Dagens vin

Takk. Siden sukkerinnholdet er såpass høyt vil jeg tro man kan splitte en flaske over litt lengre tid, som en søt sherry - 1-2 måneder etter åpning? Ser madeira kan holde seg 3-5 år i åpnet men korket flaske.

3-5 år på Madeira er nok oppe til høy diskusjon.
Jeg ville heller sagt måneder enn år.
 
Innen whisky er Glencairn gode og riktige glass for smak og lukt. Leter etter et godt rødvinsglass med maks bredde og smal drikkeåpning og stort volum (>80cl). Hva finnes egentlig innen gode vinglass til smaking/prøving utover standard og ordinære rødvinsglass til servering?
 
Dere handler mye godis. En anbefaling i lavere prisklasse er:
81RWUHbhUgL._AC_SL1500_.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Kveldens vin: Prøvd sherry med "mat" (sjokoladekake) for første gang. Frister til gjentagelse når man snakker om slik søt mat. :)

cc4fc72e-e248-4427-8062-d1907a5230ed-jpeg.1362471
 
Innen whisky er Glencairn gode og riktige glass for smak og lukt. Leter etter et godt rødvinsglass med maks bredde og smal drikkeåpning og stort volum (>80cl). Hva finnes egentlig innen gode vinglass til smaking/prøving utover standard og ordinære rødvinsglass til servering?

Forskjellige vin trenger forskjellige glass. Har drukket mye og lenge med diverse fra Riedel. Levde lenge lykkelig med det. Men det var helt til jeg oppdaget Zalto på en bedre restaurant i London. Kjøpte så noen universalglass fra Zalto for å teste de hjemme. Dette løftet det hele til neste level for vår del. Bare ved å holde deres vinglass i hånden er en opplevelse. Du forstår hva jeg mener når du selv holder et Zaltoglass i hånden.
Så prøv Zalto min venn. De har utmerket Champagneflass, hvitvinglass, universalglass, Bordeauxglass og burgundglass.

Vi handler fra disse: https://www.designforevig.no/sokeresultat?q=Zalto+Denk'Art+vinglass
 
Zalto er i en egen klasse. Svært fornøyd.

Er en evig diskusjon om hva som er best. Min helt Christer Byklum sverger til Riedel. Det samme gjør en helt bråte av andre med ulike diploma og kurs. Men på den andre siden er det også fler og fler som får øynene opp for Zalto. Blir litt som den evige diskusjonen. Hva er best. 7-Serie eller S-klasse.
 
Forskjellige vin trenger forskjellige glass. Har drukket mye og lenge med diverse fra Riedel. Levde lenge lykkelig med det. Men det var helt til jeg oppdaget Zalto på en bedre restaurant i London. Kjøpte så noen universalglass fra Zalto for å teste de hjemme. Dette løftet det hele til neste level for vår del. Bare ved å holde deres vinglass i hånden er en opplevelse. Du forstår hva jeg mener når du selv holder et Zaltoglass i hånden.
Så prøv Zalto min venn. De har utmerket Champagneflass, hvitvinglass, universalglass, Bordeauxglass og burgundglass.

Vi handler fra disse: https://www.designforevig.no/sokeresultat?q=Zalto+Denk'Art+vinglass
Støttes!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Dagens vinhandel:

Hvit burgunder: Dom. de Bellene Saint-Romain Vieilles Vignes 2018
Champagne: Charles Heidsieck Brut Vintage 2006
Rød libaneser: Ch. Musar 2012
Rød spanjol: Et par Viña Ardanza Reserva 2010
Rød franskmann: Et par Clos des Brusquières Chateauneuf-du-Pape 2016

Dagens vin blir noe som passer til kalkun. Champagnen er jo et nærliggende valg. :)
 
Redigert:
Dagens vin blir noe som passer til kalkun. Champagnen er jo et nærliggende valg. :)

Spørs helt på tilbehøret. Er det magert tilbehør og fettfri saus så vil en Brut Champagne absolutt ikke være et godt alternativt. Men derimot en lettere, frisk og floral Pinot være et godt alternativ.
Bare mine fem cents.
 
Ser absolutt den. Jeg er ingen ekspert selv, men for min/vår del er Zalto med å løfte opplevelsen. Rett og slett fantastiske glass.
Støttes. Zalto er uovertruffen i min bok. Var/er forsåvidt fornøyd med Riedel, men synes de syltynne glassene fra Zalto gir en bedre munnfølelse og kontakt med vinen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Tester pino noir for tiden og i går var det «Land of saints» på bordet.
Noe av det bedre PN til en ok pris.
 
Tester pino noir for tiden og i går var det «Land of saints» på bordet.
Noe av det bedre PN til en ok pris.

Ikke smakt.
Men pinot i budsjettsklassen som også er en innertier til kalkunbryst med smørstekt gulrøtter, ristet hasselnøtter, persillerotmos med portvinsaus. Så kan jeg trygt anbefale Tyler Santa Barbara County Pinot Noir 2015. Ser 2018 er for salgs på VP.
2015 er lett, nesten på grensen til tynn. Fruktig og frisk i nesen. I munnen er den leskende, lett, noen mørke bær, hint av lær? Medium til lang ettersmak med avslepet taniner. Deilig til kalkun.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Ikke smakt.
Men pinot i budsjettsklassen som også er en innertier til kalkunbryst med smørstekt gulrøtter, ristet hasselnøtter, persillerotmos med portvinsaus. Så kan jeg trygt anbefale Tyler Santa Barbara County Pinot Noir 2015. Ser 2018 er for salgs på VP.
2015 er lett, nesten på grensen til tynn. Fruktig og frisk i nesen. I munnen er den leskende, lett, noen mørke bær, hint av lær? Medium til lang ettersmak med avslepet taniner. Deilig til kalkun.
Har en Tyler fra 16 klar til neste helg. Lurer på om det ikke er et kalkunbryst i fryseren fra romjulen.... hmmmm
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla