Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Tøff Ulysse Nardin klokke på Finn.no, men dette har jeg ikke peiling på. Noen som har en formening om klokke (eller selger)?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.htm...&sub_category=1.71.3945&category=0.71&ref=fas

Kjenner ikke selgeren, men klokken er skikkelig kul. Har kikket på den annonsen selv ett par ganger. Litt viktig å sjekke diameteren, har du spurt selger? Har sett disse før (ca. 10 år siden)vil tippe på ca. 36mm. Men en kompressor som dette virker endel større pga 2 knapper, så den bærer større enn hva diameteren sier. Mener å huske at de kostet 1000€ for 10 år siden.
 
Kjenner ikke selgeren, men klokken er skikkelig kul. Har kikket på den annonsen selv ett par ganger. Litt viktig å sjekke diameteren, har du spurt selger? Har sett disse før (ca. 10 år siden)vil tippe på ca. 36mm. Men en kompressor som dette virker endel større pga 2 knapper, så den bærer større enn hva diameteren sier. Mener å huske at de kostet 1000€ for 10 år siden.
Er den legit?
 
Flott klokke, men ble litt skeptisk etter å ha googlet litt. Dukker jo opp mange "identiske" klokker fra andre produsenter, der i blant Universal Geneve, men ingen fra Ulysse Nardin. Franken?
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Flott klokke, men ble litt skeptisk etter å ha googlet litt. Dukker jo opp mange "identiske" klokker fra andre produsenter, der i blant Universal Geneve, men ingen fra Ulysse Nardin. Franken?
En Super Compressor fra Universal er lett å identifisere så den er kanskje i en annen kategori. Men som du sier er det en del merker som på den tiden puttet en logo på ganske generiske modeller. Det er en ørliten teoretisk mulighet for at det kan ha eksistert en Super Compressor hos Ulysse Nardin og det er litt tynt. Jeg antar at det er en liten modell som en Enicar Divette, kanskje er det best å se nettopp etter en Enicar som er original?
 
En Super Compressor fra Universal er lett å identifisere så den er kanskje i en annen kategori. Men som du sier er det en del merker som på den tiden puttet en logo på ganske generiske modeller. Det er en ørliten teoretisk mulighet for at det kan ha eksistert en Super Compressor hos Ulysse Nardin og det er litt tynt. Jeg antar at det er en liten modell som en Enicar Divette, kanskje er det best å se nettopp etter en Enicar som er original?

Jeg klarer ikke å finne noen Super Compressor fra Ulysse Nardin og jeg ser at det er flere som tviler på at noe slik har eksistert. Så hvis ingen "vet bedre" er vel ikke dette noe å tenke på.

http://forum.tz-uk.com/showthread.p...er-Compressor-do-you-know-anything-about-them
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Sikkert lurt å ta av baklokket å sjekke både lokket og verket. Men på den tiden var det mye samarbeid og co branding. Jeg er rimelig sikker på at ikke det står UN på verket, å heller ikke på baklokket.

på denne tiden å 10 årene før sto det Jaeger Le Coultre på veeeldig mange urverk. (Det står ikke JLC på denne) Alle de eksklusive merkene inkludert de 3 store samarbeidet med JLC så som Patek,Iwc,Cartier,Ap,VC, alle kjøpte verk av Jaeger. Å de er ikke Frankens av den grunn. Litt avsporing.

Veldig mange Compressor klokker på den tiden ser helt like ut. Det er veldig mange merker som brukte den kassa her. Wittnauer,onsa,Hamilton,Olma,Lip,Titan,Benrus og mange mange fler. Så jeg tipper d var 1 eller 2,3 produsent av verk, en annen av kasser og Buttons etc. Men nøyaktige svar kan sikkert noen av de som er gode på Google gi ;) Selv m jeg tror det er vanskelig å gi ett nøyaktig svar på denne. Ulysse hadde ikke den standingen dengang som de har idag. Så at alle deler er satt bort til andre produsenter kan være tilfelle. Men klokken kan allikevell være legit. Eller ikke ;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Sikkert lurt å ta av baklokket å sjekke både lokket og verket. Men på den tiden var det mye samarbeid og co branding. Jeg er rimelig sikker på at ikke det står UN på verket, å heller ikke på baklokket.

I det tilfellet er både rotoren og baklokket signert UN, det ser man på de veldig dårlige bildene på finn.no men de gir like mange spørsmål som skiven.
 
Flott klokke, men ble litt skeptisk etter å ha googlet litt. Dukker jo opp mange "identiske" klokker fra andre produsenter, der i blant Universal Geneve, men ingen fra Ulysse Nardin. Franken?

