann til stede i min søker.
 
Redigert av en moderator:
@Loevhagen Takk for utfyllende svar og tips. Polariseringsfilter må jeg se å skaffe meg, det virker som et utrolig nyttig og ikke minst kult redskap. Ikke er det så utrolig dyrt heller? Har aldri prøvd det, så det gleder jeg meg til :D

Nå får jeg plass til alt utstyret i en liten fotoryggsekk om jeg ønsker og ikke veier den mye heller. Jeg har tatt nesten dobbelt så mange (og like gode) bilder det siste halvannet året med MFT som jeg tok på 5 år med DSLR. "Det beste kameraet er det du bruker" sa en klok mann :)

@Tetragrammaton Veldig godt sagt! Jeg har definitivt opplevd det samme. Antall bilder jeg har tatt den siste uken med Fujien er høyere enn antallet jeg tok på et par måneder med DSLRet. Terskelen for å ta med seg kameraet har sunket betraktelig, og det samme med terskelen til å ta opp kameraet og knipse bilder generelt sett. Føltes for eksempel av og til litt lite passende å sikte et svært DSLR i ansiktet på venner og familie på besøk, hvor jeg kunne føle det bare var til bry om jeg ikke ble ferdig kjapt når jeg sto der med 1,5kg kamera i hendene og et glis om munnen.

Summen blir at jeg synes bildene blir minst like gode (kanskje til og med bedre da det tas flere, og flere gode øyeblikk fanges), fotogleden og kreativiteten har økt voldsomt, og ansiktsutrykkene på bildene blir mer avslappet og mindre preget av at de blir siktet på med et kamera som ser ut som det kan zoome inn på støvpartikler på månen. :p
 
Redigert av en moderator: