Dagens trening

En som har funnet løpegleden her og:) Sist jeg løp 10km fra på rekrutten for 15 år siden. Har nå løpt 2-3 ganger i uken siden starten av juni og lengste løp hittil er 9km på 59 min forrige uke. Har økt distansen sakte men sikkert fra første tur på 4km. Målet er sentrumsløpet i April 25 på 50-55 min.

Typisk treningsuke ser slik ut:
Mandag: 60 min rolig tur (8-9km de siste 3 ukene). Målet er å øke denne i takt med forbedring av form.
Tirs/ons: styrketrening med fokus på ben og balanse
Tors: 5km hvor tempo bestemmes av dagsform
Lør: Intervaller

Ser at jeg burde få til 1 styrkeøkt til i uken, men sliter med å finne tid mtp jobb og 2 barn under 4.

I følge apple watchen har jeg cadence på mellom 155-158, noe jeg har forstått er veldig uøkonomisk og øker risk for skade (?). Har meldt meg på teknikkurs his Löplabbet for å få litt hjelp på den fronten.

Ellers gleder jeg meg til å bli litt lettere (p.t 185cm og 98kg) i håp om å avlaste knærne:giggle:

Noen som har erfaring med godt dempede sko til rolige langturer med litt bred passform? Har et par nyanskaffede Bondi 8 til det formålet men etter gårsdagens 8km tur merker jeg at passformen er smal og ikke veldig komfortabel..
Bruker også Bondi 8, men er fornøyd. Kan dessverre ikke bidra med en anbefaling på ditt spørsmål, men et generelt begynnertips til alle plutselige løpeglade her: Varier. Bruk flere (to?) par sko. Hindrer lik belastning i beina og reduserer vondt-/skaderisiko.

Veldig happy med mine On, som supplement til div Hoka. Utrolig mye morsommere å løpe med enn Bondi, men Bondi er overlegen hvis jeg roter meg ut på 10km asfalt.

Musikk: aldri til løping. Ødelegger en av de viktigste gledene jeg får av løping, nemlig stillhet, refleksjon og nuet. Hender jeg hører på podkast.

Musikk: aldri til løping. Ødelegger en av de viktigste gledene jeg får av løping, nemlig stillhet, refleksjon og nuet.
Det er derfor jeg løper uten musikk og. Nyte naturen og alle inntrykkene den har å by på mens man tvinger hodet til å gønne på, til tross for at styggen på ryggen sier at det er jo bare å gi seg, så gir vondt’en seg. Det røsker godt opp i hodet.

Bruker også Bondi 8, men er fornøyd. Kan dessverre ikke bidra med en anbefaling på ditt spørsmål, men et generelt begynnertips til alle plutselige løpeglade her: Varier. Bruk flere (to?) par sko. Hindrer lik belastning i beina og reduserer vondt-/skaderisiko.

Veldig happy med mine On, som supplement til div Hoka. Utrolig mye morsommere å løpe med enn Bondi, men Bondi er overlegen hvis jeg roter meg ut på 10km asfalt.

Musikk: aldri til løping. Ødelegger en av de viktigste gledene jeg får av løping, nemlig stillhet, refleksjon og nuet. Hender jeg hører på podkast.
Godt tips! Har et par Clifton 8 og et par Mach 6 i rotasjob hvor sistnevnte brukes til kortere men raskere turer :)

Skal teste å løpe uten musikk neste gang, noe av det beste med løping er hvor effektivt der er på å tømme hodet!

• Liker
Reaksjoner: Preacher og holmby
Jeg gjør beggedeler, men på de relativt få lengre turene jeg har hatt så synes jeg det blir litt kjedelig uten distraksjon.