Super-compressorene er vanskelig. Dette er et kassedesign utviklet av Ervin Piquerez (EPSA) på begynnelsen av 60-tallet og brukt av et utall manufakturer, alt fra JLC i high-end markedet (E859 aka Polaris) til Olma og Caravelle i billig-segmentet. Med noen få unntak (bl.a. Polaris) var de fleste 36 mm i diameter, og mange hadde sammenfallende layout av skiva og bezel. Derfor kan man oppfatte som om det er mange "identiske" SC-er og få mistanke om franken selv om det nødvendigvis ikke trenger å være slik.

Jeg klarer ikke å finne noen Super Compressor fra Ulysse Nardin og jeg ser at det er flere som tviler på at noe slik har eksistert. Så hvis ingen "vet bedre" er vel ikke dette noe å tenke på.

http://forum.tz-uk.com/showthread.p...er-Compressor-do-you-know-anything-about-them

Jeg har en svakhet for SC-ene, og følger med fortløpende på hva som skjer her. UN-varianten har jeg sett en gang før, og mine undersøkelser endte med en "no go" da jeg ikke kunne finne noe om UN Super-Compressor på nettet av betydning, ei heller bilder, jf lenka du viser til. Videre er UN veldig utsatt for franken-virksomhet, spesielt fra "urmakere" i Latin-Amerika og tidligere østblokk-land.

Er den legit?

Det mest sentrale spørsmålet. :) Ja, forsåvidt kan den være det, men i så fall er den en veldig spesiell og sjelden modell fra UN. Og når du kommer over slike i vintage-markedet skal man være forsiktig og mistenksom. Da jeg gjorde en due dilligence på en tilsvarende UN for et par år siden ble usikkerheten så stor at jeg holdt meg unna. Det ville jeg ha gjort også her.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2JHead og Ban
Super-compressorene er vanskelig. Dette er et kassedesign utviklet av Ervin Piquerez (EPSA) på begynnelsen av 60-tallet og brukt av et utall manufakturer, alt fra JLC i high-end markedet (E859 aka Polaris) til Olma og Caravelle i billig-segmentet. Med noen få unntak (bl.a. Polaris) var de fleste 36 mm i diameter, og mange hadde sammenfallende layout av skiva og bezel. Derfor kan man oppfatte som om det er mange "identiske" SC-er og få mistanke om franken selv om det nødvendigvis ikke trenger å være slik.

Jupp, og det var vel egentlig poenget mitt også. Når det finnes så mange like SC'er, så tyder vel mangelen på en eneste en fra UN at det er noe rart på gang ;)
 
Dette er vel mer et spørsmål enn tips (feil tråd?), men hva synes dere om denne 5513 i Japan?
Jeg synes den så veldig pen ut, men det er kanskje risky business å kjøpe usett fra utlandet uansett..

3786605_xxl.jpg


Flere bilder/info:
http://www.chrono24.com/en/rolex/submariner--1967s-ref5513--id3786605.htm
http://www.complet.jp/?pid=95039021
 
Dette er vel mer et spørsmål enn tips (feil tråd?), men hva synes dere om denne 5513 i Japan?
Jeg synes den så veldig pen ut, men det er kanskje risky business å kjøpe usett fra utlandet uansett..

3786605_xxl.jpg


Flere bilder/info:
http://www.chrono24.com/en/rolex/submariner--1967s-ref5513--id3786605.htm
http://www.complet.jp/?pid=95039021


Tja - for det første er skiven feil - serienr. 195XXXX fra 1967 skulle hatt meters first.
Noe av det mest verdifulle på en vintage Rolex er vel nettopp skiven...
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Tja - for det første er skiven feil - serienr. 195XXXX fra 1967 skulle hatt meters first.
Noe av det mest verdifulle på en vintage Rolex er vel nettopp skiven...
Takk takk, nuff said.. Skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest alt for mye om disse gamle. Har fokusert mest på birthyear 1981 og omegn som er vesentlig nyere. Lærte noe nytt i dag og! :)
 
Er det noen som har erfaringer på slike Heuer fra ca 1970? Hva bør de ligge på i pris og hva bør man sjekke på disse? Den aktuelle modellen skal være original og ikke polert, men reima kommer fra annen leverandør. Urskiven og visere skal ikke vært rørt.
39_1303197056_zpszdcbqc2v.jpg

_V3A9057_zpshgrd0fvf.jpg

_V3A9058_zpszst94jde.jpg

_V3A9059_zpsozusamr2.jpg

_V3A9063_zpsgyfjmsms.jpg

Edit: med flere bilder fra eier.
 
Redigert: