Dagens vin

Forrige helg stakk jeg innom Tore på Hafjell for å prate litt skit. Han arvet bunnen av en flaske sprit. Fikk servert litt god vin også.

Ja, den rommen er helt vanvittig. Svært takknemlig for den!

Jeg er ikke flink til å sette ord på smak, og nå kommer vel de i hvite frakker og tar meg, men når jeg smaker på den får jeg assosiasjoner til ville vesten, blomstereng, napoleonskake, sjørøverrom, aceton, vanilje og jeg vet ikke hva :) Etterpå fortsetter bare ettersmaken å utvikle seg videre, lenge!

Dette var en dessertvin han hadde kjøpt på Kolonialen. Fåes ikke på polet. God og velvalansert med god ettersmak av kandiserte tropiske frukter, om jeg ikke bommer totalt.

Må bare korrigere litt: Den finnes på polet. Den ble anbefalt av han på Colonialen som noe som lå tett opp til den jeg fikk der (som ikke finnes i polets vareutvalg)

Tipper forresten vi var de to eneste på hafjell som hadde med et assortert utvalg armbåndsur ;)
 
Tok den rieslingen jeg fant i skapet til fårikål i dag. Satt som et skudd den. Herlig smaksbombe til desserten. Bra syre til tross for store mengder sukker. Et steg videre på stigen fra den nevnt i forrige post.

L1030108_zps54aab451.jpg


Argongass er genialt. Det gjør deg i stand til å ha en vinmeny-tilnærming til hverdagsmat. Til og med boblis kan stå i ukevis om du gjør det riktig.

L1030109_zps4ab0a151.jpg
 
Etter en hektisk uke på farten ble denne funnet høyst fortjent i går kveld:

IMAG1380.jpg


Rett fra Tax-free på Gardermoen!
 
From the Critics:

"Wonderful intensity here. Honey, candied citrus and apricot flavors are dripping with botrytis, lending a pungent, spicy character, and there's a vibrant acidity supporting it all. Very sweet, yet clean and almost mouthwatering on the long finish. Best from 2006 through 2020. 165 cases made." - 96 Pts Wine Spectator
 
Ser spennende ut. Hvordan var den i forhold til den vi smakte på Hafjell? Må snart komme meg av det her dessertvinkjøret og tilbake til kaffi og børst :rolleyes:
 
Den du serverte hadde muligens mer smak av kandisert/karamellisert frukt, mer brente toner. Denne er noe sartere, men med god intensitet. Noe friskere også.

En perfekt dessert i seg selv. Siste rest av flaska går nå. Godt jeg har mer i skapet.
 
Argongass er genialt. Det gjør deg i stand til å ha en vinmeny-tilnærming til hverdagsmat. Til og med boblis kan stå i ukevis om du gjør det riktig.

L1030109_zps4ab0a151.jpg

Genialt! Hvor kjøper du denne? Ebay ga meg ingen som sender til Norge..
 
Funker som bare det. Skal du bruke det på bobler må du helle av det du skal ha og gasse/korke ganske kjapt, ellers blir det litt tap.

Denne til middag i dag. Chardonnay fra Jura. Artig at produsenten heter Tissot :)

Smaksbombe! Farge som eplejuice. Klarer som vanlig ikke å spesifisere smaksinntrykk så bra. Mye frukt og syre, men på en annen måte enn jeg er vant med. God var den i alle fall.

050511_172858_PEEL_tUg8D8Zh.jpg
 
Redigert:
Tok siste slanten av ovennevnte i dag. Leste et sted at den skal dekanteres en dag i forveien. Høh? Tenkte en time måtte være mer enn nok. I dag var den helt klart bedre, I stand corrected. For en vin! Kan ikke skjønne annet enn at dette må være et knallkjøp. Bestillingsvare, men Thereses gt Oslo har noen inne. Løp og kjøp, men husk å dekantere dagen før ;)