Dagens vin

Bruker dere Vivino eller Cellar Tracker? Hvis ja, brukernavn?

Jeg har brukt begge. Cellar tracker mest, men jeg glemte ofte å sjekke flasker inn og ut. Til slutt stemte ingenting lenger.

CT er et bra verktøy for de som har mye vin på langtidslagring. Det gir også en fin oversikt når du glemmer hva du faktisk har. For meg som sjelden har mer enn 50-100 flasker, og det meste blir drukket innen 2-3 år kan jeg klare meg uten.
 
Alenekveld. Åpnet noe jeg husket som en høyst medioker vin da jeg drakk den for et par år siden (kjøpte heldigvis noen til kjelleren). La Montesa 2013. 85 % garnacha og 15 tempranillo. Jeg er mildt sagt overrasket over utvikling. En meget god opplevelse!

47969ABB-9818-4D38-B5E1-8B90A0E111A7.jpeg
 
Veldig mye kunnskap her inne, så da spør jeg i denne tråden.
Ønsker å kjøpe en litt uortodoks barselgave. En kompis som er glad i vin fikk nylig en sønn. Tenkte å gi en flaske som skal merkes med at den kan nytes om 18 år av far/sønn.
Noen som har tips til egnet lagringsvin til ca 500 kroner?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Veldig mye kunnskap her inne, så da spør jeg i denne tråden.
Ønsker å kjøpe en litt uortodoks barselgave. En kompis som er glad i vin fikk nylig en sønn. Tenkte å gi en flaske som skal merkes med at den kan nytes om 18 år av far/sønn.
Noen som har tips til egnet lagringsvin til ca 500 kroner?

Ch. Musar er et godt utgangspunkt.
 
  • Liker
Reaksjoner: iron-man
Veldig mye kunnskap her inne, så da spør jeg i denne tråden.
Ønsker å kjøpe en litt uortodoks barselgave. En kompis som er glad i vin fikk nylig en sønn. Tenkte å gi en flaske som skal merkes med at den kan nytes om 18 år av far/sønn.
Noen som har tips til egnet lagringsvin til ca 500 kroner?

Ganske vanskelig å finne en vin til 500kr som fortsatt kan være livlig og nytes om 18 år.
18 åringer liker jo tross alt ikke nekrofilt gamle viner med innslag av støv, jord og sten.

Men hvis jeg skulle komme med noe jeg tror kunne passet må det være en halvtørr riesling fra 2015 eller kanskje en chateau d'issan fra 2015.

Begge burde muligens overleve 18 år.
Selv hadde jeg kanskje kjøpt en flaske portvin eller sauternes.
 
Ch. Musar er et godt utgangspunkt.

Second that, men jeg er litt inhabil som har "bodd" i Libanon (FN Soldat).
Uansett, skal den overleve 18 år er selve lagringsfoholdene viktig. Å slenge den inn barskapet stående blant de andre flaskene vil ikke funke så godt over tid :)
 
Second that, men jeg er litt inhabil som har "bodd" i Libanon (FN Soldat).
Uansett, skal den overleve 18 år er selve lagringsfoholdene viktig. Å slenge den inn barskapet stående blant de andre flaskene vil ikke funke så godt over tid :)
Det er ikke tilfellet. Han samler litt på vin og har nylig kjøpt seg skap som rommer 300 flasker;)
 
Ganske vanskelig å finne en vin til 500kr som fortsatt kan være livlig og nytes om 18 år.
18 åringer liker jo tross alt ikke nekrofilt gamle viner med innslag av støv, jord og sten.

Men hvis jeg skulle komme med noe jeg tror kunne passet må det være en halvtørr riesling fra 2015 eller kanskje en chateau d'issan fra 2015.

Begge burde muligens overleve 18 år.
Selv hadde jeg kanskje kjøpt en flaske portvin eller sauternes.

Bra forslag fra @crown guard
2015 og 2016 er knallår for tysk riesling. Mye å velge i, selv om det begynner å bli utplukket for de gjeveste flaskene.
Ellers så er jo 2008 og 2009 Champagne et trygt valg, eller hva med en bedre rød fra Bordeaux.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen og Matsmet
Kjøpte denne på tilbud på OSL i februar. Betalte vel 150kr flasken hvis jeg husker riktig. 347 på polet og 199 på tax free nå. Angrer på at jeg inke kjøpte mer enn to flasker. En av de beste Chianti’ene jeg har drukket på flere år!
 

Vedlegg

  • 08EB5621-77E9-42BF-946E-297740D4BE40.jpeg
    08EB5621-77E9-42BF-946E-297740D4BE40.jpeg
    82,1 KB · Visninger: 0