Synes Asics Novablast er gode mtp demping og passform til bred fot. Synes også Adidas boston 12 er fin, den føles litt raskere men har kanskje litt mindre demp en Asics.
Også synes jeg i hvertfall Boston 12 ser vesentlig bedre ut enn hjelpemiddelsentralsjoene til Hoka. Bare tuller, har bare antiforhold til Hoka fordi spesielt på Hamar skal det hypes til himmelen.

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Løpeskokaninhullet er nesten like dypt som tilsvarende klokkehull.

Mila på 50 burde gå fint uten å overdrive treningen. Kjør en rolig tur på 7-8k på tirsdager, noen raske(re) intervaller i konkurransefart på torsdager, og en rolig tur til i helga. Halvmaraton og hel er noe helt annet, men tror det viktigste er å øke mengden gradvis, supplere med styrke og mobilitet, og kanskje lempe inn litt svømming og sykling ved behov.

Jeg rullerer alltid et par (altså 5-6) forskjellige sko, avhengig av økt og følelse. Hoka Mach 5 var morsomme sko til raske turer, men ga meg også akilleshelvete på grunn av lite dropp. Bytter nå mellom Nike Invincible 3, Asics Novablast 4 og Saucony Endorphin Speed 2 (som synger på siste vers). Hvis jeg har startnummer på brystet, så er jeg så lettlurt at jeg tror Nike Alphafly 3 vil fortsette å gi meg gode tider, selv etter passerte 50.

Lykke til!

Løpeskokaninhullet er nesten like dypt som tilsvarende klokkehull.

Mila på 50 burde gå fint uten å overdrive treningen. Kjør en rolig tur på 7-8k på tirsdager, noen raske(re) intervaller i konkurransefart på torsdager, og en rolig tur til i helga. Halvmaraton og hel er noe helt annet, men tror det viktigste er å øke mengden gradvis, supplere med styrke og mobilitet, og kanskje lempe inn litt svømming og sykling ved behov.

Jeg rullerer alltid et par (altså 5-6) forskjellige sko, avhengig av økt og følelse. Hoka Mach 5 var morsomme sko til raske turer, men ga meg også akilleshelvete på grunn av lite dropp. Bytter nå mellom Nike Invincible 3, Asics Novablast 4 og Saucony Endorphin Speed 2 (som synger på siste vers). Hvis jeg har startnummer på brystet, så er jeg så lettlurt at jeg tror Nike Alphafly 3 vil fortsette å gi meg gode tider, selv etter passerte 50.

Lykke til!
Fantastisk, takk! Og ja, løpeskohullet er brådypt, så der skal man bare passe seg. Lurer på et par Asics Metaspeed, men usikker på om jeg er ‘proff’ nok:unsure:

Noen som har erfaring med godt dempede sko til rolige langturer med litt bred passform? Har et par nyanskaffede Bondi 8 til det formålet men etter gårsdagens 8km tur merker jeg at passformen er smal og ikke veldig komfortabel..

Her kan jeg anbefale Hoka Clifton som også kommer i en egen Wide-utgave med litt bredere lest og tåboks.

Har selv hatt noen utfordringer med at Hoka kan være noe smale, men Clifton Wide og Mach X har fungert bra for meg. Om du vil prøve noe litt annet enn Hoka til de rolige langturene så funker Saucony Endorphin Speed 4 også bra til formålet og sitter godt.

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Fantastisk, takk! Og ja, løpeskohullet er brådypt, så der skal man bare passe seg. Lurer på et par Asics Metaspeed, men usikker på om jeg er ‘proff’ nok:unsure:
100% Nå er det kanskje eneste superskoen jeg ikke har prøvd, men har flere kompiser som skryter hemningsløst. En må på ingen måte mate på i 3.15 tempo for å ha noe igjen av supersko. Følelsen av lette responsive sko er konge, uansett tempo.

