Den ærverdige fluefisketråden

Medlem
5. aug. 2013
Innlegg
236
Sted
Oslo
Nå som sesongen nærmer seg, lufter jeg stemningen for en tråd dedikert for fluehuer her inne.Synes det er litt merkelig at denne ikke har kommet før. Alt fra dodding, streamers, nymfer, ørret, laks, torsk,mort er tillatt. Vil også strekke meg til å kunne akseptere alt av fisking, så lenge det ikke involverer garn eller oter....grøss og gru
Håper også at tråden kan benyttes til tips om utstyr og locations, og selvfølgelig en presentasjon av sonens "fiskeklokker". Slenger med et bilde fra i fjor for å sette stemningen
 
Tok denne tidligere i uken i Oslo, 1,6 kilo. Skal ut igjen i morgen og prøve lykken i regnet. Var ute i fire timer i går ettermiddag, men ikke noe å se. Prøvde meg på tirsdag kveld da det var meldt børstemarksverming grunnet fullmåne, var ute fra 23 til 03 men så ikke noe børstemark. Heller ikke sø.

IMG_20160321_200652.jpg


Ellers prøver jeg å få til litt tørrflue i Oslomarka ila. sommeren, blir dessverre mye mindre enn jeg ønsker. Skal bli bedre i år, håper jeg. Tror Oslo-persen er 300 gram.

DSC_17561.jpg
 
Bra initiativ. Du skal imidlertid ikke kimse av oterfiske. Det perfekte er tre gode kompiser i en robåt på et fjellvann. En til å ro, en til å passe oteren og en til å holde flaska, samt å sørge for at han med oteren og han som ror også får fuktet ganen. Så må man selvfølgelig bytte på. Det er rekreasjon det:)
 
Nydelig skapning det der @Mathfjeld ! Begynner nesten å lure på hva jeg driver med, som jager halvkilosfisk i elv på denne årstiden. Alltid hatt lyst til å prøve sø, men skal innrømme at den eneste befaringen jeg har hatt med dem, er i Finnmarkselver på tørt. Ble denne tatt innenfor fylkesgrensa altså, visste i såfall ikke at slike flotte eksemplarer kunne påtreffes så nærme byen.

@Ban med den rollefordelingen der, så må jeg si at jeg også er fristet til å joine oterfiskerens stolte rekker...:cool:

Ble en tur på meg i dag. Har vært Klondikestemning i Glomma etter at en kompis fikk noen brownies i halvkilosdraget for noen dager siden. Var heldigvis relativt folketomt i dag. Her i traktene(nord for Elverum) er ørretfisket i Glomma best fra en 14 dager etter at isen har gått, og til flommen melder sin ankomst rundt 10 mai. Etter det er det ikke annet å få enn småharr.
Var som vanlig hjemsøkt av vind, men fant noen vindfrie, sakteflytende partier med sporadisk vaking. Har inntrykk av at ørreten i Glomma gir totalt f i steinfluer, og heller går etter fjærmygg. Ble derfor til at jeg fisket med palmer(#20), myggklekker (Once and away cdc #20 og #18), samt opphenger med puppe i samme størrelse. Kjørte ellers femmerstanga til Arctic Silver og snelle fra Lamson Waterworks, den råeste komboen jeg har vært utfor. Vakaktiviteten var på «topp» i totiden, men de største var, som alltid utenfor kastehold. Klarte å lure en 300g vårslank ørret, ikke noe å hoppe i taket for, men i alle fall en start. Blir nok noen turer til, i påvente av åpning i Renaelva første mai.
 
Hadde min første tur for sesongen ute og viftet med pinnen i forrige uke. Fisket i mange timer og hadde egentlig mistet helt motet da en svært jævel av en SØ hoppet så spruten stod. Men som vanlig 6-7meter utenfor min rekkevidde :mad:

Satser på mange gode turer denne sommeren. Har nok av fritid å ta av :D

Til fisking er det for min del kun G-Shock det går i. Lett å holde ren, og tåler ALT.

