Dagens vin

Når det gjelder vin er det greit å ha to tanker i hodet: a) prøve noe nytt og b) samle på de man liker fra ulike regioner. Blir litt som aksjer; ikke noe poeng å kjøpe alt mulig rart. Når man finner en vindrue/-region man liker svært godt, så bør man kjøpe mer av disse. Har valgt ut favorittprodusenter og akkumulerer de som kjerne i vinsamlingen. Så fordelingen mellom "bankers" og "eksperimentelle" er ca. 80/20. Alltid kjekt med noe nytt, men man får alltid rike og garanterte smaksopplevelser via 80% av samlingen over årenes løp.

Før kjøpte man "litt her og litt der", men fant etterhvert ut at det ble for uforutsigbart. Holder man seg til ulike årganger fra egne kjerneprodusenter over tid, så har smaksopplevelsene et høyere kvalitetssnitt. Blir litt som klokkeprodusenter. De man liker, de kjøper man i ulike versjoner. Noen vil helt sikkert mene en slik tilnærming er kjedelig og klinisk, men for meg er suksessopplevelsene gjennomgående høyere med litt systematisk tilnærming.

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Har kjøpt Ch. Musar de siste 10 årene for lagring og nyting. I dag var det dags å smake på den nyeste etter 2 timers dekantering.

God smaks-“invistering” å sitte på denne vinen med årganger fra 90-tallet og fremover.

Vis vedlegg 349787

Vis vedlegg 349788

Vis vedlegg 349789

Håper du har investert i en "The Durand".
Chateau Musar har en historie med mye dårlig kork.:confused:
Men, det er jammen verdt risikoen. :)
Kongevin.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Startet kvelden med diverse rogn og Røros rømme. Denne undersjøiske luringen stod perfekt til. Rett og slett nydelig champagne!
IMG_9754.jpeg

Kvelden videre består av lammestek med saus basert på kantarell og portvin. Baron de Ley Finca Monasterio står perfekt til. Den har definitivt hatt godt av modningen.

Desserten er klassisk bløtkake med krem. Napoleons favoritt til dessert svarer godt for seg.

Alt i alt en flott kveld med mine nærmeste. Det er viktigst.

IMG_9757.jpeg
IMG_9756.jpeg

Når det gjelder vin er det greit å ha to tanker i hodet: a) prøve noe nytt og b) samle på de man liker fra ulike regioner. Blir litt som aksjer; ikke noe poeng å kjøpe alt mulig rart. Når man finner en vindrue/-region man liker svært godt, så bør man kjøpe mer av disse. Har valgt ut favorittprodusenter og akkumulerer de som kjerne i vinsamlingen. Så fordelingen mellom "bankers" og "eksperimentelle" er ca. 80/20. Alltid kjekt med noe nytt, men man får alltid rike og garanterte smaksopplevelser via 80% av samlingen over årenes løp.

Før kjøpte man "litt her og litt der", men fant etterhvert ut at det ble for uforutsigbart. Holder man seg til ulike årganger fra egne kjerneprodusenter over tid, så har smaksopplevelsene et høyere kvalitetssnitt. Blir litt som klokkeprodusenter. De man liker, de kjøper man i ulike versjoner. Noen vil helt sikkert mene en slik tilnærming er kjedelig og klinisk, men for meg er suksessopplevelsene gjennomgående høyere med litt systematisk tilnærming.
Det der tenker jeg er en utvikling man må gjennom.
Foreløpig er prøvelysten stor og jeg koser meg med å finne nye godsaker.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Rødland, UJU og BigT
Racines Sta Rita Hills PN 2020. Typisk cali-frukt med søte bringebær og jordbær. Egentlig ganske generisk og forsvarer ikke prisen imo. Usa har blitt fryktelig dyrt de siste par årene og Tyskland seiler opp som favorittnasjon på PN når det gjelder QPR!
IMG_2514.jpeg

US Pinot også her i aften, og denne var veldig bra! Tydelig bærpreg, juicy og leskende samtidig som den er skarp nok til å takle mye forskjellig på tallerkenen. Her går den rett i nebbet etter fredagstacoen, noe den fikser med glans! Kjølig og veldig godt laget PN, denne får et hjerte i VMP appen, på tross av at den er noe kostbar som fredagsgodt…

IMG_2016.jpeg

Hentet frem en Mersault 2014 til panerte beinfrie nakkekoteletter, fennikel-/eplesalat med sitron og sort pepper og hvitløksbakte poteter. Vinen anbelafes oftest til sjømat, men av og til er det verdt å prøve andre kombinasjoner - og det var ingen mismatch med dagens middag. Tvert i mot. Vil tro vinen er på peak nå etter noen år i kjelleren.

IMG_3411.jpeg

img_3415-jpeg.2415678

img_3429-jpeg.2415741

Hentet frem en Mersault 2014 til panerte beinfrie nakkekoteletter, fennikel-/eplesalat med sitron og sort pepper og hvitløksbakte poteter. Vinen anbelafes oftest til sjømat, men av og til er det verdt å prøve andre kombinasjoner - og det var ingen mismatch med dagens middag. Tvert i mot. Vil tro vinen er på peak nå etter noen år i kjelleren.

Vis vedlegg 350606
img_3415-jpeg.2415678

img_3429-jpeg.2415741
Dette så latterlig digg ut!

Her går det i tysk Weisswein.
IMG_2526.jpeg