Dagens vin

Watches & Such

Støttemedlem
Medlem
8. des. 2010
Innlegg
1.363
Sted
Bodeux
Siden vi har Dagens klokke syns jeg jaggu det er på tide med Dagens vin :) Om noen poster dagens øl vil det ikke anses som regelbrudd ;) Ingen krav bortsett fra ett bilde. Pluss i margen for smaksnotater, linker til vinmonopolet eller annen nyttig info. Gøy å se hva folk drikker og enda gøyere når man trenger vintips.

Første ut:

2005 Dominique Guyon Bourgogne Hautes Côtes de Nuits

Normalt er 2005-årgangen fra Burgund noe av det beste jeg kan helle i glasset og en årgang man trygt kan legge i kjelleren noen år, men denne burde vært drukket i det den gikk ut fra polet. Platt, lite spor av aroma, og ingen ettersmak - saft. Normalt god til lam og andre kjøttretter.

ddf4e57cfdd011e1917a22000a1de2d1_7.jpg
 
En liten GTG med Guybrush i kveld. To menn, to klokker og tre gode flasker rødt.

utapenu5.jpg


uma8equt.jpg


de8yjezy.jpg


uty6ysyr.jpg


Smaksnotater: "alle va fettgod!" - Guybrush, 31 år
 
  • Liker
Reaksjoner: JCE
Dæskelen steike! Heftige viner. Selv drikker jeg (vi) i kveld en av favorittene fra vinfesten i Bergen forrige helg. Fantastisk hvit burgunder som først smaker (kanskje mest lukter) nøtter og smør, så plutselig ligger jeg og driver i fjæra. Snodig smaksutvikling, men i alle fall svinaktig god. Lukter så mye at du egentlig ikke trenger å drikke, bare sniffe.

(Matrot Mersault 2008 )

L1020992.jpg
 
Hvorfor må man ta med klokker på hvert j**la bilde her på sonen?


Posten får høyere egenverdi om man tar kun med flasken og kanskje skriver noen ord om det man drikker. (IMHO selvsagt).
 
  • Liker
Reaksjoner: GCBJ
Det er kutyme, en positiv tvangshandling, til glede for leserne osv :) Ett sted må vi få ut galskapen.

Men enig i at noen ord om vinen godt kan være med, det er vel litt av poenget.
 
Gårdagens:

1996 Borgogno Barolo Classico Riserva
Ble servert til lammesadel med kantarellstuing og fløtegratinerte poteter. En veldig bra match! Lot den stå ca én time på karaffel, men den kunne gjerne stått to. Bløt og rund med en fin ettersmak. God balanse mellom lagringspreg og friskhet. Eik og blomster i skjønn forening.

Borgogno Barolo Classico Riserva 1997 (1996 er utgått, men 1997 nok ikke et dumt alternativ)

2010 Keller Rislaner Monsheim Silberberg Auslese
Ble servert uten mat da alle ble i overkant mett av hovedretten :) Mye vin for pengene! Henger fint i glasset og gir et hint av fersken. Fantastisk balanse mellom sødme og syre.


b55b7cc4042a11e29a9c22000a1e8b99_7.jpg
 
8usa8aqa.jpg


Egly ouriet grand cru. Nam! Ganske fruktig, tydelig eple. Lett.

Dali limited i bakgrunnen. Bra 5.1 setup
 
Gårdagens:
2010 Keller Rislaner Monsheim Silberberg Auslese
Ble servert uten mat da alle ble i overkant mett av hovedretten :) Mye vin for pengene! Henger fint i glasset og gir et hint av fersken. Fantastisk balanse mellom sødme og syre.

Det der grenser mot overgrep mot barn, men godt er det..
 
Morsom greie, bland kirsebærvin 50-50 med cola! Bare prøv!

Hehe, ja kansje jeg skulle prøve det;) Det er jo en utrolig søt og relativt sterk vin (14,5%), som jeg vil tro egner seg bedre som dessert/ost vin. Til å bare drikke alene ble den alt alt for søt for meg. Med cola tror jeg det kunne blitt litt av en sukkerlake;)
 
Kirsebærvin er humor. En kamerat samler på det, og gir hver enkelt pikenavn i henhold til karakter. Beate, rund, fyldig, god. Litt eldre.
Gitt, litt bestemt.
Kirsten, mye kirsebær i hu her ja! Osv.

Reaksjonen til alle som tar første slurken av kirsebærvin er ubetalelig. Det er alltid en usj-grimase etterfulgt av... Aha kirsebær ja! Mmm.

Blander du i cola, gjett hva smaken blir?

Gleder meg til du forteller meg svaret:)
 
Forrige helg stakk jeg innom Tore på Hafjell for å prate litt skit. Han arvet bunnen av en flaske sprit. Fikk servert litt god vin også.


img2742x.jpg



img2744w.jpg


Dette var en dessertvin han hadde kjøpt på Kolonialen. Fåes ikke på polet. God og velvalansert med god ettersmak av kandiserte tropiske frukter, om jeg ikke bommer totalt.




I dag har jeg åpnet denne. Mye smak. Den tjente stort på å lufte seg. Mye syre som balanserer sødmen.


img2799f.jpg
 
Kirsebærvin er humor. En kamerat samler på det, og gir hver enkelt pikenavn i henhold til karakter. Beate, rund, fyldig, god. Litt eldre.
Gitt, litt bestemt.
Kirsten, mye kirsebær i hu her ja! Osv.

Reaksjonen til alle som tar første slurken av kirsebærvin er ubetalelig. Det er alltid en usj-grimase etterfulgt av... Aha kirsebær ja! Mmm.

Blander du i cola, gjett hva smaken blir?

Gleder meg til du forteller meg svaret:)

Haha herlig! Ja, skal komme tilbake når jeg har fått prøvd dette ut;)
4891.jpeg