Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Noen Rolex Vintage 1655 eksperter her?

4SDuC1grR8X_ifNHy62Qdtf6ikEp5RWednJ4zx4pd6A


Flere bilder:
https://www.dropbox.com/sh/i30ghiqxfxrycr4/AACQshhOTD5tALHFuQAcKvrFa?dl=0

Er 14000USD (+mva =150k nok) en levelig pris?

(Har allerede konferert litt med @Tom Henriksen )
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Ja stusset også på mangel av Registered Design. Se link nedenfor:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1323089170/1655+Dial+variants-

Skiven matcher fint med Mk 5 og ser ut til å være i topp stand. Kassens serienr. stemmer overrens med skivevarianten, og kassens stand må også sies at ser svært bra ut gitt disse bildene. Men, det er jo litt rart at RD er borte når alt annet er svært godt lesbart som @KarlFr påpeker.

Er man usikker på noe ved kjøp av vintage er man sikker - da leter man videre. Det er min erfaring, alt for mye usikkerhet i det markedet til å ta sjanser. Og ikke minst - buy the seller. Kjøper man fra utlandet er de store aktørene forholdsvis dyre, men da vet du hva du får. Skal du ha et skikkelig samlerobjekt må man betale premium. Ikke enkelt å komme over klassiske "røverkjøp" i disse tider.

Lykke til med jakten, 1655 er vanvittig stilig ur! :)

Pina
 
  • Liker
Reaksjoner: KarlFr
Takk for tips!
Det skal nevnes at selger er Isaac Wingold (klokkeskribent etc), og eier før var visst Adam Golden of Menta Watches (@mentawatches på Instagram), med denne annonsen, og han kjøpte den av Matthew Bain i Miami. Etter litt googling skulle en tro at alle disse var seriøse og kunnskapsrike (men selvfølgelig egeninteresse av å ikke finne ut om det er noe muffins).

Kan det være noen forklaring på at RD mangler? Kan det ha vært produsert klokker der det ikke stod?
Er det noe vits å bruke mer tid på den?

Ellers helt enig i dine generelle råd @Pina, har jaktet lenge, og det skal ikke mange spørsmålstegn før jeg løper videre.
Men denne så fin ut synes jeg, selger virket mer enn OK, det var tilfeldigvis birthyear og ikke alt for overpriset. Men er det for godt til å være sant?
 
Ja stusset også på mangel av Registered Design. Se link nedenfor:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1323089170/1655+Dial+variants-

Skiven matcher fint med Mk 5 og ser ut til å være i topp stand. Kassens serienr. stemmer overrens med skivevarianten, og kassens stand må også sies at ser svært bra ut gitt disse bildene. Men, det er jo litt rart at RD er borte når alt annet er svært godt lesbart som @KarlFr påpeker.

Er man usikker på noe ved kjøp av vintage er man sikker - da leter man videre. Det er min erfaring, alt for mye usikkerhet i det markedet til å ta sjanser. Og ikke minst - buy the seller. Kjøper man fra utlandet er de store aktørene forholdsvis dyre, men da vet du hva du får. Skal du ha et skikkelig samlerobjekt må man betale premium. Ikke enkelt å komme over klassiske "røverkjøp" i disse tider.

Lykke til med jakten, 1655 er vanvittig stilig ur! :)

Pina

Har fått et par linker til der det hevdes at en liten periode ca 1980-1982 var det hverken registered design eller orig rolex design:

http://www.drsd.com/more-info/registered-design-vs-orig.html

https://www.dropbox.com/sh/i30ghiqxfxrycr4/AACQshhOTD5tALHFuQAcKvrFa?dl=0

Har også fått flere bilder og lagt de her på Dropbox. Et par eksempler:
IMG_7485.JPG
IMG_7467.JPG
IMG_7486.JPG
 
Ja riktig, siden du referer til er det hold i. Ser også dette er diskutert på Rolexforums.

Klokken ser unektelig bra ut og alt ser nå ut til å være i henhold. Pirk, men kan se ut som patinaen på time- og minuttviseren er en del lysere enn GMT hånden. Kan disse være byttet eller er det kanskje bildene som lyver litt?
 
Redigert:
Ikke noe tips fra min side, men et hjertesukk. Gjorde et søk etter vintage Omega på FINN idag :(. Der var det mange overpolerte og falske påstander om originale tallskiver. En del tilfeller det "redial" var nevnt men det ser ikke ut til det skulle påvirke prisen på noe vis. Generelt er det også mange fantasipriser.

Litt trist egentlig. Og jeg lurer på om det er dårlige ebaykjøp/feriekjøp man prøver å prakke på andre, eller at man ikke vet bedre?
 
