Den ærverdige fluefisketråden

Medlem
5. aug. 2013
Sted
Oslo
Nå som sesongen nærmer seg, lufter jeg stemningen for en tråd dedikert for fluehuer her inne.Synes det er litt merkelig at denne ikke har kommet før. Alt fra dodding, streamers, nymfer, ørret, laks, torsk,mort er tillatt. Vil også strekke meg til å kunne akseptere alt av fisking, så lenge det ikke involverer garn eller oter....grøss og gru
Håper også at tråden kan benyttes til tips om utstyr og locations, og selvfølgelig en presentasjon av sonens "fiskeklokker". Slenger med et bilde fra i fjor for å sette stemningen

Tok denne tidligere i uken i Oslo, 1,6 kilo. Skal ut igjen i morgen og prøve lykken i regnet. Var ute i fire timer i går ettermiddag, men ikke noe å se. Prøvde meg på tirsdag kveld da det var meldt børstemarksverming grunnet fullmåne, var ute fra 23 til 03 men så ikke noe børstemark. Heller ikke sø.

IMG_20160321_200652.jpg

Ellers prøver jeg å få til litt tørrflue i Oslomarka ila. sommeren, blir dessverre mye mindre enn jeg ønsker. Skal bli bedre i år, håper jeg. Tror Oslo-persen er 300 gram.

DSC_17561.jpg

Bra initiativ. Du skal imidlertid ikke kimse av oterfiske. Det perfekte er tre gode kompiser i en robåt på et fjellvann. En til å ro, en til å passe oteren og en til å holde flaska, samt å sørge for at han med oteren og han som ror også får fuktet ganen. Så må man selvfølgelig bytte på. Det er rekreasjon det:)

Nydelig skapning det der @Mathfjeld ! Begynner nesten å lure på hva jeg driver med, som jager halvkilosfisk i elv på denne årstiden. Alltid hatt lyst til å prøve sø, men skal innrømme at den eneste befaringen jeg har hatt med dem, er i Finnmarkselver på tørt. Ble denne tatt innenfor fylkesgrensa altså, visste i såfall ikke at slike flotte eksemplarer kunne påtreffes så nærme byen.

@Ban med den rollefordelingen der, så må jeg si at jeg også er fristet til å joine oterfiskerens stolte rekker...:cool:

Ble en tur på meg i dag. Har vært Klondikestemning i Glomma etter at en kompis fikk noen brownies i halvkilosdraget for noen dager siden. Var heldigvis relativt folketomt i dag. Her i traktene(nord for Elverum) er ørretfisket i Glomma best fra en 14 dager etter at isen har gått, og til flommen melder sin ankomst rundt 10 mai. Etter det er det ikke annet å få enn småharr.
Var som vanlig hjemsøkt av vind, men fant noen vindfrie, sakteflytende partier med sporadisk vaking. Har inntrykk av at ørreten i Glomma gir totalt f i steinfluer, og heller går etter fjærmygg. Ble derfor til at jeg fisket med palmer(#20), myggklekker (Once and away cdc #20 og #18), samt opphenger med puppe i samme størrelse. Kjørte ellers femmerstanga til Arctic Silver og snelle fra Lamson Waterworks, den råeste komboen jeg har vært utfor. Vakaktiviteten var på «topp» i totiden, men de største var, som alltid utenfor kastehold. Klarte å lure en 300g vårslank ørret, ikke noe å hoppe i taket for, men i alle fall en start. Blir nok noen turer til, i påvente av åpning i Renaelva første mai.

Hadde min første tur for sesongen ute og viftet med pinnen i forrige uke. Fisket i mange timer og hadde egentlig mistet helt motet da en svært jævel av en SØ hoppet så spruten stod. Men som vanlig 6-7meter utenfor min rekkevidde :mad:

Satser på mange gode turer denne sommeren. Har nok av fritid å ta av :D

Til fisking er det for min del kun G-Shock det går i. Lett å holde ren, og tåler ALT.

Dunka syv timer i regnet i dag. Vadebuksa holdt nesten tørt, så ble ikke noe særlig kaldt heller.

Noen som erfaring med Simms Slick vadejakke? 5000 kr sitter litt langt inne merker jeg. Men den ser veldig fin ut da.