Dagens vin

Fikk litt overtenning, så gikk sammen med gode venner om å teste noe nytt og «myteomspunnet». Noen med erfaringer med denne?
58987B37-5499-4A16-94E0-CF98F3ECC317.jpeg
 
Ja. Fått tilsendt vin fra Tyskland. Husk at det er en heller dyr affære når staten skal ha en del av kaka.
 
Noen som har erfaring med privatimport av vin? Tenker spesielt på frakt - pakkes flaskene såpass godt inn at man kan la hvilken som helst speditør ta seg av dette?
Det kommer naturligvis på hvem du kjøper fra. De fleste større speditører har ok rutiner for å behandle vin. Når det er sagt er privatimport ett studium i seg selv og dessverre er det enklere å hente i Sverige og ta forenklet fortolling inn til Norge når smittesituasjonen tillater det. Systembolaget kan også skaffe endel vin via privatimport.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA
Hva synes du om den? Er jo litt pr jippo dette her men det betyr jo ikke nødvendigvis at dette ikke er godt.

Ikke testet den enda. Har dog drukket «vanlig» LeClerc tidligere, og det var veldig godt. Blir spennende å se om denne svarer til prisen, eller om det bare er PR. Champagne funnet i skipsvrak på sjøbunn har jo vist seg å levere bra, men man vet aldri.
 
Det kommer naturligvis på hvem du kjøper fra. De fleste større speditører har ok rutiner for å behandle vin. Når det er sagt er privatimport ett studium i seg selv og dessverre er det enklere å hente i Sverige og ta forenklet fortolling inn til Norge når smittesituasjonen tillater det. Systembolaget kan også skaffe endel vin via privatimport.
Takker for svar. Ser ut til at det mest sannsynlig blir kjøp fra en forhandler i UK hvis jeg først skal handle, så de bør jo ha gode rutiner på pakking og skikkelige samarbeidspartnere på frakt. Er snakk om en champagne som er utgått fra leverandør, så ruten om polet eller Systembolaget er nok stengt.
 
Takker for svar. Ser ut til at det mest sannsynlig blir kjøp fra en forhandler i UK hvis jeg først skal handle, så de bør jo ha gode rutiner på pakking og skikkelige samarbeidspartnere på frakt. Er snakk om en champagne som er utgått fra leverandør, så ruten om polet eller Systembolaget er nok stengt.

Jeg har kjøpt litt vin her og der I EU - Hadde sjekket hvordan det fungerer fra UK som nå er utenfor EU - Blir ikke overrasket om det er enda mer trøblete fra øya. Hva skal du handle og hvor?
 
Jeg har kjøpt litt vin her og der I EU - Hadde sjekket hvordan det fungerer fra UK som nå er utenfor EU - Blir ikke overrasket om det er enda mer trøblete fra øya. Hva skal du handle og hvor?
Funderer på om jeg skal kjøpe en kasse med Pol Roger Winston Churchill 2008, som da skal lagres fram til feiring av et rundt år. Aktuelle steder å kjøpe fra ser ved første blikk ut til å være Brunswick Fine Wines & Spirits, WineBourse, Robert Rolls & Co., Warwick Banks & Jenkings, osv.
 
Fornøyd med glassene? Vurderer de samme, men usikker på hvordan de er opp mot f.eks Zalto sine champagneglass.
Jeg gikk for de maskinblåste i førsteomgang for å teste om jeg likte formen og hvordan denne var smaksmessig i forhold til vanlige flutes (Riedel Vinum Cuvee Prestige) og Riedel Veritas Champagne Wine glasses. Jeg er veldig glad i sistnevnte, men kona synes de slipper veldig fort på boblene. Lehmann glassene var the best of both worlds, mer smak og aroma contra vanlige flutes og holder bedre på boblene enn Veritas glassene.
Som jeg nevnte innledningsvis er dette de maskinblåste. Tykkelsen på glasset er det eneste negative når man ikke har drukket vin av annet enn Zalto og Riedel Veritas de siste månede. Dog så er disse veldig fine å ha til en aperitif med gjester. Kommer til å kjøpe de munnblåste på er tidspunkt, men fikk beskjed at det måtte gå fra klokkekontoen, så ikke førstepri :)
 
Aperitif

CVNE Imperial Gran Reserva 2010 selges fra lørdag 1. mai for 499,90 mot 750 kroner nå. Om du tror 750 kroner er en overpris, slik at prisnedsettelsen ikke er reell, kan jeg fortelle at det for denne vinen forlanges minst den opprinnelige prisen, om ikke mer.
 
En glad porterhouse og denne var heller ikke feil.
 

Vedlegg

  • 431C8FEE-9F6D-4FD4-A701-9ED1672AE686.jpeg
    431C8FEE-9F6D-4FD4-A701-9ED1672AE686.jpeg
    68,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Aperitif

CVNE Imperial Gran Reserva 2010 selges fra lørdag 1. mai for 499,90 mot 750 kroner nå. Om du tror 750 kroner er en overpris, slik at prisnedsettelsen ikke er reell, kan jeg fortelle at det for denne vinen forlanges minst den opprinnelige prisen, om ikke mer.
Utsolgt på nett, men ser at de fleste flaskene står ca. 200 m unna kontoret til fruen.
_20210502_160046.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine