Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Den nye lenken passer overraskende nok på den gamle kassen. Ser dog ut til at det ikke er en 100% fit, men er litt vanskelig å si helt sikkert.

Screenshot_20210110-115121_Chrome.jpg


https://omegaforums.net/threads/is-this-the-new-speedmaster.123335/page-44#post-1688978
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
321 drar prisen alt for høyt for det jeg er villig i å gi for en Speedmaster. Nye 3861 er jeg langt mer interessert i, selv om jeg er enig at det klokkeindustrien viser markant griskhet med de hysteriske prisøkningene. Når jeg kjøpte min i 2015 kostet de 'vanlige' mellom 30-35k. 15k på 5år er ganske saftig, selv med ny innmat.
 
Om man lager ett scenario hvor "alle" er enige om at den nye Speedyen er verdt prisen på nesten 78k...

omega-speedmaster-moonwatch-professional-co-axial-master-chronometer-chronograph-42-mm-3103042...png


Kan man da finne argumenter for å kjøpe Speedy 321 som koster bortimot det dobbelte?

omega-speedmaster-moonwatch-31130403001001-l.png


Den er så j*velig fin :love:
 
Det

Hvorfor er står det i manualen at klokken ikke skal utsettes for "ekstreme" temperaturer (lavere enn 0 grader) er det ikke sinnsykt kaldt ute i rommet?

Temperaturene i rommet skifter med sol eksponering, men i mørket blir det ned til -157 C (sier NASA).

Manualen er sikkert basert på en garanti Omega gir, ikke på de reel testene som ble gjort av NASA / Roscosmos eller hva klokken og urverket tåler i virkelighet.

1965 NASA testene beskrevet under:
The NASA Tests and the Speedmaster.png



Ingen fabrikant skal garantere en vanlig "beater" klokke for eksperimentering men...

En del år siden lå jeg min Marathon SAR (med 2824-2 ETA) å sove ut i kulden en hel natt : temperaturen ble mellom -11 og -13C.
På morgen gikk klokken helt bra med minus 5 sekunder eller noe sånn.
Spør du Marathon, skal de selvsagt ikke anbefale slik test eller garantere noe.

Omega Speedmasteren ble testet senere og er den mest testet klokken som fins.
Også når klokken sitter på deg, blir den oppvarmet av kroppen din og ikke 100% utsatt til utetemperaturen.

Jeg har ofte vært på trugetur med min Speedmaster med temperaturer fra -10 til -20 : uten problem.
Speed-fjell.jpg

Speed..jpg
 
Temperaturene i rommet skifter med sol eksponering, men i mørket blir det ned til -157 C (sier NASA).

Manualen er sikkert basert på en garanti Omega gir, ikke på de reel testene som ble gjort av NASA / Roscosmos eller hva klokken og urverket tåler i virkelighet.

1965 NASA testene beskrevet under:
Vis vedlegg 230704


Ingen fabrikant skal garantere en vanlig "beater" klokke for eksperimentering men...

En del år siden lå jeg min Marathon SAR (med 2824-2 ETA) å sove ut i kulden en hel natt : temperaturen ble mellom -11 og -13C.
På morgen gikk klokken helt bra med minus 5 sekunder eller noe sånn.
Spør du Marathon, skal de selvsagt ikke anbefale slik test eller garantere noe.

Omega Speedmasteren ble testet senere og er den mest testet klokken som fins.
Også når klokken sitter på deg, blir den oppvarmet av kroppen din og ikke 100% utsatt til utetemperaturen.

Jeg har ofte vært på trugetur med min Speedmaster med temperaturer fra -10 til -20 : uten problem.
Vis vedlegg 230705
Vis vedlegg 230706
Makes sense. Takk. Kule bilder!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord