Søndagsmiddagen med pannestekt piggvar med beurre blanc ble utsatt til mandag grunnet barnebursdag som skled ut. Vinen ble med til mandag og var en nydelig match. Slankere i stilen enn 2019. Deilig Meursault.
En "liten" og intim mandagssmaking med Heidi Vestvik ifm Capstone level 1/2 på Sirkus Renaa.
Inspirerende og interessant kurs med mye godt i glasset fra California.
Personlige (nye) favoritter:
1) Au Bon Climat Sanford & Benedict Vineyard Chardonnay 2018
2) Robert Mondavi Napa Valley Cabernet Sauvignon 2019
3) Birichino Besson Grenache Old Vines 2021
Burgund og Champagne møter Cali. Racines er et samarbeidsprosjekt mellom De Montille og Pierre Peters. Fin konsentrasjon og lengde, men litt plump. Har nok veldig godt av noen år på baken. 12.8% fyrings trekker opp. God, men synes f.Eks ABC sin Sanford& Benedict til drøye hundrelappen mindre er vel så god!
Den var spennende. Forbausende mye frukt å jobbe med, men også solide mengder med lær. Litt som å stikke nesa borti en ny skinnjakke, samtidig som du spiser jordbær. Kunne helt sikkert ligget mange år til. Som sagt, en spennende kuriositet. Ganske kompleks. Det blir med denne ene gangen for min del. Velger heller gammel Bordeaux, Chateauneuf du Pape eller andre godsaker. Verdt å teste, men en eksentrisk sak.
Burgund begynner å bli såpass dyrt at jeg sjeldent kjøper noe over BR-nivå, heldigvis kjøpte jeg noen flasker av denne da de først ble sluppet. Fin match til svin indrefilet med soppsaus og hasselbackpoteter.