 
Dunka syv timer i regnet i dag. Vadebuksa holdt nesten tørt, så ble ikke noe særlig kaldt heller.

Noen som erfaring med Simms Slick vadejakke? 5000 kr sitter litt langt inne merker jeg. Men den ser veldig fin ut da.
 
Om harrfisking







Føler at jeg må gi en velfortjent hyllest til harren, elvas underdog. Etter hundrevis av timers fiske og 70-80 eksemplarer på kiloen pluss, er det ingen annen fisk som har gitt meg større fiskeglede enn nettopp harren.Her kommer derfor en kort og noe udetaljert guide til den blivende harrfisker.







Synes harren har, noe ufortjent, havnet helt i skyggen til ørreten her til lands. Elvas dronning er etter min mening en svært spennende sportsfisk, som på mange måter komplementerer ørreten.

Harrsesongen begynner som regel i månedsskiftet mai/juni. Da har fisken gytt og er på matsøk. Vårfiske etter harr kan man som regel bare glemme. Under gytingen vil harren være totalt uinteressert i flua, da den har viktigere prioriteringer. Har flere ganger opplevd å spotte titalls gyteklare kilosharr, kun få meter fra land, men jævlene er langt mer opptatt av å hevde standplass og jage bort konkurrenter, enn å beite. Det første virkelig gode harrfisket inntreffer gjerne i etterkant av vårflom, på varme formiddager med gråvær, med synkende vannføring og klekkinger av baetis rhodani og andre mindre døgnfluearter. På denne tiden står gjerne harren på stillere vann enn senere på sesongen, og de største harrene står gjerne på mer typiske ørretspots, dyprenner og bakevjer nærme land. Harren er gjerne mindre selektiv enn ørreten, og er lettere å ta på klassiske duns, enn det ørreten er. Deilig å fiske med godt synlige parashutes, fremfor klekkere synes nå jeg. Foretrekker mørk oliven- eller brungrønne imitasjoner krokstørrelse 16 til dette fisket.

Virker også som om storharren har lavere terskel for å begynne å beite i overflaten, enn ørreten. Det skal som regel atskillig lavere klekkeintensitet til, før den blir medgjørlig.Har mange ganger klart å lure relativ store eksemplarer(1,2-1,5kg) på relativt trege dager.




Tidligharr tatt på Rhodani-imitasjon i Engeråa


På sentrale østlandet kuliminerer døgnfluefisket etter harr som regel rundt st.Hans. Dette sammenfaller gjerne med klekkinger av kjente og kjære ephemerella aurivilli. Da kan man oppleve skikkelig vakbonanza, og vanntemeraturen er ennå lav nok til at du får en skikkelig fight. I mange småelver i østerdalen kan man nesten vasse i kilosfisk under disse klekkingene. På finværsdager er gjerne klekkingene mer langdrøye og lite intense. Det er i gråvær og regnskurer at man opplever de sykeste klekkingene. Foretrekker 14-kroks parashutes, eller aller helst 16-kroks extended body(mindre versjon av danica/vulgata) med oliven/lysegrønn kropp til aurivillifisket. Her eksisterer det jo et utall imitasjoner som funker, har for eksempel en kompis som sverger til en slank 12-kroks comparadun til dette fisket.



Kjøring av aurivilliharr i elv i Østerdalen

I juli vil harren, med økende temperaturer og lavere oksygeninnhold, gjerne søke ut i striere vann. Dette gjør at jeg gjerne går fra firer- til femmerstang på midtsommeren. Harren er flink til å utnytte sin store ryggfinne til å få en stor overflate, og når en 1,5-kilos harr legger seg på strømmen er det så og si umulig å hindre at den farer nedstrøms, uten en stang med relativt stiv rygg. Hvis du er så heldig at du sitter i båt/kano, vil jeg sterkt anbefale å nappe opp dregg/anker når du kjører fisk. Dette gjør kjøringen ekstremt mye enklere, da du har fratatt harren dens beste våpen for å slite seg. Harrfisket kan være tregt på de varmeste dagene, kanskje foruten elver som Rena, der insektlivet er langt rikere, enn i elver som Glomma og Trysilelva. Det heftigste sommerfisket etter harr i Renaelva oppleves under skikkelige sulphurea-klekkinger. Sulphurea er en relativ stor, knallgul døgnflue. Alle mine personlige harr-rekorder har blitt satt på sulphurea, ørreten ser ut til å bry seg relativt lite med denne arten.


