Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Hei,

Vet ikke om dette er riktig sted å lufte dette, men har nylig kjøpt en speedy i Hesalitt utførelse. Har alltid ønsket en slik i samlingen, men gleden har dessverre fått en ripe. Verken lenken eller natoen passer (enten for stram eller slakk), og jeg går aldri med månedrakt, så velcroen er bare å glemme. Natoen kan jeg leve med å ikke få brukt, men uaktuelt å ikke få brukt lenka. Glasset har allerede fått noen mindre merker, selv om jeg mener jeg har vært forsiktig ved bruk, noe som også er en irritasjon.

Endelig fram til spørsmålet mitt, hva bør jeg gjøre:
a) beholde, leve med bruksmerker på glass, kjøpe justerbar clasp og endeledd til blodpris
b) bytte med safir utgaven, og kjøpe justerbar clasp med endeledd
c) gi opp drømmen og finne noe annet, vi er ikke ment for hverandre

All tilbakemelding settes stor pris på :)

20201119_102201.jpg
 
Hei,

Vet ikke om dette er riktig sted å lufte dette, men har nylig kjøpt en speedy i Hesalitt utførelse. Har alltid ønsket en slik i samlingen, men gleden har dessverre fått en ripe. Verken lenken eller natoen passer (enten for stram eller slakk), og jeg går aldri med månedrakt, så velcroen er bare å glemme. Natoen kan jeg leve med å ikke få brukt, men uaktuelt å ikke få brukt lenka. Glasset har allerede fått noen mindre merker, selv om jeg mener jeg har vært forsiktig ved bruk, noe som også er en irritasjon.

Endelig fram til spørsmålet mitt, hva bør jeg gjøre:
a) beholde, leve med bruksmerker på glass, kjøpe justerbar clasp og endeledd til blodpris
b) bytte med safir utgaven, og kjøpe justerbar clasp med endeledd
c) gi opp drømmen og finne noe annet, vi er ikke ment for hverandre

All tilbakemelding settes stor pris på :)

Vis vedlegg 221796
Bruksmerker er litt av sjarmen med Hesalite, det er bare de første som gjør vondt. Har du en tube Polywatch på lur kan du fjerne stripene hvis de plager deg.
Claspen er ikke så gale pris på, mener jeg betalte rundt 2500,- fiks ferdig, og det er den verdt.
61B1B89E-84C8-4C62-B5EB-0402A68BE5CB.jpeg
 
Du får kjøpt halvledd til lenken (tror jeg?)
Billigste løsning

Nei, ikke til nyeste utgaven.
Det fans i omløp noen halvledd nr 1610 til den forrige versjonen av lenken som var med "pinne og rør", den passer ikke den nye med skruer.

@Maz19 Om ikke de to hullene i spennen er nok, så kjøp deg nye endeledd og en justerbar spenne som du sier. Verdt kronene.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth og Maz19
Nei, ikke til nyeste utgaven.
Det fans i omløp noen halvledd nr 1610 til den forrige versjonen av lenken som var med "pinne og rør", den passer ikke den nye med skruer.

@Maz19 Om ikke de to hullene i spennen er nok, så kjøp deg nye endeledd og en justerbar spenne som du sier. Verdt kronene.
Dessverre er ikke de to hullene nok... Må vurdere å kjøpe nye endeledd og justerbar clasp (3k totalt tror jeg).
 
Hvor mye rabatt er det mulig å få på en Speedmaster Professional eller en FOIS hos en norsk AD? Internasjonale forum melder om 15-20 prosent. Tror dere det er oppnåelig hos en norsk AD?

Urverket selger Speedmaster Pro til 51.399,- og FOIS til 46.199,-
 
Hvor mye rabatt er det mulig å få på en Speedmaster Professional eller en FOIS hos en norsk AD? Internasjonale forum melder om 15-20 prosent. Tror dere det er oppnåelig hos en norsk AD?

Urverket selger Speedmaster Pro til 51.399,- og FOIS til 46.199,-
Det beste jeg kunne få, nå nylig, var 15%. Det var det kun en forhandler som kunne tilby, resten ga enten ingen rabatt, eller svarte ikke på henvendelsen. En nevnte til og med venteliste. Valgte derfor å kjøpe en i ny stand, på finn.no.
 
Design-tweakene ser bra ut, hvis dette er legit. Men *enda* en pris-bump? Får også virkelig håpe at spenna har skikkelig mikro-adjust nå, dersom lenka har fått justert design.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Hvis bildene stemmer, så ser det ikke ut til at det er noen store designendringer bortsett fra justering på lenke, pushere, sekundviser og høyden på kassen.

Høyden er i dag 14.3mm, spesifikasjoner i dokumentet (som ingen vet kilden til?) sier den nye er 0,5mm lavere (13,8mm).

Satt opp en "side-by-side" med markering av endringer jeg kunne se. Regner med det er flere enn meg som ønsker å se en sammenligning.

Andre småting:
- Færre linjer mellom hvert sekund
- Mindre tekst på "Swiss Made"
- Kortere linje på streker mellom 90, 100, 110 … 140

Liker justeringene, spesielt lenke og pushere.
Ikke så fan av justering på fonten "Professional" og hele sammensetningen av de tre tekstlinjene under logo.

ny-speedy.jpg


Edit: Glemt ring rundt pushere som har lengre "hals" og lavere "hode".
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Hvis bildene stemmer, så ser det ikke ut til at det er noen store designendringer bortsett fra justering på lenke, pushere, sekundviser og høyden på kassen.

Høyden er i dag 14.3mm, spesifikasjoner i dokumentet (som ingen vet kilden til?) sier den nye er 0,5mm lavere (13,8mm).

Satt opp en "side-by-side" med markering av endringer jeg kunne se. Regner med det er flere enn meg som ønsker å se en sammenligning.

Andre småting:
- Færre linjer mellom hvert sekund
- Mindre tekst på "Swiss Made"
- Kortere linje på streker mellom 90, 100, 110 … 140

Liker justeringene, spesielt lenke og pushere.
Ikke så fan av justering på fonten "Professional" og hele sammensetningen av de tre tekstlinjene under logo.

Vis vedlegg 223771

Edit: Glemt ring rundt pushere som har lengre "stamme" og lavere "hode".

Ser også ut til at bezelen er ny? Er det en DON-bezel (dot over ninety) mon tro? Kunne absolutt tenkt meg flere (og sikre?) kilder..
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Ser väldigt bra ut det där! Om nu bara boxen blir lite mindre också så kanske det blir ett köp. ;) #shrinkthemoonwatchboxplease
 
Redigert:
Det er godt Omega endelig har tatt til fornuft hva gjelder endlinksene til Speedmaster. Personlig har jeg alltid hatt probleer med måten den konvekse flaten av endlinken, møter den rette flaten til lenken. Dessuten hvordan Endlinksene gjør en ellers forholdsvis lang lug-lug-klokke, enda lengre.
Bra jobba, Omega,....bare synd den kommer til å koste skjorta!