Ikke noe tips fra min side, men et hjertesukk. Gjorde et søk etter vintage Omega på FINN idag :(. Der var det mange overpolerte og falske påstander om originale tallskiver. En del tilfeller det "redial" var nevnt men det ser ikke ut til det skulle påvirke prisen på noe vis. Generelt er det også mange fantasipriser.

Litt trist egentlig. Og jeg lurer på om det er dårlige ebaykjøp/feriekjøp man prøver å prakke på andre, eller at man ikke vet bedre?

Jeg har sagt det før, sier det igjen: IKKE kjøp selger når det kommer til vintage. Uansett. Kjøper må selv forsikre seg om at objektet er iht til sine krav til originalitet uavhengig av beskrivelser, tekst og påstander. Og av mental-hygienske årsaker bør man heller ikke blir provosert av det. Selv om det kan være vanskelig, f.eks. hvis du vil deg så vondt at du søker vintage på Finn. ;)
 
Jeg har sagt det før, sier det igjen: IKKE kjøp selger når det kommer til vintage. Uansett. Kjøper må selv forsikre seg om at objektet er iht til sine krav til originalitet uavhengig av beskrivelser, tekst og påstander. Og av mental-hygienske årsaker bør man heller ikke blir provosert av det. Selv om det kan være vanskelig, f.eks. hvis du vil deg så vondt at du søker vintage på Finn. ;)

Sanne ord Cowboy ! Jeg ble ikke provosert bare litt trist. Synes ting er blitt verre, med overraskende mye franken, redial og uvettig polering. Før kunne man jo finne en gammel urørt en med oppskrapet glass og skitten fixoflex som hadde sittet på siden 19pilogbue. Men det kanskje dere som snapper dem ?
 
Sanne ord Cowboy ! Jeg ble ikke provosert bare litt trist. Synes ting er blitt verre, med overraskende mye franken, redial og uvettig polering. Før kunne man jo finne en gammel urørt en med oppskrapet glass og skitten fixoflex som hadde sittet på siden 19pilogbue. Men det kanskje dere som snapper dem ?

Tja. ;) Må nok innrømme at mye av det som er vintage på Finn ikke er så interessant. Så det blir ofte gjennom andre kanaler. Men det må sies, det dukker også opp godbiter på Finn. Det er bare litt lenge mellom dem.
 
Har fått et par linker til der det hevdes at en liten periode ca 1980-1982 var det hverken registered design eller orig rolex design:

http://www.drsd.com/more-info/registered-design-vs-orig.html

https://www.dropbox.com/sh/i30ghiqxfxrycr4/AACQshhOTD5tALHFuQAcKvrFa?dl=0

Har også fått flere bilder og lagt de her på Dropbox. Et par eksempler:
Vis vedlegg 41973 Vis vedlegg 41974 Vis vedlegg 41975

Tillater meg å bumpe denne, da jeg ganske seriøst vurderer å slå til på denne.

Noen flere meninger/kritiske blikk?

Er lenken for slapp? Er bevels for bra (=for mye repolert)?
Har ikke funnet så mye negativt selv, bortsett fra at den trenger service.

Gjerne også om prisen på 14000usd (+mva) = nok 119k 148k.
Er det alt for mye uten boks/papirer? (tar også tips på PM!) :)

@Pina @Tom Henriksen @Preben Lidi @NilsOT @Nillo87 @Preacher @SpaceCowboy ?
 
Har kikket litt mer nøye på bildene som ligger på Dropbox. Oppsummerer kort nedenfor:

Skive - slik jeg ser den viktigste parameteren sammens med kassen ved vurdering av vintage. Kan ikke se at skiven har noe å utsette på og den stemmer overrens med serienr. Ville uansett spesifikt spurt om det er noen merker etc. Det et mange bilder, men kvaliteten på bildene er jo ikke spesielt bra ift. lyssetting, vinkler etc.

Kasse - polert, men synes fortsatt den er sterk. Ser for øvrig heller ikke ut som det er pitting eller rust i markant grad. Kan også være greit å spørre om. Kan være fint med andres synspunkter på denne også.

Visere - som sagt, patinaen ser lysere ut. Ingen deal breaker og de behøver ikke være byttet. Ser uansett ut som de er lyserer enn GMT viseren og øvrige markører. Selger kjenner sikkert ikke til om disse er byttet på tidligere service antar jeg.

Datohjul, bezel - er vel korrekte? Sølv datohjul med åpen 6 og 9 og Mrk 3. Kan imidlertid være litt vanskelig å se om hjulene er hvite eller sølv. Bekreftes med selger. For øvrig uansett ingen deal breaker det heller, men jo nærmere orginal jo bedre er det jo selvfølgelig. Hypen rundt datohjul er generelt litt i overkant spør du meg...

