De 3 store? Unnskyld meg...

@ustabil ehh jeg mener @Gyrostabil ett enkelt søk på google viser at i brorparten av tilfellene er dette de tre store, men jeg hører gjerne hva du mener er feil, hvem som skulle ha vært de tre store og hvorfor. Noen kildehenvisninger hadde også gjort seg sånn som våre andre respektive medlemmer her henviser til :cool::mrgreen:

Redigert av en moderator:
«De tre store» handler om en kombinasjon av at de er sveisere, prisklassen de opererer i, til dels håndverk og historie, og ikke minst historisk kontinuitet. Det er ei heller et begrep som er funnet på her, men er som nevnt temmelig innarbeidet internasjonalt. AP, PP og VC har med andre ord en del ting til felles som andre manufakturer ikke har.

Det er utrolig hva sveisere kan få til når de tar av seg den masken som gjør at de ikke ser noe som helst.

Føler jeg må gi mitt besyv med i denne tråden. For de som kjenner historiene bak de tre store er det ingen tvil om at alle tre skiller seg ut og fortjener betegnelsen. ( Selv om dere som kjenner meg, vet at jeg er spesielt svak for en av dem:cool:)

Litt ambivalent når det kommer til VC. Når det gjelder den øverste der, kjenner jeg at det like gjerne kunne stått ebel på logotrykket.

• Liker
Reaksjoner: Joachmm
Føler jeg må gi mitt besyv med i denne tråden. For de som kjenner historiene bak de tre store er det ingen tvil om at alle tre skiller seg ut og fortjener betegnelsen. ( Selv om dere som kjenner meg, vet at jeg er spesielt svak for en av dem:cool:)

Er ikke så opptatt av "De tre store" men heller en skuddsikker toolwatch, gjerne med in-house verk. Når det er sagt, denne er nydelig med fine proposjoner og i mine øyne en klar kandidat hvis jeg skal tenke alternativer. :D
Tom

Zenith

Ser ingen nevner Zenith? Det er vel få som har flere patenter og førstepriser enn Zenith. Har ikke Zenith selv men ønsker å kjøpe Striking 10th!

At Søgaard fra Danmark i 2011, registrert i 2011, på WUS omtaler de som de tre store sier meg ikke stort.

Jeg har samlet (altfor) dyre ur siden tidlig på 80-tallet, og har aldri hørt om disse tre i sammenlikning. Gir meg ikke inn på sammenlikninger, men dette fikk meg til å smile :)

God jul!

G.

Det er litt pussig at du aldri hørt om begrepet. Jeg har også samlet på ur i mange år, om enn ikke i den prisklassen, og har hørt disse tre nevnt i samme åndedrag siden lenge før det første klokkeforum dukket opp på edb-maskinen en gang på nittitallet. Man kan godt, og med rette, mene at de innbyrdes rangerer ulikt eller at andre produsenter fortjener en plass blant dem, men det endrer ikke på det faktum at "de tre store" er en så innarbeidet frase at de fleste med en smule klokkeinteresse uten videre vil ramse opp nettopp disse når de hører begrepet. Følgelig er "de tre store" en glimrende underkategori, så får man heller bruke den til å argumentere for hvordan merkene står i forhold til hverandre.

Ønsker å lære mer!

Zenith er flott det, men har ingenting å gjøre med de tre store.

Hei ChristianN,

Du skriver at Zenith ikke har noe å gjøre blandt "de tre store".

Hvem definerer hvem som står over andre? Jeg skjønner at skal man være blandt de tre store må man ha kapasitet til å produsere gyrotourbillion og andre komplikasjoner og selvfølgelig må HELE uret lages "In house".

Hva med patenter og førstepriser? Er dette en del av det å være blandt de tre store og evt hvilke andre kriterier blir krevet?

Ønsker som sagt å lære mer om "ur-verden"!!

Hilsen Richard

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen, det er jo et innarbeidet begrep.

Du kan mene at Amalie Skram var en bedre forfatter en Jonas Lie så mye du bare vil (og kanskje ha rett, tilogmed), men de Fire Store er Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie åkke som.

Hei ChristianN,

Du skriver at Zenith ikke har noe å gjøre blandt "de tre store".

Hvem definerer hvem som står over andre? Jeg skjønner at skal man være blandt de tre store må man ha kapasitet til å produsere gyrotourbillion og andre komplikasjoner og selvfølgelig må HELE uret lages "In house".

Hva med patenter og førstepriser? Er dette en del av det å være blandt de tre store og evt hvilke andre kriterier blir krevet?

Ønsker som sagt å lære mer om "ur-verden"!!

Hilsen Richard

Zenith har lagt en del veldig komplisert urverk men alt i alt, etter det jeg var sagt av en kilde inn i Sveitsisk klokkeverden er de ikke 100% in-house siden noen deler stemmer fra andre underleverandører.

Ikke lett dette!

Zenith har lagt en del veldig komplisert urverk men alt i alt, etter det jeg var sagt av en kilde inn i Sveitsisk klokkeverden er de ikke 100% in-house siden noen deler stemmer fra andre underleverandører.

Hvis man skal tro det som står i "Nesten Velkledd - se side 60" så er Zenith laget 100% i egne lokaler i Le Locle. Dette kunne også sjefsurmakeren i David Andersen bekrefte.

Franck Muller Aeternitas Mega 4 med 36 komplikasjoner og 1483 komponenter, må vel være et ur som "står" over alle andre, også "De tre store"!?

Det hadde vært veldig interessant hvis noen kunne fortelle meg hvorfor "De tre store" rager høyere enn andre ur, ønsker som sagt å lære mer om klokker!

Hilsen Richard

Redigert:
Hvis man skal tro det som står i "Nesten Velkledd - se side 60" så er Zenith laget 100% i egne lokaler i Le Locle. Dette kunne også sjefsurmakeren i David Andersen også bekrefte.

Franck Muller Aeternitas Mega 4 med 36 komplikasjoner og 1483 komponenter, må vel være et ur som "står" over alle andre, også "De tre store"!?

Det hadde vært veldig interessant hvis noen kunne fortelle meg hvorfor "De tre store" rager høyere enn andre ur, ønsker som sagt å lære mer om klokker!

Hilsen Richard

Som nevnt tidligere så er det hele bare snakk om en innarbeidet samlebetegnelse for de tre nevnte merkene. Det er vel egentlig ikke noe mer hokus pokus enn det :)

Synes vel egentlig @Alinoe sin sammenligning med "de fire store" forklarer saken ganske greit.

Redigert av en moderator: