Den eminente pinnekjøttråden

Klar for å legge årets pinnekjøtt i vann.

Har lest gjennom hele tråden, og tenker å gå for mandelpoteter som rist i år. Så da slipper ungene den tradisjonelle bjørkespikkeoppgaven i morgen. Kona er nok litt skeptisk, men denne over snittet nerdete tråden har overbevist henne.

Jeg har oppfatta at følgende framgangsmåte er rett, men for å forsikre meg så er det flott om noe kan gå god for den eller eventuelt rettlede meg med teskje:

Man putter mandelpoteter i bunnen av kjelen, heller i vann som dekker potetene, og legger deretter kjøttet på toppen. Deretter skrur man på varmen på fullt til det koker, også stiller man varmen ned slik at vatnet trekker i de tilmålte timene.

Si gjerne fra om det er noe som mangler i framgangsmåten (enten av noe man må gjøre, eller ingredienser som må tilføres).

Takk for hjelpa og god jul!

Vis vedlegg 315440
Og så må du lage finsk kålrabistappe :love:
 
  • Liker
Reaksjoner: Sindregb og Readerfly
Det ble en runde med Spekeloftet fra Hemsedals urøkte pinnekjøtt i år.
Dampet med porter over mandelpotedes, lett krydret med timian og koreansk pepper og drysset med honning før det ble skjerpet under grillelementet.
Rotmos med søtpotet, gulrot, kålrabi og smør på siden. Jeg synes fargen er langt mer tiltalende enn "bare" kålrabistappe,og sødmen er god til det salte kjøttet. Pastinakkpuré er også en favoritt, men begge deler blir for mye graut til maten, så det fikk være uten den i år.
Kjøttet var greit nok, men vinneren er virkelig poteten, når væsken blir såpass innkokt at den legger seg som en sirup rundt poteten.
Jeg kan ikke så allverdens med vin, men jeg er veldig glad i André Clouets V6 Experience, og jeg syntes hverken vin eller mat ødela for hverandre.
 
Si gjerne fra om det er noe som mangler i framgangsmåten (enten av noe man må gjøre, eller ingredienser som må tilføres).

Det er sånn jeg gjør det her i hvertfall. Jeg har også brukt brown-ale i stedet for vann ett år. Smaken ble god, men mandelpotetene ser litt freshere ut uten brunt øl :D.

Lykke til & god jul!
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly