Tror kanskje de heller trenger en skikkelig avsugningSpeedmaster med safir bikket etter gårsdagens prisoppgang kr 100.000.-
Nå må noen få sendt Omega ledelsen på en skikkelig avrusing.
Vis vedlegg 362433
Speedmaster med safir bikket etter gårsdagens prisoppgang kr 100.000.-
Nå må noen få sendt Omega ledelsen på en skikkelig avrusing.
Vis vedlegg 362433
Til sammenligning så koster en Rolex Daytona i stål 180.600 kroner.
Joda – Daytona er i praksis mer ettertraktet, og ikke bare fordi det produseres færre. Men det burde vel være innbakt i de 77 prosent høyere pris den har. Samtidig koster en Zenith Chronomaster Sport på lenke 124.500 kroner, og nye TAG Heuer Carrera "Glassbox" 76.550 kroner – og da på rem og ikke lenke.
Som produkt har den opplevde kvaliteten i en Speedy aldri vært høyere enn dagens generasjon, og den har aldri vært mer kjent enn den er i dag.
Jeg har fortsatt til gode å se noen veldig gode argumenter for hvorfor Omegas prising er så sinnssyk som en en del vil ha det til...
Jeg tror problemet er at kortene blandes litt.
Du som bransje-ekspert sier "prisen er rasjonell gitt landskapet luksusklokker ligger i nå, bare se på konkurrentene. Still a value proposition, på flere måter" Jeg er enig.
Mannen i gata som har kjøpt Omega for 5-10 år siden, eller iallfall husker prisene slik de pleide å være, sier "dette var et merke som var mulig for meg å kjøpe uten å strekke meg voldsomt, nå har de priset seg totalt ut av hva jeg har råd til. Takk for meg." (Ja, dette er meg også)
Begge deler kan være sant samtidig.
Problemet er vel egentlig heller den generelle sinnsyke prisstigningen på dyre klokker generelt, Speedmasterens prisoppgang er bare et symptom.
Det er fordi en Speedmaster Pro safir kostet 29900 kroner i 2008, og justert for inflasjon til 2023 skal det tallet da være ca 44k.
Den generelle prisstigningen er da 47,22%.
Men Omega har lagt på ytterligere 132% i prisen. Noen vil da mene det er å ta litt hardt i.
Men det betyr jo også at de i praksis må selge vesentlig færre enheter uten å gå i minus, så det gjør kanskje ikke noe at mannen i gata ikke kan unne seg en ny Speedy mer.
Nå kunne jeg vært veldig diplomatisk og sagt meg helt enig, men narrativet om at Omega er så ute å kjøre (og da ofte Omega spesifikt, uten noen eventuell bredere kritikk av bransjen), kan jeg ikke være enig i
Her er for øvrig de historiske valutakursene for 100 sveitserfranc i norske kroner – som absolutt er relevant når man skal plassere "skyld" for høye priser:
Vis vedlegg 362649
Jeg sa vel heller egentlig ikke at Omega var mye grådigere enn de andre i klassen; jeg synes ALLE fabrikantene som har hatt enorm prisreise de siste åra er grådige. (Selv om en del av prisstigningen er inflasjon og dårlig kronekurs, men det forklarer vel ikke hele oppgangen?). Det koster mer enn det smaker.
Jeg bare syns det er ekstra trist med den utviklingen ift. Omega siden jeg personlig er svak for noen av ikonene deres.![]()
Dette er jo rett sett fra norske forbrukere sitt ståsted. Hva klokka koster i Sveits er ikke så interessant, vel?Du glemmer at dette er en vare som importeres.
I 2008-sveitserfranc tilsvarte den norske prisen i 2008 på 29.900 kroner, 5.765 CHF.
Speedy-safir koster nå 101.900 kroner, som i skrivende stund er cirka 8.546 CHF.
Så regnestykket blir vel litt annerledes enn slik du fremstiller det.