Heptagenia Sulphurea



1,5kg hepta-harr fra Renaelva


Etter 15.juli begynner nattfisket med vårflue. Dette er et svært spennende, dog noe trøblete fiske.
Klekkingene følger lyset, når det mørkner, så begynner vakingen. I midten av juli betyr dette at det ikke er noe poeng å fiske før i 10-11-tiden, ut i august vil klekkingene begynne i 8-9-tiden. Imitasjonsfiske med vårfluer/svømmepupper er, i motsetning til døgnfluefisking, ikke noe fingreier. Glem presisjonskasting, mending, dead drifting og forsiktige presentasjoner. Her er det bare å pælme flua ut i bekmørket etter lyden, og stripe som faen. Vårfluevak har en helt annen karakter enn døgnfluevak. Der fisken nipper, eller i beste fall ruller etter døgnfluer, vil den sprutvake etter svømmepuppene. Fryktelig artig, da man opplever skikkelig harde takes, og attpåtil ikke aner hvor stor skapningen i den andre enden av lina er. Til dette fisket benytter jeg gjerne 12-14-kroks Superpuppan, Dyret, Devil Bug, og sist men ikke minst «Rena spesial». Klekkingene kan bli såpass intense at fisken får for mange valgmuligheter, og blir umulig å få til å ta. Da kan det lønne seg å oppsøke roligere partier, til tross for at vakaktiviteten her er mindre. Mindre tilstrøm av mat gjør disse fiskene langt mer medgjørlige enn sprutvakerne i strømmen.


Juliharr fra Glomma

Dagfisket tar seg opp med fallende vanntemperatur ut i august. Da klekker en rekke mindre døgnfluearter(16-20), men klekkingene er ofte sporadiske og korte. Likevel kan man oppleve godt harrfiske til langt ut på høsten, ofte til starten av november! Har gode opplevelser med bruk av landinsekt-imitasjoner på høsten. Maur, stankelbein og veps kan være gode alternativer hvis fisket er tregt. Glomma er en knall høstelv, men vekten er gjerne moderat(500-800g).


Typisk størrelse på høstharr fra Glomma

Erfaringene er basert på fisking i Renaelva, Glomma, Røa, Trysilelva, Engeråa og noen hemmelige småelver

PS. Hvis du er lysten på guiding til storharren, bare ta kontakt ;)

Takk for meg!
 
En kjent situasjon for de fleste fluefiskere. Forstår frustrasjon selv om han tar litt av. (NB sterkt språkbruk)


Kan absolutt relatere meg til det der! Merkverdig hvor mange ganger jeg har sett voksne, stort sett sindige menn utskjelle uskyldig vegetasjon på de verste måter
 
  • Liker
Reaksjoner: KennyBenya
Utrolig informativ post om Harr @hakla, takk som deler dyp kunnskap om denne utrolig fine fisken:) Min første fisk på flue var en Harr, tatt i Røroselva. En utrolig opplevelse, da jeg hadde fisket med flue en hel sesong uten å få en eneste fisk på land. Sesong nr 2 klarte jeg derimot å lande en helt rå Harr på 200gr, hehe, stolt som en hane var jeg ihvertfall, 12 år og første fisk på flue, da er ikke størrelsen det viktigste.
Har fisket spesifikt etter harr bare to ganger etter dette desverre, det var ved Bingsfoss, og en gang til i Røros.
Posten din gjorde at jeg absolutt ble lysten til å prøve mer etter denne, ettersom vi har hytte i Engerdalen, tenker jeg at jeg må prøve meg i Engeråa, du skal ikke se bort ifra at det kommer noen spørsmål fra meg etterhvert!