Dagens vin

Ah, her har jeg visst gått glipp av mye moro - dette er en fin tråd for meg, bare synd at madammen er gravid for tiden og veldig glad i vin, slik at terskelen er ganske høy for å åpne noe ordentlig godt. Får kanskje benytte sjansen til å blåse litt liv i vinklubben med gutta igjen, har ikke hatt vinklubbkveld på noen måneder.

Så i første post at dagens øl også er ok, hvordan er det om man har noen spennende opplevelser med sterkere saker, f.eks. det brune? Faller det inn under samme tråd?
 
Kommer vel an på hva du har lyst på, hva du vil spise til. Men de ansatte på polet er som regel flinke og vil gjerne hjelpe deg.

Et wildcard - Egge Iseple til 340,-. Fantastisk balansert syre og laaaaaang ettersmak.

Står litt her: http://www.dn.no/vinguiden/2012/03/10/dessertsider-uten-sidestykke

Iseple er en personlig favouritt. Har alt rukket å bli fast følge til riskremdesserten på julaften.

Server ved 8-10 grader, så får du den slik som produsenten liker den best selv.
 
Iseple er en personlig favouritt. Har alt rukket å bli fast følge til riskremdesserten på julaften.

Server ved 8-10 grader, så får du den slik som produsenten liker den best selv.

Iseple er kjøpt inn til desserten. Men må dessverre vente til helgen for å nytes.....
 
Drakk disse i godt selskap i går.
82e0aa08-f54d-4f25-b199-30d5f925c350.jpg


Noen som vet om det er mulig å få tak i den Baroloen på polet? Den var vanvittig god!
 
Redigert av en moderator:
gårsdagens vin til lammelår stekt i 20 timer ble Brunello Di Montalcino fra Marchesi de frescobaldi 2008 - KNALL!
Dekantert i litt over 2 timer. 290 ca på Txfree og 420 på polet, så her skal det kjøpes inn alt for mange flasker på neste tur :D
God påske!

DOCG-Brunello-di-Montalcino-_Castelgiocondo_-Frescobaldi-2008-03.jpg

Har hatt noen slike i kjelleren et års tid uten å smake. Gjorde det i dag og den var veldig bra! Var ikke like begeistret for Bottegaen som ble nevnt i samme åndedrag lenger bak i tråden. Jeg tok den rett fra flasken nå og gasset ned resten (må jobbe.. :p) Er det mye å hente på lufting på denne @GrandCarrera? Synes den satt overraskende bra med en gang.
 
Redigert av en moderator:
Har hatt noen slike i kjelleren et års tid uten å smake. Gjorde det i dag og den var veldig bra! Var ikke like begeistret for Bottegaen som ble nevnt i samme åndedrag lenger bak i tråden. Jeg tok den rett fra flasken nå og gasset ned resten (må jobbe.. :p) Er det mye å hente på lufting på denne @GrandCarrera? Synes den satt overraskende bra med en gang.

@Tore

Synes marchesi frescobaldi sin hadde fint av et par timer i en vid karaffel fra sist jeg tok en :) Pleier å funke fint på denne gjevnt over.

Ca en times tid + på Bottega´n synes jeg har funket strålende tidligere - kanskje det er noe flaskevariasjon her? Tax-free´n er jo kjent for at det er flasker med flaskevariasjon så man kan ha vært uheldig... Luftingen på denne har variert litt fra gang til gang så det er kanskje et tegn på at denne har litt variasjon?
 
Redigert av en moderator:
Når utgangspunktet er så bra så gleder jeg meg :) Nå er det 2009 som er å få kjøpt. Like bra som 2008?
 
Når utgangspunktet er så bra så gleder jeg meg :) Nå er det 2009 som er å få kjøpt. Like bra som 2008?

2009 Scorer litt høyere enn 2008, så om man har funnet viner man liker er det bare å handle inn 2009 :)
Nå er vel 2010 påvei også.. .som er nesten blitt en legendarisk årgang! Både i Frankrike og Italia!
 
2009 Scorer litt høyere enn 2008, så om man har funnet viner man liker er det bare å handle inn 2009 :)
Nå er vel 2010 påvei også.. .som er nesten blitt en legendarisk årgang! Både i Frankrike og Italia!