Lenke - som du påpeker er det en del slakk i denne. Sjekk datoen på denne, står på claspen. Finner du raskt ut om den mest sannsynlig tilhører det spesifikke uret. Lenken kan altids fikses, ikke noe stor case.

Service - personlig regner jeg som regel med service når jeg kjøper vintage Rolex. Timegrapher viser tydelig at det er behov. Da ryker 4-5k, greit å ha i bakhodet.

Når det gjelder pris er vel den bra? Fine eksemplarer går jo opp mot 20k dollar. Da gjerne strøkne naturlig nok. Boks og papirer drar vel prisen nord for dette også...

Kort oppsummert kan det se ut som du har finnet en fin 1655 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Zawatch
Har kikket litt mer nøye på bildene som ligger på Dropbox. Oppsummerer kort nedenfor:

Skive - slik jeg ser den viktigste parameteren sammens med kassen ved vurdering av vintage. Kan ikke se at skiven har noe å utsette på og den stemmer overrens med serienr. Ville uansett spesifikt spurt om det er noen merker etc. Det et mange bilder, men kvaliteten på bildene er jo ikke spesielt bra ift. lyssetting, vinkler etc.

Kasse - polert, men synes fortsatt den er sterk. Ser for øvrig heller ikke ut som det er pitting eller rust i markant grad. Kan også være greit å spørre om. Kan være fint med andres synspunkter på denne også.

Visere - som sagt, patinaen ser lysere ut. Ingen deal breaker og de behøver ikke være byttet. Ser uansett ut som de er lyserer enn GMT viseren og øvrige markører. Selger kjenner sikkert ikke til om disse er byttet på tidligere service antar jeg.

Datohjul, bezel - er vel korrekte? Sølv datohjul med åpen 6 og 9 og Mrk 3. Kan imidlertid være litt vanskelig å se om hjulene er hvite eller sølv. Bekreftes med selger. For øvrig uansett ingen deal breaker det heller, men jo nærmere orginal jo bedre er det jo selvfølgelig. Hypen rundt datohjul er generelt litt i overkant spør du meg...

Lenke - som du påpeker er det en del slakk i denne. Sjekk datoen på denne, står på claspen. Finner du raskt ut om den mest sannsynlig tilhører det spesifikke uret. Lenken kan altids fikses, ikke noe stor case.

Service - personlig regner jeg som regel med service når jeg kjøper vintage Rolex. Timegrapher viser tydelig at det er behov. Da ryker 4-5k, greit å ha i bakhodet.

Når det gjelder pris er vel den bra? Fine eksemplarer går jo opp mot 20k dollar. Da gjerne strøkne naturlig nok. Boks og papirer drar vel prisen nord for dette også...

Kort oppsummert kan det se ut som du har finnet en fin 1655 :)

Takker og bukker! :)

Klarer ikke helt å se patinadifferanser selv, men det kan jo være tilfelle - selger dog han synes det ser likt ut (ikke at det betyr mye).

Datohjul klarer jeg heller ikke å bekrefte via bilder, selger påstår det er sølv. 3-tallet i nr 23 er rundt, og ikke flatt/kantet på toppen som det kanskje bør være. Igjen, så er det kanskje ikke den største dealbreaker, men kan jo påvirke pris ved evt. salg senere (spesielt siden mva gjør den mye dyrere i norge).

Ellers virker jo selger troverdig, han lever jo delvis av å skrive om klokker, og førsteinntrykk av tidligere selgere ser også ok ut, men klart at alle 3 har egeninteresse av ikke å avdekke "feil" på klokken...
 
Når det gjelder datohjulet kan det tenkes at det er runde 3, åpne 6 og 9 + åpen 26. Da snakker vi om et sølv hjul. I så fall mener jeg dette skal være aktuelt for tidlig 80 tall...
 
Når det gjelder datohjulet kan det tenkes at det er runde 3, åpne 6 og 9 + åpen 26. Da snakker vi om et sølv hjul. I så fall mener jeg dette skal være aktuelt for tidlig 80 tall...

Flere bilder lagt til, bl.a. disse:

received_1530530090299247_zpsj7dq1a81.jpeg


received_1530529346965988_zps1lvgjwx2.jpeg


received_1530531310299125_zpslozvuuy9.jpeg


Selger mener bestemt det er sølv. Syntes jeg har sett datohjul med mer sølv/metall look/struktur enn dette, men det er kanskje flere varianter?
 
Ser ut som sølv for meg også, uten å påberope meg noen ekspertise her.
Min 7290(uten sammenligning forøvrig) ser for det meste hvitaktig ut, selv om den er stålgrå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch