Dagens vin

Kjenner ikke til noe slikt i Norge. Er derimot en del norsk samlervin i London og Sveits. På slike kjølelager.

Har nylig bygget vinkjeller, og her oppbevarer jeg vin for venner som ikke har plass selv. Så da finnes det én slik plass i Norge ;P

Jeg bygger vinrom i disse dager med kapasitet til noen hundre flasker selv, men jeg blir ikke boende her evig, så trenger å finne alternativt til de beste flaskene om noen år.
 
Kjenner ikke til noe slikt i Norge. Er derimot en del norsk samlervin i London og Sveits. På slike kjølelager.

Har nylig bygget vinkjeller, og her oppbevarer jeg vin for venner som ikke har plass selv. Så da finnes det én slik plass i Norge ;P

Post gjerne noen bilder av din vinkjeller.
Spennende å se hvordan folk oppbevarer sine viner.
 
Lurer på om denne skal til pers om par dager.
A88CEC6C-49A6-4724-ACB0-92EA61710B19.jpeg
 
Har behov for en slik løsning selv ettersom jeg det siste året har kjøpt mer enn konsumet.
Har noe vintage champagne lagret i en betongkjeller under bakkenivå.
Målt -14c ute og 7 grader i kjelleren.
Estimert 12-13c i kjelleren på sommerstid.

Hva mener dere om denne variasjonen gitt at vinen skal lagres over år?
 
  • Liker
Reaksjoner: Stonefly
Har behov for en slik løsning selv ettersom jeg det siste året har kjøpt mer enn konsumet.
Har noe vintage champagne lagret i en betongkjeller under bakkenivå.
Målt -14c ute og 7 grader i kjelleren.
Estimert 12-13c i kjelleren på sommerstid.

Hva mener dere om denne variasjonen gitt at vinen skal lagres over år?

Godt innafor. Husk at selv de gjeveste slottene i Champagne og Bordeaux også har temperatursvingninger. Så jeg ville ikke ha sett på dette som noe problem. UV-strålinger og vibrasjon er også noe man bør ta hensyn til. Men siden du sier at det er snakk om betongkjeller så tipper jeg det er mørkt og frit for vibrasjon.
Har du målt luftfuktighet?
 
Godt innafor. Husk at selv de gjeveste slottene i Champagne og Bordeaux også har temperatursvingninger. Så jeg ville ikke ha sett på dette som noe problem. UV-strålinger og vibrasjon er også noe man bør ta hensyn til. Men siden du sier at det er snakk om betongkjeller så tipper jeg det er mørkt og frit for vibrasjon.
Har du målt luftfuktighet?

Betryggende å høre. Fort gjort å lese seg litt vill og forbi sunn fornuft.
Flaskene ligger i rom uten naturlig lys, foreløpig på gulvet med kleder. Så den hyllekonsteuksjonen ser veldig bra ut til mitt behov.
Fuktighet er det. En gammel knivslire i lær ble funnet muggen her i sommer. Med sannsynlighet ligget rett på betongen i +/- 10 år.
Hva er godt fuktnivå?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Har behov for en slik løsning selv ettersom jeg det siste året har kjøpt mer enn konsumet.
Har noe vintage champagne lagret i en betongkjeller under bakkenivå.
Målt -14c ute og 7 grader i kjelleren.
Estimert 12-13c i kjelleren på sommerstid.

Hva mener dere om denne variasjonen gitt at vinen skal lagres over år?
Skal være helt fint ! Kjelleren her varierer også noe. stort sett ligger det mellom 11 og 13 grader. Men, de kaldeste dagene kryper den nok ned mot 8-9 grader, og helt unntaksvis kan den kanskje treffe 15 grader i andre enden.

Støtter @Edzilla her! Jeg har også lært at sol og UV er mye værre en rolige, naturlige, svingninger i tempen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Steiniz
Førsteinntrykket er meget lovende! Går nok veldig bra til dagens entrecote :)
A17AF739-419C-4022-BA66-3DA1A931A2D4.jpeg


Edit: nå er flasken tom. Kona ble sur da mobilen ble tatt opp under middagen, men da hun skjønte at jeg bestilte noen flasker til ble hun happy. Dette var snadder!!
 
Redigert:
Betryggende å høre. Fort gjort å lese seg litt vill og forbi sunn fornuft.
Flaskene ligger i rom uten naturlig lys, foreløpig på gulvet med kleder. Så den hyllekonsteuksjonen ser veldig bra ut til mitt behov.
Fuktighet er det. En gammel knivslire i lær ble funnet muggen her i sommer. Sannsynlighet ligget rett på betongen i +/- 10 år.
Hva er godt fuktnivå?

55-75% er en god tommelfingerregel. Over dette kan det gå ut over etiketten. Men da kan en runde med plastfolie være hendig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz og sunshine
Hei! Noen som har erfaringer med dette skapet? Ser etter et litt stort skap (150-200 flasker) i ca. denne prisklassen, skal brukes til lagring da jeg ikke har kjeller/garasje. Ser at Temptech også har noe i samme prisklasse.


Dagens vin var en Schätzel Kabinett 2018 med kun 8% alkohol som var helt nydelig til sushi og som dessverre var tom alt for tidlig på kvelden og derfor ikke avbildet:unsure:
 
Hei! Noen som har erfaringer med dette skapet? Ser etter et litt stort skap (150-200 flasker) i ca. denne prisklassen, skal brukes til lagring da jeg ikke har kjeller/garasje. Ser at Temptech også har noe i samme prisklasse.


Dagens vin var en Schätzel Kabinett 2018 med kun 8% alkohol som var helt nydelig til sushi og som dessverre var tom alt for tidlig på kvelden og derfor ikke avbildet:unsure:


Liebherr skal vel være noe av det bedre man får tak i hvis jeg ikke tar helt feil, men har ingen erfaring med det selv
 
  • Liker
Reaksjoner: AKH og UJU
Hei! Noen som har erfaringer med dette skapet? Ser etter et litt stort skap (150-200 flasker) i ca. denne prisklassen, skal brukes til lagring da jeg ikke har kjeller/garasje. Ser at Temptech også har noe i samme prisklasse.


Har to av Liebherr WKt 5552. Fungert perfekt siden sommeren 2017 og 2019.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: AKH