Den o' store Omega Speedmaster-tråden

BBABA57D-D8D2-44CA-8AF7-F07B169689D5.jpeg
 
Personlig tror jeg at begge versjoner av Moonwatch (hesalite og safire sandwich) går ut av produksjon - og at 321-versjonen i stål er den eneste som fortsetter. Dette vil gi Omega den buzz (pun intended) de håper på, og ved å fjerne "den billigere" modellen så slipper man konkurransen fra den opp mot 321-versjonen i stål.

Videre vil enkelte oppleve FOMO ved at "den billige" versjonen ikke lenger er tilgjengelig - og ulike fora med ditto diskusjoner vil skape den markedsmessige blest Omega antagelig håper på.

Siden jeg nettopp solgte egen 005 - og at jeg for en stund siden solgte BLNR for 60K før den ble "discontinued" - gjør at jeg tror logikken over er realistisk.

Jeg synes 005 er flott, men fikset ikke den knotete lille krona man måtte skru på hver dag. Hadde MMI (Man-Machine-Interfacen) vært bedre, hadde jeg aldri solgt den. Å trekke en klokke manuelt er litt daglig magi om morgenen. Men magien ødelegges av dårlig interface.

64423176_792950051101509_2768895548385316402_n.jpg
 
Redigert:
Hvordan fungerer det å bruke speedy i rotasjon med andre klokker? Speedy’n har jo manuelt opptrekk; jeg har kun erfaring med selvtrekkende ur og klokketrekker.
 
Hvordan fungerer det å bruke speedy i rotasjon med andre klokker? Speedy’n har jo manuelt opptrekk; jeg har kun erfaring med selvtrekkende ur og klokketrekker.

Hvorfor skulle det være noe problem? Det tar ca 30 sekunder å stille og trekke den.. De som påstår at de ikke har tid til det er sikkert nok de som kommer 10 minutter for sent på kontoret hver dag, får gjort ca ingenting til sjefens store frustrasjon, ligger på sofaen hjemme og twitrer om at de har det så travelt og ser på netflix til 01:30 hver natt.
 
Hvorfor skulle det være noe problem? Det tar ca 30 sekunder å stille og trekke den.. De som påstår at de ikke har tid til det er sikkert nok de som kommer 10 minutter for sent på kontoret hver dag, får gjort ca ingenting til sjefens store frustrasjon, ligger på sofaen hjemme og twitrer om at de har det så travelt og ser på netflix til 01:30 hver natt.

Hvis man trekker opp et urverk, bruker klokken kun den dagen, lar den stoppe, og gjentar denne prosedyren hver uke; Vil urverket ta skade av slik on/off bruk?
 
Hvis man trekker opp et urverk, bruker klokken kun den dagen, lar den stoppe, og gjentar denne prosedyren hver uke; Vil urverket ta skade av slik on/off bruk?
Manuelle urverk er laget for å trekkes.

På samme måte som bilmotorer er laget for å brukes.

ALT slites og derfor har man et serviceapparat rundt bevegelige deler om det er urverk eller motorer.

Tenk praktisk bruk fremfor slitasje.

Vær således oppmerksom på at det er knotete liten krone på Speedmaster slik at trekking kan for enkelte oppleves litt keitete.
 
Redigert:
Manuelle urverk er laget for å trekkes.

å samme måte som bilmotorer er laget for å brukes.

ALT slites og derfor har man et serviceapparat rundt bevegelige deler om det er urverk eller motorer.

Tenk praktisk bruk fremfor slitasje.

Vær således oppmerksom på at det er knotete liten krone på Speedmaster slik at trekking kan for enkelte oppleves litt keitete.

Enig i at alt slites, men ved feil bruk så slites ting vesentlig mer, både klokker og biler Spørsmålet blir da om on/off er «feil» bruk eller om det har null å si. Umiddelbart så skulle man jo tror at klokker var laget for kontinuerlig drift?
 
Nå er jeg ikke urmaker, men har forståelse for mekaniske systemer, og jeg ser ingen grunn til at et ur som ikke er lagret svært varmt eller svært kaldt skal ta noen skade av å brukes slik du forespeiler. Utover slitasje på mekaniske deler er det oljen som over tid mister sine egenskaper som er problematisk. Slik jeg har forstått det er dette i det minste i et urverk mer et resultat av tid enn noe annet. Jeg har en hypotese om at allerede gammel olje som begynner å bli mindre viskøs sikkert har godt av at urverket stadig er i drift, men etter å ha hørt om urverk som har rundet 40-50år uten service før oljen satte en stopper for det, så tror jeg at det effektivt ikke er noe problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Nå er det vel som oftest færre bevegelige deler i et manuelt verk enn i et automatisk.
Så sånn sett er risikoen for havari grunnet slitasje mindre.
Ofte blir jo lageret som holder rotoren på automatiske verk slitt etter en viss tid.

Ellers har jeg aldri hatt store problemer med å trekke kronen på Speedy.
Den kunne selvsagt vært en smule større, men da hadde den borret seg mer inn i håndbaken.
Fordeler og ulemper veier godt opp mot hverandre.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Oddemann
Er jo helt konge hvis on/off er null stress! Da er det ingenting som forhindrer anskaffelse av en speedy Bortsett fra lommeboka