Dagens taxfree-kvote har jo faktisk blitt en hel kasse (med kone :)). Den raske løsningen på neste tur må da bli en kasse 2009 Castel Giocondo ;)

Enkel og fantastisk middag i dag. Det er mandager og tirsdager som får disse siden det ellers ofte er grå dager. Tomatpai med mange gode oster i til Brunelloen. Hjemmelaget rullekake med krem til dessert, akkompagnert av denne:

00h1gphj70ha2_375x500.jpg

(ikke mitt bilde)

Jobbing må muligens utsettes litt.
 
Dagens viner til påskens siste selskap ble disse : Magnum Barbera D'Alba Falletto ( Di Bruno Giacosa ) 2012 og Niepoort Vintage 2005 halvflaske, bottled in 2007. Kan anbefale de begge på det sterkeste! Barbera´n fikk litt over 6 timer på karaffel og hadde da åpnet seg fint. Niepoort´en fikk en times tid.

 
Dagens balsamico. Samme råstoff, så jeg poster her.

På tur i Europa og måtte stoppe for lading i modena. Laderen er utenfor byen. Hvordan slår man i hjel en halvtime på landet i modena? Jo, det var en balsamico-bonde ca 500 m unna. En kjapp joggetur over jordet så var det rett på smaking. Orker ikke skrive så mye på mobiltastatur, men kort sagt er første bilde opp under taket. Så varmt at jeg var levende død etter ca to min. Gjæring i batterier på 5 til 6 tønner. Svinnet i minste blir fyllt opp fra neste osv. De minste her er over 25 år. De hadde 100 år gammel for 200 eur pr dl. Neste bilde smakingen. Fikk bl.a smake den på iskrem. Slikt bruker man ikke på salat. De to fremste er min 12 år (lys hals) og min 25 år (mørk hals). De kan godt være eldre, men ulovlig å merke utover de to grenseverdiene. Alt fra flaskeform til merking er styrt av et knallhardt regelverk. Vi smakte oss oppover fra komersiell balsamico i butikk. Det var halsbrann! Vi droppet 25-åringen til 75 eur pr dl og bunkret opp med 12 år som var veldig nær til halve prisen. En opplevelse å se hele prosessen og lære om alle nivåene mellom det du får i butikken og dette. F.eks er det nok at den blir tappet i Modena for å merke den komersielle med "Modena". Altså ikke et gram råstoff eller noe av produksjonen derfra.




 
Nå har jeg reist gjennom mye vinland siste ukene, men Jura er noe helt eget. Alt er annerledes her. Druene, jorden, folkene, helt unikt. De beste vinene smakte jeg hos Ludwig Bindernagel (bl.a den på første bilde som nettopp gikk ned), men den mest interessante kjelleren var definitivt hos Jean Bourdy. Han har vin fra 1700-tallet i kjelleren + alle årganger frem til i dag minus de som ikke var så bra. Både rød, Chardonnay, Savagnin og Vin Jaune. Fikk rasket med meg en Chardonnay fra 57 etter anbefaling fra Bindernagel. Bourdy kunne bekrefte at bestefarens notater tilsa god kvalitet det året, men han husket faktisk alle årgangene i hodet selv også. Tok en kjapp gjennomgang av 50-tallet for meg (som var ca min prisgrense). Så var det inn i mellom støv og spindelvev, sjekke bøkene og finne rett hylle, klistre på etikett, bla opp i et støvete kartotek av trebokser med årgangsetiketter, pensel med lim, foliemaskin og så voila! Han garanterer alle flasker uansett årgang, korker om hvert 25. år. Sjekker innhold og topper evt opp. Kun han selv gjør det, og før han far og bestefar osv. Ingen andre ansatte får røre de. De har produsert i samme kjeller i 15 generasjoner bakover. De leker ikke butikk. Tror ingen andre gjør dette på samme måte og omfang som de.







 
Siden ferien har vin i fokus får jeg fortsette å holde liv i denne tråden i ellers stille ferietid. Etter å ha vært innom JLCs kjempe-boutique på Place Vendôme har vi sendt guttene hjem fra CDG og reist til Cramant i Champagne. Siste uken blir vi to. Et par dager her hos en småskalaprodusent og så blir det litt nord mot Reims. Her får vi ikke en gang etikett på flaskene, men det setter hjemmelivet litt i perspektiv å bo så fint for 50 eur pr natt inkl frokost (på vingården) og bare kunne plukke all sjampis du vil i vinskapet rett utenfor rommet. 16 eur for en Grand Cru og 22 eur for en vintage som setter de store i skammekroken er god stemning. Bra vi bare skal være her i tre dager, dette er ikke bærekrafttig livsstil.