• Liker
Reaksjoner: TomB
100% Nå er det kanskje eneste superskoen jeg ikke har prøvd, men har flere kompiser som skryter hemningsløst. En må på ingen måte mate på i 3.15 tempo for å ha noe igjen av supersko. Følelsen av lette responsive sko er konge, uansett tempo.
Hvilken av superskoene er din favoritt? Ikke prøvd noen, men sabla nysgjerrig. Er absolutt ikke på 3.15, sliter nok med å nå 4.18 (=43m /mil).

@andersen Hjelpemiddelsentralskoa :ROFLMAO: Bondi ser ut som flytebrygger - helt ille - støtter din benevning! Men, de virker.

@frj Lurte på hva kokainhullet hadde med dagens trening å gjøre, måtte lese innledningen din noen ganger før jeg kom på rett spor:)

• Liker
  • Haha
Reaksjoner: Golfballen og frj
Hvilken av superskoene er din favoritt? Ikke prøvd noen, men sabla nysgjerrig. Er absolutt ikke på 3.15, sliter nok med å nå 4.18 (=43m /mil).

@andersen Hjelpemiddelsentralskoa :ROFLMAO: Bondi ser ut som flytebrygger - helt ille - støtter din benevning! Men, de virker.

@frj Lurte på hva kokainhullet hadde med dagens trening å gjøre, måtte lese innledningen din noen ganger før jeg kom på rett spor:)
Hmm, ja den er seig. Har hatt alle versjoner av Alpha og Vaporfly. Liker de veldig godt. Ulempen er at de tåler relativt lite. Liker også veldig godt Saucony Endorfin Pro, og Adios 3. Alle disse er superraske og vil gi en "wow" opplevelse uansett tempo. Skulle jeg valgt en, hadde jeg nok valgt Adios eller Endorfin, rett og slett for bruksområdet er litt bredere, og de tåler litt flere KM. Alphafly om du skal ha et par som kun brukes til løp. Jeg er av typen som bare løper løp når det er noen kompiser som trenger fartsholdere. Trene i perioder relativt mye og koser meg med "godsko" på intervalløkter. Om du tilfeldigvis skulle bo i nærheten av Stavanger, og er 42,5-43 i sko , er det bare å komme innom å teste. Har skosamling som er like vanskelig å forsvare som klokkesamlingen.

Friskt å blåse 2800kr på et par sko som ikke er allverdens holdbar, men om man klarer å holde de kun til løp og raske økter, får man de gjerne til å vare.
Får fundere litt. Takk!

Jeg har løpt i Vaporfly 2, Alpha 2 og Alpha 3. Vaporfly og Alpha 3 er nok favoritter, selv om sistnevnte ikke er testet i maraton. Snikskryter litt, og hiver inn at jeg løp Boston på 3:05 og Amsterdam på 2:59 i Alpha 2, så de er ikke halvgæærne heller, men er små i størrelsen, så jeg gikk ikke i sandaler i fjor sommer.

Friskt å blåse 2800kr på et par sko som ikke er allverdens holdbar, men om man klarer å holde de kun til løp og raske økter, får man de gjerne til å vare.
Får fundere litt. Takk!
Kan vel strengt tatt legge på en tusenlapp til, uten at det gjør saken særlig bedre ;)

• Haha
Reaksjoner: Preacher
Har 500k i Vaporfly 2, og selv om de har mistet litt piff, så er de nydelige til tempoøkter og intervaller på bane. «Vanlige» sko holder gjerne 800-1000 før de ryker ut, så forskjellen i kroner per kilometer er jo betydelig.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Skulle ha en rolig tur på 18km i går. Jeg er eksepsjonelt dårlig på å løpe rolig, jeg føler steget er utrolig uøkonomisk og det er "rart". I tillegg kjeder meg noe j*vlig :D

Endte opp med 6-7km i forholdsvis fornuftig fart, før jeg utfordret meg selv til å se om jeg klarte en halvmaraton på under 1.30 alene, uten startnr på brystet. Gikk med litt over et minutts margin, ganske fornøyd med det.

Men må fremdeles lære meg å løpe rolig...........